RutaRACC amb moto: de Collbató a la Colònia Sedó per Montserrat

Provem la BMW 900R en una ruta circular que ens portarà des de Collbató a la colònia Sedó, vorejant la misteriosa muntanya de Montserrat.

El magnetisme que històricament s’ha desprès el massís muntanyós de Montserrat l’ha convertida en una de les muntanyes més misterioses de la nostra geografia. Diuen que són els corrents tel·lúrics del seu buit interior els que provoquen aquesta sèrie de fenòmens paranormals, que han portat a la catàstrofe als qui s’han atrevit a desafiar-la. Camp de cultiu per a religiosos, ufòlegs i amants del paranormal o excursionistes i esportistes intrèpids, els 10 quilòmetres de llargada d’aquestes muntanyes poden donar-nos hores de diversió variada.

En el cas que avui ens toca, deixarem enrere els ovnis, les excursions a llocs remots i l’escalada, per recórrer les recargolades carreteres que envolten el monestir fins arribar en un altre lloc on fa anys que es va aturar el temps: la Colònia Sedó. I tot això ho farem amb la BMW 900R, una naked ideal per a aquesta mena de trajectes, un model d’ús diari amb el qual també es pot gaudir molt durant el cap de setmana. Un llop amb pell de xai que farà les delícies tant del motorista més caut com del més experimentat.

Collbató, als peus del gegant

A uns cinquanta quilòmetres de la ciutat de Barcelona trobem Collbató, un petit nucli poblacional disseminat que ajunta uns 4.500 habitants entre deu barris. Als peus de la imponent visió de la muntanya sagrada, són diverses les opcions d’activitats: des de les coves de salnitre, passant per les restes del castell, l’església de Sant Corneli de Collbató o l’ermita de la Salut.

Montserrat amaga més de cent coves a l’interior, però les conegudes amb el nom de coves del Salnitre –o coves de Montserrat– amaguen un passeig subterrani condicionat de 400 metres, on podrem descobrir els secrets de la muntanya. Habitades des del neolític, amb usos tan dispars com el de tomba, mina de salnitre a l’edat mitjana o refugi de bandolers com el llegendari Mansuet –lligat a la Guerra el Francès (1808-1812) i a la llegenda del Timbaler del Bruc (1808)–, el trajecte per les coves ens deixarà bocabadats com al seu dia ho va fer amb il·lustres com Jacint Verdaguer, Santiago Rusiñol o el mateix Antoni Gaudí.

En el camí d’accés de les coves trobem, a la part alta d’una penya, l’ermita medieval de Santa Maria de la Salut, una construcció datada de segle XIX i destruïda durant la Guerra Civil, per ser reconstruïda posteriorment. Sobre la planta de Santa Maria de la Salut, una construcció del segle XVII, l’actual construcció presenta una planta rectangular amb campanar al frontal.

Sense sortir del principal nucli urbà, des de l’ermita podem arribar a Sant Corneli, en ple nucli antic de la localitat. Aquesta església del segle XVIII està documentada des del segle XI i reformada al llarg dels anys.

La carretera

Des de Collbató iniciem el trajecte per l’A2 fins a la sortida 570 (Montserrat-Manresa), on enllaçarem amb la B-111 i posteriorment la BP-1101, una successió de corbes on ens ho podrem passar bé amb la nostra BMW 900R, ja que la seva progressivitat i facilitat de maneig la fan ideal per fer revolts conduïda per qualsevol nivell de destresa. Tant els novells com els més experimentats podran gaudir de les seves diverses maneres de conducció, de la seva suspensió electrònica i de les possibilitats que aquest model ofereix.

BMW Motorrad ha sabut conjugar en aquest model tots els elements necessaris per fer d’aquesta naked un model equilibrat però alhora salvatge, que s’adapta bé tant a un ús urbà com extraurbà. Tot hi és contingut, però si se l’esprem, respon amb ganes, alliberant els 105 cv de la versió no limitable i deixant empènyer els seus 92 Nm a 6.500 rpm.

L’avantatge d’aquesta carretera és l’opció de no haver de sobrepassar els límits per passar-s’ho bé, ja que la multitud d’elements del paisatge ens faran gaudir de valent, sense arriscar més del compte.

L’Abadia

Després d’un trajecte d’uns 20 km, la BP-1103 ens portarà directament cap a l’Abadia de Montserrat, un lloc màgic de culte fundat l’any 1025 i no exempt d’històries i llegendes, com les que amaga la muntanya que l’alberga. El monestir sempre ha estat un referent de religiositat, que fa pelegrinar anualment milers de devots que busquen en la seva màgia un salconduit a la salvació eterna. La Moreneta, una verge negra trobada per uns pastors en una cova l’any 880, és un dels símbols més potents de Catalunya i sobre la qual es va construir inicialment l’ermita de Santa Maria, per posteriorment aixecar tot el complex monacal.

La imatge actual és una talla romànica de segle XII, realitzada en fusta de faig i àlber, que representa la Mare de Déu amb el seu fill assegut a la falda i amb una mà sostenint una esfera que simbolitza l’univers. Amb 95 cm d’altura n’hi ha hagut prou per convertir-la en tota una icona del catalanisme, portant-la més enllà de la religiositat.

Amb els anys, l’abadia de Montserrat s’ha convertit en una mena de parc temàtic de la religiositat, que conté des d’un alberg per a pelegrins a una botiga, bars, restaurants, museu o biblioteca entre els seus serveis. Tot el que cal per poder passar una bona temporada de repòs espiritual.

Monistrol de Montserrat

Però si el que ens interessa són les emocions al manillar, després de la visita tornem a engegar la 900R per fer el descens per la BP-1121 cap a Monistrol, la localitat als peus d’aquesta cara de la cadena muntanyosa. Després d’un descens d’uns 10 km plens de revolts, arribem a la població d’uns 3.000 habitants, encreuament del camí ral entre Barcelona i Manresa i punt inicial cap a la pujada al monestir, amb un nucli medieval i renaixentista, on destaquen l’antiga vila emmurallada i edificis com Can Gibert, Can Caballé, al Palau Prioral o l’església de Sant Pere.

Una altra opció que ens ofereix la vila és pujar amb el tren cremallera fins a l’abadia.

Colònia Sedó

Des Monistrol baixem amb la 900R per la C-55 en direcció a Esparreguera, prenent la sortida cap a la B-113 per on arribarem a la Colònia Sedó. Les colònies instal·lades al llarg de la llera dels rius van ser una de les principals formes d’explotació industrial al llarg del Llobregat durant el segle XIX i fins ben entrat el XX. En aquest cas, la colònia tèxtil va ser inaugurada el 1846 per Miquel Puig i Catasús, donant pas a Antoni Sedó i Pàmies després de la mort del fill del primer.

Actualment, les cases dels antics treballadors de la colònia segueixen habitades, mentre que la part industrial està ocupada per un polígon amb diferents activitats industrials. És allà on trobem el museu de la Colònia Sedó, on podem contemplar els vestigis del nucli industrial, a més d’una impressionant turbina Planas de 1.400 cv de la coneguda inicialment per “Can Broquetes” i que va funcionar fins al 1980.

Amb aquesta visita acabem aquesta ruta motera circular de 43 km, que ens permetrà gaudir de la nostra moto d’una manera fàcil i senzilla.

Fitxa de la ruta

Sortida Collbató (Baix Llobregat)
Destinació Colònia Sedó (Baix Llobregat)
Distància 43 km
Temps 1 h 14 m (sense parar)
Dificultat Fàcil
Despesa en combustible 2,60 € (cost estimat)
Dades tècniques  BMW F900R
Etiqueta Etiqueta C

Mapa de la ruta completa

Us animeu a fer aquesta ruta? Si descobriu nous punt d’interès, deixeu un comentari o compartiu-los amb l’etiqueta #RutaRACC

Galeria de fotos

Deja un comentario

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *