Com ens movem en temps de pandèmia?

Un nou estudi del RACC ha analitzat el canvi d’hàbits en la mobilitat de Barcelona i l’àrea metropolitana arran de la covid-19, i ha identificat que un 30% dels ciutadans han variat els trajectes que fan per feina o estudis i que ara prefereixen anar a peu, amb bicicleta o amb cotxe. L’informe també revela que, de mitjana, menys del 20% dels vianants utilitzen els nous espais per caminar que s’han habilitat a les calçades de la ciutat.

La covid-19 ho ha trasbalsat tot. També la manera com la gent es mou. En gran part, perquè hi ha menys desplaçaments per la pèrdua de llocs de treball, l’increment del teletreball i la limitació dels moviments no imprescindibles; i, d’altra banda, per motius sanitaris i per poder garantir la distància física i extremar la higiene.

Les xifres són aclaparadores: a Barcelona s’estan fent 1.125.000 desplaçaments menys que abans de la pandèmia i molts ciutadans opten per utilitzar mitjans de transport individuals (anar a peu, en bicicleta i en vehicle privat), mentre que el transport públic pateix una davallada d’usuaris molt significativa.

Aquestes són només algunes de les reveladores conclusions de l’ampli estudi realitzat pel RACC, La mobilitat a Barcelona en la nova normalitat, que inclou 1.600 enquestes a ciutadans residents a l’àrea metropolitana de Barcelona i més de 60.000 observacions a persones que es desplacen en diferents mitjans de transport.

El transport públic, el més perjudicat

Que la crisi sanitària ho ha aturat tot ho demostra el fet que la gent es mou molt menys per la ciutat: un 40% dels treballadors ja no es desplacen diàriament al seu lloc de feina, dels quals un 20% teletreballen i un 20% addicional combinen feina presencial i teletreball.

La dada és reveladora, ja que si abans de la pandèmia es feien 3,5 desplaçaments al dia de mitjana, ara se’n fan 2,6. Ara es va més a peu (amb un increment del 24% al 34% a dins de la ciutat) i amb cotxe (del 24% al 47%).

A Barcelona, un 30% dels ciutadans admet que ha variat el mitjà de transport que utilitza per anar a treballar o estudiar. A la resta de l’àrea metropolitana ho ha fet el 23%. Els efectes de la pandèmia han anat en detriment de l’ús del transport públic: molts ciutadans declaren que han deixat d’utilitzar-lo. A l’interior de Barcelona, els usuaris del metro han disminuït del 42% al 27%; i els del bus, del 32% al 24%. A la resta de l’àrea metropolitana, l’ús del metro ha caigut del 30% al 20%; i el del bus, del 21% al 16%.

Necessitat de consens

El RACC també ha fet una feina d’observació del comportament dels ciutadans, tant si van a peu com amb bicicleta, patinet, transport públic urbà o interurbà, i cotxe o moto. S’ha focalitzat en si s’usen els nous espais per caminar que s’han habilitat a les calçades d’alguns carrers de Barcelona, i que formen part de l’anomenat urbanisme tàctic. I de l’observació es desprèn que, de mitjana, menys del 20% dels vianants utilitzen els espais per caminar (amb l’excepció del c. Girona) i que un de cada tres cotxes i motos no respecten el nou límit de velocitat de 30 km/h establert per garantir la seguretat dels usuaris més vulnerables.

La nova normalitat ha comportat importants canvis que afecten la qualitat de vida, l’economia i el medi ambient, però també ha deixat la porta oberta a assolir nous reptes que ens acostin a una mobilitat més segura i sostenible i que, alhora, generin progrés econòmic. És temps de repensar nous escenaris des del consens, on el paper de cada mitjà de transport estigui ben definit.

 

Font: Revista RACC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *