Com conduir una moto amb pluja? Detalls a tenir en compte

Conduir una moto és un plaer que en condicions meteorològiques adverses pot convertir-se en un infern, si no sabem reaccionar. Us expliquem com fer-ho amb seguretat en cas de pluja.

En dies de pluja hi ha molts conductors que eviten agafar la moto, però en molts casos els desplaçaments obligats quan no es té alternativa a les dues rodes ens obliguen a circular. Per això hem de tenir alguns elements en compte, com l’adherència, la visibilitat o els paranys que ens pot parar la calçada que en altres circumstàncies no presentaria perill. La conducció defensiva és el factor més important quan ens trobem amb condicions adverses. I suposant que caiguem, sempre hem de saber com reaccionar en cas d’accident amb moto.

Tot seguit us presentem alguns dels detalls més importants que cal tenir en compte:

 

Estat de la moto i equipament

Un dels principals i més importants factors és l’estat de la moto. Un manteniment correcte, a més d’allargar-li la vida, ens garanteix més bones prestacions en un moment meteorològic advers. Tenir els pneumàtics, els frens, les suspensions, els llums i altres elements de seguretat en bon estat ens donarà un plus d’efectivitat per conduir sobre mullat.

L’equipament també és una part molt important de la seguretat passiva, ja que anar ben equipat ens pot evitar moltes lesions. En cas de pluja, la roba impermeable és vital i convé sempre anar preparat per a aquesta mena de situacions, vestint-nos amb roba amb Gore-Tex o similars i portant un impermeable sempre a sobre (n’hi ha d’un sol ús que ocupen poc espai i ens salvaran en cas d’imprevist). Anar ben equipats és vital, però també ho és tenir un bon manteniment i neteja del nostre equip.

Portar sistemes com el Pinlock al casc també ens millorarà la visibilitat i evitarà entelaments no desitjats, cosa important en moments de pluja.

 

Adherència

Amb pluja, l’adherència es redueix a la meitat i la manca de punts de suport converteix els motoristes en un blanc fàcil per caure. És de vital importància augmentar la distància de seguretat, ja que la disminució d’adherència ens allargarà la frenada. En aquest cas, els frens i l’estat dels pneumàtics són molt importants. Sempre és recomanable fer servir una moto amb ABS, ja que augmentarà l’eficàcia en cas de frenada brusca, evitant el bloqueig de les rodes i una més que possible caiguda.

Amb pluja, la calçada pot convertir-se en un autèntic parany, ja que la pintura sobre el paviment, els forats amagats, les tapes de clavegueram, raïls, tolls o brutícia de la via poden significar un accident. Per a això hem d’evitar en la mesura que sigui possible circular-hi per sobre, evitant sobretot les marques viàries com passos de zebra i posant especial atenció en possibles sots camuflats per aigua o tolls.

Per tot això, hem de tenir en compte que el pitjor moment per a la conducció sobre mullat és al principi de les precipitacions: la brutícia de la via barrejada amb l’aigua forma una capa molt relliscosa. Sempre és preferible conduir amb el terra ja molt mullat abans que fer-ho a l’inici de les precipitacions, ja que els components de la moto s’adaptaran millor a les condicions adverses. L’aquaplanning també existeix en les motos, per la qual cosa convé evitar bassals i zones molt mullades.

 

Visibilitat

La visibilitat és un dels factors més importants en cas de pluja. Veure i ser vistos és vital.
En conducció amb pluja hem de continuar anticipant-nos tant com puguem, fixant la vista tan lluny com sigui possible, igual que en sec, però prestant, si cap, més atenció als possibles riscos.

Com ja hem comentat més amunt, portar un casc amb Pinlock ens ajudarà a evitar entelaments no desitjats, encara que les gotes a la visera són també un factor que pot fer-nos perdre la major part de la visibilitat.

L’ús de pantalles altes ens millorarà la visibilitat, a més d’evitar mullar-nos en excés, juntament amb protectors de mans i punys calefactables, un aspecte que sempre és d’agrair a l’hora de baixar de la moto.

En la majoria de casos, els vehicles de quatre rodes no acostumen a respectar en condicions normals les motos, així que en cas de pluja convindrà tenir en compte aquest aspecte, per a extremar més les precaucions respecte als altres usuaris de la via. Fer-nos visibles és vital, per la qual cosa revisar els elements lumínics de la moto i portar elements reflectors a la roba és primordial.

 

Conducció

L’anticipació és l’acte més important a l’hora de conducció sobre mullat. A més, per a conduir amb seguretat s’ha de reduir la velocitat i adaptar-la en gran manera a l’estat i les condicions de la via. Com hem de fer sempre en sec però multiplicant l’atenció i moderant la velocitat encara més. La suavitat serà un dels factors més determinants.

Igualment, sobre mullat s’ha de reduir l’angle d’inclinació en corbes, evitant qualsevol moviment brusc, circulant tan vertical com sigui possible i augmentant la distància de seguretat. En el cas de tolls o bassals, la verticalitat serà fonamental.

Les motos fabricades en els últims anys porten un mode de pluja molt útil adaptat a la conducció en aquestes condicions, ja que adapta la mecànica a l’aigua i ens evita pèrdues de tracció innecessàries i un que altre esglai. Combinat amb l’ABS, són dues de les millores que hem de valorar a l’hora de comprar una moto nova.

La frenada, sobretot sense ABS, haurem d’adaptar-la per a evitar el bloqueig de les rodes, tenint en compte que una pluja forta pot crear una capa entre els discos de fre i les pastilles que eviti la frenada habitual, per la qual cosa haurem d’extremar les precaucions. L’ús del fre posterior en aquestes circumstàncies és vital, trobant l’equilibri perfecte per a mantenir dreta la moto. La suavitat i la progressivitat són la màxima premissa en aquest cas.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *