10 aspectes per allargar la vida de la moto

No sempre el pot evitar algunes avaries, però amb un bon ús dels elements de la nostra moto, allargar-los la vida útil pot ser una tasca senzilla. Si seguim diversos passos en l’ús diari de la moto, afavorirem un correcte envelliment de la maquinària sense danys extra que ens donin maldecaps.

Foto: LordHenriVoton

 

Al blog del RACC t’hem mostrat com vestir per anar amb moto, quin tipus de casc necessites o com netejar l’equipament. Arribats en aquest punt, ens centrem en la màquina i et donem diverses claus per allargar-ne la vida útil.

Amb aquesta finalitat hem triat deu de les que creiem que són les accions més importants per  allargar la vida d’una moto. Alguns poden semblar trivials, però amb la seva implementació evitarem possibles problemes a l’hora d’un ús correcte del nostre vehicle.

1. Llegir el manual d’usuari

Un dels aspectes més bàsics i que poques vegades fem és llegir completament el manual d’usuari de la moto. En ell, a més de com fer-la servir correctament, podem trobar coses desconegudes que ens ajudin a millorar-ne la vida útil, com poden ser els manteniments preventius recomanats pel fabricant, els consells de la marca, etc.

A més, sempre podem aprendre coses noves que desconeixem, com pot ser el funcionament d’algun element o com realitzar correctament alguna acció concreta.

 

2. Correcta elecció de la moto

És important adquirir una moto adequada per a l’ús que se’n vulgui fer. Això ens ajudarà a estalviar-nos molts maldecaps a l’hora del manteniment i avaries. Com a exemple, adquirirem una escúter per circular per la ciutat, ja que l’absència de canvi de marxes ens estalviarà esforços i fer patinar l’embragatge, amb la consegüent avaria futura. Una rutera de gran cilindrada per a viatges per autopista o trajectes llargs ens serà més efectiva que una escúter automàtica dissenyada per a ciutat. I una trail serà per fer-la servir per pistes, ja que ens donarà més comoditat i versatilitat que una moto no preparada per a això.

És una cosa evident però que s’ha de tenir molt en compte, ja que d’això poden dependre molts factors en la vida útil de la nostra moto.

 

3. Manteniments preventius

Foto: M_a_y_a

 

Tenir els manteniments al dia és una de les parts de més importància en un vehicle, però en una moto encara més, per la seva naturalesa. Gripar un motor per falta d’oli o que ens salti la cadena per falta de tensió pot provocar un accident de greus conseqüències que es podria haver evitat amb un simple manteniment.

Per a això podrem consultar al manual del fabricant els períodes de cada revisió i acudir al nostre taller habitual per realitzar aquests manteniments. Ens estalviarem maldecaps i despeses extres innecessàries.

 

4. Revisions periòdiques dels components, els nivells i les pressions

Al marge de les revisions pautades per la marca, mai no està de més revisar periòdicament la moto. Encara que es portin al dia els manteniments, cal tenir en compte que una màquina pot fallar per un ús incorrecte, una peça defectuosa o desgastada pel temps. Això ens pot crear pèrdues d’oli en components com el motor o els amortidors, per la qual cosa és aconsellable revisar el correcte funcionament de tots els elements.

Des de la bateria i la instal·lació elèctrica –bona càrrega i correcte funcionament d’elements com llums, botzina o arrencada– al bon ancoratge dels components. Amb el pas del temps pot donar-se el cas que existeixin peces que s’hagin anat afluixant –rosques, cargols, etc.– i han de ser fixades correctament per evitar un contratemps. La tensió i el greixatge de la cadena i l’estat dels pinyons també són una part molt important a revisar.

És important revisar diàriament els nivells d’oli, de líquid refrigerant o de frens, sense descuidar la pressió de les rodes i el seu dibuix o la compressió dels amortidors.

 

5. Recanvis de qualitat

Fer servir recanvis de qualitat sempre és garantia d’èxit. En els últims anys, l’aparició de peces comprades per internet i arribades des d’orígens on els controls de qualitat no són els adequats, poden donar-nos més d’un problema. No és el mateix muntar una peça original o la seva complementària de marques de qualitat i origen de confiança, a fer-ho amb algunes d’origen desconegut.

Que es parteixi una palanca de fre per la seva baixa qualitat pot implicar-nos un bon disgust i per norma general la durabilitat no sol ser la mateixa, per la qual cosa, a la llarga, invertirem una major quantitat de diners i temps que si adquirim des d’un principi la recomanada pel fabricant.

El mateix succeeix amb components de reemplaçament i consumibles com olis, filtres o pastilles de fre. Sempre és millor invertir una mica més en qualitat per mantenir l’estàndard de seguretat en òptimes condicions.

 

6. Escalfar el motor abans d’iniciar la marxa

Foto: Bill Oxford

 

Les màquines treballen millor a la seva temperatura i lubricació adequades. Aquest és un aspecte que s’ha anat perdent amb l’arribada de les mecàniques d’injecció directa i que amb la carburació es respectava més. Malgrat que la injecció directa treballa a alt rendiment des de l’arrencada, sempre convé esperar uns cinc minuts que el motor arribi a la seva temperatura òptima de treball, on la lubricació de les peces serà la més correcta per a un perfecte rendiment.

 

7. Conducció suau i eficient

Una conducció suau i eficient és la millor manera de no forçar el conjunt mecànic de qualsevol vehicle. Evitant forçar al màxim, allargarem la vida de la moto. Per norma general, el manual ens indicarà quin és el règim de voltes òptim per a la utilització d’una moto de marxes. En el cas d’una sense marxes, amb no portar-la a l’extrem n’hi haurà prou.

Conduir sense forçar la mecànica –evitant l’ús innecessari de l’embragatge, passar-la de voltes, talls d’injecció, etc.– ens garanteix una òptima durada de la mecànica, ja que encara que pugui avariar-se per qualsevol motiu, ajudarem al fet que no ho faci per un desgast innecessari.

 

8. Neteges freqüents

Rentar amb freqüència la moto, a més de ser una qüestió estètica, ens servirà per evitar-ne el deteriorament. Aquest aspecte també ens servirà per descobrir possibles defectes en el vehicle i evitar l’acumulació de brutícia en zones que han de mantenir-se netes per al seu correcte funcionament. Malgrat que la majoria de motos modernes venen ja amb els components electrònics segellats per evitar l’entrada d’aigua, en una rentada a pressió sempre cal anar amb compte de no mullar zones que puguin retenir la humitat. Sempre és recomanable rentar les motos més antigues amb el motor engegat, perquè la calor faci repel·lir l’aigua i que no entri on no ho ha de fer (o que s’evapori abans de causar danys).

Amb una bona neteja freqüent i un bon encerat, la pintura aguantarà molt temps sense deteriorar-se, igual que els plàstics o cromats que pugui tenir.

 

9. Aparcar en garatge

Foto: pedrojperez

 

No sempre és possible, però és àmpliament recomanable aparcar sempre en garatge per evitar danys en la nostra moto. En grans ciutats és més freqüent del que ens agradaria trobar-nos amb la moto a terra després d’aparcar al carrer, sigui per incivisme, per accident o per l’acció del vent. Per a evitar-ho, no hi ha res millor que un pàrquing. A més de preservar el nostre vehicle del desgast per les inclemències del temps –sol, pluja, vent, etc.–, també el protegirem dels lladres.

 

10. Tenir una bona assegurança

Una cosa tan bàsica com tenir una bona assegurança és també vital per allargar la vida de la moto. Tallers de qualitat o l’assistència ràpida poden salvar-nos en moltes ocasions. Per sort, amb el RACC Moto pots contractar una assegurança de moto a la teva mida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *