Què són les multes foto-vermell?

Fent un resum, les multes foto-vermell són les que sancionen els usuaris que passen un semàfor en vermell i són captats pels radars de semàfor (coneguts amb el nom de “foto-vermell”).

Aquest tipus de radars s’ha estès en els últims anys per moltes poblacions per reduir, principalment, els accidents de ciclomotors i motocicletes. Per això, acostumen a instal·lar-se en cruïlles d’especial risc, ja sigui per la densitat de trànsit, la velocitat a què hi circulen els vehicles (accés o sortida de vies ràpides) o la proximitat a centres educatius o de salut.

Aquest sistema de control i sanció ha resultat especialment polèmic en els darrers anys per dos motius. Primer, pels dubtes que acompanyen habitualment a la instal·lació i ubicació de radars o altres sistemes similars, acusats de tenir només una funció recaptatòria. Segon, per diverses resolucions judicials que han anul·lat les multes imposades en els darrers anys.

 

🔴 Com funcionen els radars de semàfor (foto-vermell)?

La finalitat dels radars és identificar els vehicles que no s’aturen amb el disc del semàfor completament en vermell. Encara que hi ha diversos models, els radars consten bàsicament dels següents elements:

  • Sensor de l’estat del cicle semafòr
  • Sensor del trànsit, que detecta el pas dels vehicles per la línia de parada.
  • Càmera per captar la imatge del vehicle infractor. Acostuma a fer una seqüència de tres a cinc fotografies digitals per recollir tota l’acció: el vehicle abans de la línia de parada, sobrepassant la línia i després de creuar-la. Alguns capten la seqüència en vídeo.
  • Dispositiu d’il·luminació, per assegurar la nitidesa de la imatge en condicions de baixa lluminositat.
  • Altres elements: rellotge o sistemes de comunicació, emmagatzematge i localització.

Per poder copsar tant la posició del vehicle com el color del semàfor, el sistema se situa a uns 25 metres de la línia de parada.

La sanció per passar-se un semàfor vermell ascendeix a 200 euros i la pèrdua de quatre punts del carnet de conduir. Abans de formular la denúncia, les imatges solen ser revisades per agents per comprovar la situació en què s’ha saltat el semàfor en vermell. Per exemple, per assegurar que no respon a una maniobra per facilitar el pas a un vehicle d’emergències, una situació que també provoca dubtes, com vam recollir a Semàfor vermell i ambulància darrere meu, em poden multar?

 

🚦 Són legals els radars de semàfor?

Com comentàvem, en els darrers anys hi ha hagut algunes sentències que han anul·lat multes de radars de semàfors. Fins i tot, alguna ha estat ratificada pel Tribunal Suprem. El principal argument que es dona per anul·lar-la és que aquests sistemes no estan sotmesos a controls metrològics i no hi ha una regulació específica sobre la durada del color ambre. En altres paraules, es posa en dubte la perfecta sincronització del sistema, de manera que els vehicles podrien ser multats per passar en ambre.

En altres casos, s’han anul·lat denúncies per la mala qualitat de les imatges, perquè no hi ha cap senyalització que informi de la ubicació del radar o per defectes de forma a l’hora de comunicar la sanció al conductor.

No obstant això, les sentències anul·len denúncies concretes presentades pels usuaris i no pot afirmar-se que aquests sistemes siguin il·legals.

 

📝 Es poden recórrer les multes foto-vermell?

Com succeeix en la majoria de sancions, els usuaris són lliures de recórrer les multes foto-vermell. En aquest cas, hi ha inicialment antecedents que podrien facilitar l’anul·lació de la sanció, però sempre s’ha de recórrer formalment i pels canals adequats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *