Neu i conducció: consells per sobreviure a un temporal

Després d’un temporal de neu com el que hem viscut aquests darrers dies amb el Filomena, arriba el moment d’agafar el cotxe per intentar tornar a la normalitat. Per això, us portem uns consells per evitar els perills que es presenten just després de l’aparició de la neu i les condicions extremes.

El més perillós arriba els dies immediatament després de cada temporal. L’acumulació de neu pot provocar plaques de gel, amb tots els problemes que això comporta. Aquests dies hem vist milers de vehicles immobilitzats als carrers, les carreteres i les autopistes, que a poc a poc es van retirant per aclarir la xarxa viària. Però què hem de tenir en compte a l’hora de tornar a utilitzar el vehicle durant un temporal o després?

Neteja

Si el vehicle està estacionat a la via pública, és probable que hagi acumulat una gran quantitat de neu. Òbviament, abans de poder accedir al cotxe haurem de retirar la neu acumulada, però no només dels vidres per aconseguir visibilitat, sinó de totes les parts possibles. S’acostuma a treure només la dels vidres, però hem de retirar-la de tot el cotxe, ja que això pot afectar diferents aspectes com l’aerodinàmica, el pes i el consum o la integritat d’alguns elements del vehicle.

Retirar la neu acumulada al sostre, al capó davanter i al posterior és una acció molt important, ja que, al marge de les afectacions anteriorment descrites, també evitarem accidents durant la circulació. Tenint en compte que les vies no estan en el seu millor moment d’adherència, la caiguda d’un bloc de neu pot ser un parany per a la resta de conductors.

Aquesta operació pot portar-nos uns deu minuts i amb això ens evitarem problemes, a nosaltres i a la resta de conductors. De fet, en alguns països és sancionable no dur a terme aquesta acció.

Però com hem de retirar la neu del sostre del cotxe? L’ideal és fer-ho amb una escombra, un raspall o un estri similar, si pot ser sense ús, per evitar ratllar la pintura amb elements que hagin quedat al raspall. Llençar el bloc de neu sencer és l’ideal, però no sempre és possible fer-ho, per la qual cosa n’hem d’eliminar la major part possible.

Aparició de gel

Cal recordar que un dels punts més perillosos de la neu és la posterior aparició de gel. El gel és més difícil d’eliminar de les superfícies i fins i tot podríem fer malbé la pintura del vehicle, si no rasquem amb una eina apropiada. L’exposició prolongada de neu i gel sobre la xapa d’un cotxe en pot deslluir la brillantor i “cremar” la pintura, la qual cosa faria malbé el nostre vehicle.

Per rascar el gel hi ha rascadors específics, que generalment tenen punta de goma per evitar deteriorar el vehicle. No s’han d’emprar mai eines metàl·liques per rascar. També hi ha líquids creats per fer-ho, però sempre hem d’assegurar-nos que no siguin abrasius o corrosius amb la pintura.

Mai hem de fer servir aigua calenta per desgelar el vidre, ja que el canvi de temperatura podria esquerdar-se o esmicolar-se. Encendre la calefacció –si es pot accedir a l’interior del cotxe– també ens ajudarà a trencar el gel en les zones de contacte directe.

Hi ha diversos trucs casolans per sortir del pas, com fregar el vidre amb una patata per evitar que es congeli, o barrejar una mica d’anticongelant al circuit del netejavidres, així, a més d’afavorir que no es congeli, podrem tirar aigua per descongelar amb més rapidesa. Encara que sempre és millor fer servir als líquids creats per a aquests processos, que ens garantiran una major funcionalitat.

L’arrencada del cotxe

Un cop retirada tota la neu que ens impedeix accedir al nostre vehicle, la següent prova que se’ns presenta és la d’arrencar. A causa de les temperatures extremes, les bateries són un dels components que més pateixen, de manera que una que no estigui en bon estat pot perdre tota la funcionalitat en un d’aquests episodis. Per sort, el Club RACC té un servei de canvi de bateria in situ que et salvarà la jornada.

Les bateries han de treballar a una temperatura concreta, per la qual cosa existeixen diversos trucs per ajudar a aconseguir que augmenti. La utilització d’elements calents, com pot ser un drap (sempre sec, mai mullat!) escalfat amb una planxa o una bossa d’aigua calenta, ens ajudarà en aquest propòsit. Només cal dir que és aconsellable tenir tots els elements elèctrics del cotxe desconnectats per concentrar tota l’energia de la bateria en l’arrencada.

Un altre aspecte que ens ajudarà és trepitjar l’embragatge a fons a cada cop de clau, ja que pel fet de desacoblar la transmissió, el motor d’arrencada mou menys pes. De fet, la majoria de cotxes moderns ja no deixen arrencar si no és amb aquesta opció.

En el cas dels vehicles dièsel és recomanable encendre el sistema elèctric entre dues i quatre vegades, per accionar els escalfadors, peça fonamental en l’arrencada d’aquest sistema.

Si hem tingut èxit en els passos anteriors i hem aconseguit arrencar el cotxe, és recomanable deixar treballar el motor en estàtic durant uns minuts, perquè vagi agafant una temperatura òptima de rendiment.

Circular amb neu

Quan arriba el moment d’arrencar, ens enfrontem a altres factors aliens a nosaltres, ja que, per norma general, les vies no estaran en òptimes condicions. A la neu i el gel, se’ls pot afegir la manca de perícia o d’experiència d’alguns conductors. Per a això, sempre recomanem la realització de cursos de conducció a l’Advance Driving Center del RACC, en els quals aprendrem a dominar el cotxe en situacions límit.

Amb neu, haurem d’extremar la precaució i l’anticipació. Mantenir la calma i la suavitat són els elements essencials a l’hora de conduir en condicions extremes. Girar suaument la direcció, reduir l’ús del canvi de marxes, usant les més llargues possibles i amb la màxima suavitat, dosificar el fre a l’hora de les parades i evitar fer-lo servir de manera brusca sempre que sigui possible, són alguns dels millors trucs.

Cal recordar que l’ús de pneumàtics d’hivern en aquestes condicions és l’ideal, ja que la seva banda de rodament està especialment dissenyada per a evacuar l’aigua i agafar-se al gel, mantenint-se la goma flexible per sota dels 5° centígrads.

En qualsevol cas, no oblidis posar-te en contacte amb el RACC per si et trobes en alguna incidència, ja que hi som per ajudar.

Comentaris
  1. ramon

    Moltes gràcies per l’explicació,, que no sempra ho tinc en compte pel meu desconeixement general d’un cotxe.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *