Híbrids endollables, la revolució del 2020

L’apassionant història de la transició dels combustibles fòssils (gasolina o dièsel) a les fonts alternatives ha incorporat un nou protagonista principal: els híbrids endollables o PHEV (per les sigles de “Plug-in Hybrid Electric Vehicle“). Encara que no es tracta d’una tecnologia nova, la seva explosió al mercat no va arribar fins al 2020, gràcies principalment a la decidida aposta de marques de primera línia per aquesta opció d’interessants prestacions.

La tecnologia que creix més

L’any 2020 va ser molt complicat per al sector de l’automoció, pel fort impacte de la pandèmia a la xifra global de vendes. No obstant això, les dades de matriculacions de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) deixen reflexions molt interessants:

  • El nombre total de matriculacions va baixar un 32,3%. Malgrat tot, davant la forta caiguda dels vehicles de gasolina i dièsel, les opcions alternatives van créixer un 26,7% (sumant elèctrics, híbrids, gas i hidrogen). Amb això, en només un any, van passar de suposar el 12% de la quota de vehicles nous al 22%.
  • La tecnologia alternativa que més va créixer va ser la dels híbrids endollables, amb un increment del 214%: el 2020 se’n van matricular 23.301 unitats, davant dels 7.425 del 2019. Per ser rigorosos, els vehicles d’hidrogen van pujar molt més: un 600%, però la xifra d’unitats venudes és més que testimonial (només 7 el 2020).
  • Gràcies al seu increment, els PHEV ja són la segona tecnologia alternativa preferida pels usuaris. El rànquing de quota de mercat el 2020 va ser: híbrids no endollables (16,14%), híbrids endollables (2,74%), elèctrics purs (2,11%) i gas (1,54%).

Poden semblar percentatges encara baixos, però apunten una tendència a la qual cal prestar atenció…

Imatge de BMW

 

“El millor dels dos mons”

BMW, un dels fabricants que aposta amb força pels PHEV, defineix aquesta tecnologia amb un lema molt clar: “El millor dels dos mons”. Els híbrids endollables combinen un motor de combustió (gasolina o dièsel) amb un motor elèctric i una bateria d’alt voltatge. La bateria es pot carregar amb un endoll convencional, un sistema Wallbox (punts de recàrrega ràpida que s’han d’instal·lar en un domicili o garatge comunitari) o un punt de càrrega públic.

Amb això, permeten gaudir dels avantatges d’aquests “dos mons”:

  • Motor elèctric: ideal per a desplaçaments diaris de recorregut mitjà, en entorns principalment urbans. Amb la reducció del consum i de les emissions de CO2 pròpies d’un motor elèctric, amb etiqueta ambiental 0 emissions.
  • Motor de combustió, per afrontar trajectes puntuals més llargs sense preocupar-se per l’autonomia.

Tot això, en models amb elevades prestacions pel que fa a confort i seguretat, que inicialment es van emmarcar en segments alts de mercat, però que, gràcies a la progressiva ampliació de l’oferta, ja arriben a nous usuaris.

Per un parc més sostenible

L’èxit progressiu d’aquestes solucions combinades és una notícia excel·lent en l’objectiu comú d’avançar cap a un parc de vehicles més sostenible. És cert que, per qüestions molt diverses, l’evolució de la mobilitat elèctrica no ha avançat fins ara a la velocitat que s’esperava inicialment. Entre altres qüestions, pel lent desenvolupament d’infraestructures de recàrrega i la desconfiança inicial dels conductors.

El panorama està canviant en els últims mesos… La forta aposta de les marques per les energies alternatives permet comptar en l’actualitat amb una oferta enorme, en la qual cada usuari pot triar la tecnologia més adequada a les seves necessitats reals i contribuir activament a l’objectiu de la sostenibilitat. Tot això, sense renunciar a un ús racional de l’automòbil i als nivells de confort de què ja gaudeix.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *