Fars led, la millor inversió…, si no es trenquen!

ADAC/Ralph Wagner

No hi ha cap dubte. Els fars led són més eficients, més duradors i ofereixen llum de més qualitat que els fars de xenó i, per descomptat, que els antics llums halògens. No són característiques banals… Recordem aquell principi de “veure-hi i ser vistos” per a una bona seguretat al volant? Per tot això, els fars led són l’opció majoritària en els nous models de vehicles que apareixen al mercat. I també una de les millors alternatives, juntament amb els llums de baix consum, en altres entorns.

Dit això, un estudi recent de l’ADAC ha analitzat la durabilitat, l’efectivitat i el cost dels llums led amb resultats realment interessants. L’ADAC és l’automòbil club alemany –o, com acostumem a dir, “el RACC alemany”– i realitza habitualment auditories independents sobre qualsevol mena d’aspectes relacionats amb la seguretat viària i la mobilitat. Vegem l’anàlisi que han fet dels llums led…

Infografia ADAC, traducció RACC

Comencem pel començament

En aquest cas, el començament seria recordar què són els llums led. Literalment, “led” és un acrònim de “Light Emitting Diode” (díode emissor de llum). El diccionari el defineix com a “díode semiconductor que emet llum quan se li aplica tensió”.

No entrarem en detalls tècnics sobre com funciona –només cal buscar “com funcionen els llums led”–, però sí que val la pena recordar que es van començar a instal·lar als cotxes fa uns vint anys. Com recorda l’ADAC, primer als llums del darrere, després als intermitents i als llums diürns, fins arribar també als fars davanters.

De veritat que duren “tota la vida”?

Se sol dir que els llums led duren “tota la vida” perquè, en realitat, duren molt més que un llum halogen. Però no deixa de ser una petita llicència literària… Encara que tot depèn de l’ús que se’n fa, l’estudi de l’automòbil club alemany calcula la seva vida en uns quinze anys. Tot just arribarien a la nostra adolescència.

Aquesta durada s’explica principalment per la progressiva pèrdua de lluminositat, fins que es consideren desgastats. I el desgast és més gran en llums situats al costat d’una font de calor, com pot ser el motor, el radiador o el condensador d’aire condicionat. O per l’exposició a elevades temperatures exteriors. Amb això, l’ADAC fixa un temps de funcionament de 3.000 a 10.000 hores per als fars davanters i una mica superior en els llums del darrere.

Els cotxes actuals acostumen a tenir una vida superior a aquests 15 anys i aquí poden començar els problemes. Quin cost té substituir un far led? La mateixa pregunta es planteja en cas de patir un accident que inutilitzi els fars.

ADAC/Ralph Wagner

Quant val canviar els fars led?

I arribem al fons de la qüestió. Sigui per desgast, per col·lisió o per qualsevol altra raó, substituir uns fars led té un cost elevat. L’estudi de l’ADAC el xifra en una quantitat que oscil·la entre 200 i 600 euros en llums posteriors i 700 i 4.800 euros en els fars davanters. Les franges són àmplies perquè depèn de la tecnologia led utilitzada i dels costos de cada taller (càlcul realitzat en tallers alemanys). Sigui com sigui, aquestes quantitats estan molt lluny dels costos d’un far halogen o de xenó.

L’elevat cost s’explica més perquè la configuració actual no permet reparar peces individuals sinó que s’ha de substituir tot el far. Per això, després de tornar a recomanar l’ús d’aquesta tecnologia en els vehicles, l’ADAC reclama als fabricants reparacions més assequibles, l’opció de components intercanviables i una vida útil que s’adapti a la vida útil del vehicle.

Llarga vida als led! I tractem-los amb cura…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *