Coneixes el significat de les etiquetes ambientals?

La Dirección General de Tráfico ha començat a etiquetar el parc automobilístic en funció dels nivells de contaminació. Els primers a rebre l’etiqueta, uns 100.000, són els vehicles amb el distintiu ECO.

Hi ha 4 categories diferenciades:

 

  • Etiqueta zero emissions. Són els vehicles 100% elèctrics de bateria, els híbrids endollables amb una autonomia en mode elèctric de més de 40 km i els anomenats vehicles d’autonomia estesa.
  • Etiqueta Eco. Híbrids endollables amb menys de 40 km d’autonomia elèctrica, híbrids no endollables, els de gas natural (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP).
  • Etiqueta C. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades des de gener de 2006 (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) i dièsel a partir de 2014. Vehicles de més de 8 places i de mercaderies (benzina i dièsel) des de 2005.
  • Etiqueta B. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades a partir de gener de l’any 2000 (Euro 3) i propulsats per dièsel a partir de gener de 2006 (Euro 4 i Euro 5).

DGT etiquetes contaminació

Quin és l’objectiu?

Segons la DGT, “aquesta classificació té com a objectiu discriminar positivament als vehicles més respectuosos amb el medi ambient i ser un instrument eficaç en polítiques municipals, tant restrictives de trànsit en episodis d’alta contaminació, com de promoció de noves tecnologies a través de beneficis fiscals o relatius a la mobilitat i el medi ambient”.

La classificació dels vehicles està consignada en el registre nacional de vehicles de la DGT i a la mateixa podran accedir en temps real els organismes amb competència en la matèria de mobilitat, seguretat viària, tributària o en medi ambient.

Els criteris per classificar el parc de vehicles són el resultat d’un llarg i deliberat treball liderat per la DGT i en el qual han participat entre d’altres organismes l’Ajuntament de Madrid, l’Ajuntament de Barcelona, ​​el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i el Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme. El primer fruit d’aquest grup es va materialitzar amb la classificació dels vehicles “zero emissions” i l’enviament de les etiquetes blaves als seus 10000 titulars.

Ja està en marxa?

La DGT ja ha enviat als 100.000 titulars de vehicles classificats com ECO (uns 25.000 de la Comunitat de Madrid i 16.000 a la província de Barcelona) una carta en la qual s’inclou el distintiu mediambiental blau i verd.

L’enviament del distintiu ambiental també el realitzarà la DGT als titulars de vehicles etiquetats com C i B però en mesos posteriors i de forma progressiva.

El pla de la DGT és continuar amb la classificació de la resta del parc de vehicles fins a tenir etiquetats els 32 milions de vehicles dels que actualment es compon el nostre parc automobilístic.

Un cas molt específic: dièsels matriculats a finals del 2005 o gasolina a finals del 1999

Aquells usuaris que disposin d’un turisme dièsel matriculat a finals del 2005 o d’un gasolina matriculat a finals del 1999 podrien tenir, en casos molt específics, dret a obtenir l’etiqueta ambiental de la DGT, malgrat que per data de matriculació no els correspondria. Es tractaria d’una xifra molt reduïda de vehicles que es van matricular equipant motors que ja complien amb la normativa Euro que entrava en vigor l’1 de gener de l’any següent.

Segons la DGT, en aquests casos cal mirar la fitxa tècnica del vehicle per comprovar si compleixen la normativa Euro que els permet circular en episodis de contaminació (Euro 4 per a dièsel, Euro 3 per a gasolina). En cas afirmatiu, es pot demanar a la DGT l’enviament de l’etiqueta ambiental sense cap cost i el canvi del nivell d’emissions Euro del nostre cotxe que figura al registre de vehicles de la DGT.

Si a la fitxa tècnica no consta la normativa Euro (és el més habitual), es pot demanar un certificat del fabricant a través del concessionari perquè la marca ens indiqui sota quina normativa Euro està fabricat el motor del nostre vehicle. Si la resposta del fabricant demostra que el nostre vehicle compleix les normes Euro que li permeten obtenir l’etiqueta ambiental, la podrem demanar sense cap cost a la DGT.

En cas que volguem que aquestes emissions Euro constin a la fitxa tècnica del vehicle, s’ha de passar la ITV per certificar l’error i després demanar cita prèvia a la Prefectura Provincial de Trànsit (DGT) per sol·licitar un duplicat de la fitxa, amb el cost a càrrec del propietari del vehicle. De tota manera, es tracta de casos molt específics.

Encara no tens l’etiqueta mediambiental? Doncs recorda que si ets soci del RACC i encara no tens l’etiqueta pel teu cotxe, el servei de gestoria del RACC t’ofereix la possibilitat de sol·licitar-la o fer un duplicat sense que t’hagis de preocupar de res. Més informació a la teva oficina RACC o al telèfon 900 357 357.

Si estàs interessat en mobilitat sostenible et recomanem l’article de ‘Cap a una nova mobilitat més neta’ a la RevistaRACC.

Comentaris
  1. Joaquin

    Ting un opel astra 1.6 gasolina del agosto del 2000. He pasat totes les itv sense cap problema vaig anat a correos a buscar la pegatina i hem van dir que no hem pertocaba. Vaig anar al concesionari i hem van dir que tampoc. No enteng res esta dintre del límite. No?

  2. Xavi

    Hola tinc una moto matrículada a finals del 2003 em correspon etiqueta o ja la PUC donar de baixa í estalvio ITV i seguro i impost de circulacio, i agafo el cotxe ,que contaminare mes segur

    • RACC Bloc

      Bon dia XAvier,
      A una moto matriculada de 2003 al 2006 li correspon la categoria Euro 2, per tant porta associada la Etiqueta ambiental B. Amb aquesta etiqueta es permetrà circular sense restriccions tant a Barcelona com a l’àrea metropolitana.
      Tot i que no és obligatori tenir-la visible a la moto, en cas de que vulgui obtenir l’etiqueta haurà de demanar-la a una oficina de Correos o bé al Departament de Gestoria del RACC, on l’ajudaran amb aquest tràmit.
      Salutacions.

  3. Pere

    Tinc un Corolla 1.4 D4D de 10/2005 que ja feia poques emissions. Això que puc demanar el certificat de la norma Euro al concessionari, funciona?

  4. Mercè ruiz

    Si tinc un cotxe diesel matriculat al 2008 i tinc etiqueta , que passara quan tingui 10 anys? Perdrà la etiqueta i no podré circular o si esta matriculat despres del 2006 no se li retirara la etiqueta i podrà seguir circulant normalment? Fins quan?

    • RACC Bloc

      Bona tarda Mercè,
      Segons el sistema d’etiquetatge de la DGT, a un cotxe dièsel matriculat el 2008 li correspon l’etiqueta C, per tant, no és objecte de les restriccions de circulació definides a dia d’avui. La DGT no preveu retirar cap etiqueta que hagi estat adjudicada i per part de l’Ajuntament de Barcelona o de la Generalitat no es preveuen canvis en les restriccions de trànsit. El seu vehicle amb la regulació vigent no es veuria afectat en cap cas.
      Esperem haver resolt els seus dubtes. Salutacions.

  5. M. Dolors Cassi Esteve

    Hola, tinc un cotxe dièsel matriculat el juliol2015 i entenc que em correspon l’etiqueta C (verde) però m’han enviat la B (groga). Què he de fer?

    Moltes gràcies!

    • RACC Bloc

      Hola M. Dolors,
      Efectivament li correspondria l’etiqueta verda segons la normativa ambiental de la DGT. En aquests casos cal mirar la fitxa tècnica del vehicle per comprovar si compleixen la normativa Euro corresponent a l’etiqueta C (Euro 6). En cas afirmatiu, es pot demanar a la DGT i l’enviament de l’etiqueta ambiental sense cap cost i el canvi del nivell d’emissions Euro del nostre cotxe que figura en el registre de vehicles de la DGT. Si a la fitxa tècnica no costa la normativa Euro (circumstància habitual) es pot demanar un certificant del fabricant a través del concessionari perquè la marca indiqui sota quina normativa Euro està fabricat el motor del vehicle. Si la resposta del fabricant demostra que el vostre vehicle compleix les normes Euro que el permeten obtenir l’etiqueta C, el podrà demanar sense cap cost a la DGT.
      Salutacions.

  6. Joan

    Crec que ITV es la que ha de donar el diagnostic. En el meu cas , tinc un cotxe vell amb 85.000 kms. ben cuidat i estic segur que contamina menys que un diesel nou, Els diesel son els que mes contaminan com tambe el de grans cilindradas i amb molts caballs de potencia.
    Amb aquesta mesura i estic d’acord pro no de forma discriminatoria

  7. Miquel

    Aquests dies he rebut de la DGT l’etiqueta de contaminació i s’em planteja una confusió respecte de l’etiqueta rebuda i el que diu el RACC en aquest bloc.
    El meu vehicle és dièsel i està matriculat al juliol de 2014. Segons el que indica el RACC em correspondria etiqueta “C” blava. La rebuda de la DGT és la “B” groga que segons el RACC correspon a turismes dièsel matriculats a partir de 2.006.
    Algú em pot aclarir aquestes diferències i en el cas que la DGT m’hagi enviat l’etiqueta equivocada que he de fer?.

    Gràcies anticipades. Miquel

    • RACC Bloc

      Hola, Miquel, disculpes per no repondre’t abans, pots trucar al telèfon d’informació 060 per aclarir si l’etiqueta que t’han enviat és la correcta i sota quins criteris. Salutacions

  8. hace mas de un mes que deje constancia en la webb del RAC sobre que la clasificacion deberia realizarse en la ITV ,por lo tanto estoy de acuerdo con vosotros . La DGT deberis dar explicaciones de porque no es asi y para que sirve el control de gases que realiza la ITV

  9. Lluís

    Aquests dies es parla una altra vegada de prohibir circular per Barcelona els cotxes vells i diesel, com és ara el meu.

    – Haver de llençar un cotxe que encara em dona servei i fabricar-ne un de nou, no contamina?

    – Haver de renovar el cotxe quan no em cal, perquè el que tinc encara que vell em dona el servei que necessito, no és una despesa enorme i innecessària?

    – El meu cotxe passa cada any la ITV. Que potser els criteris que tenen allà per veure si fa massa contaminació ja no son vàlids? Perquè m’hi fan anar cada any si després que surti bé no em servirà per circular?

    – L’impost de circulació que em cobren cada any, no em donarà dret a circular?

    – El RACC, com a associació d’automobilistes farà alguna cosa per defensar els nostres interessos? Perquè es tracta d’això, no?

  10. maria

    El mejor sistema para potenciar el uso de vehículos no contaminantes seria subvencionarlos . Las ayudas económicas son la mejor publicidad

  11. carmen

    estoy completamente de acuerdo con bs y vicente, todo lo demás es pura estadística y esperemos que no sirva para nada mas.

  12. bs

    Completament d’acord, la manera més correcta és fer la prova al passar la ITV i donar l’etiqueta corresponent.sino no serveix de res com ja s’ha vist recentment en el cas de Volkswagen,… que declaren una cosa però la realitat és molt diferent.

  13. vicente

    Efectivamente debería colocarse la etiqueta en el momento de pasar la ITV, una de las pruebas que se realizan en la revisión es comprobar la contaminación

  14. Ramon

    Y por qué no etiquetar al pasar la ITV, seria lo más lógico y real

  15. VICENÇ COMA FABREGÓ

    Soc propietari d’un Mitsubischi DID 3.2 del 2004. Es va instal.lar amb campanya el radiador per disminuir les emisions,. No circulo mai per ciutat ja que vaig amb scooter 4t.
    A Manresa si vas a darrera del Bus per el centre de la ciutat quedes negre i intoxicat.
    A mes els ciclomotors de 2t.amb la barreja d’oli i betzina amb fums i pudors que….

  16. David

    Hola a tots,

    La idea em sembls bona, però la forma en que s’ha realitzat no.
    Ja que hi ha vehicles d’alta gama hibrids, però amb motors de benzina de grans dimensions, que produeixen gran quantitat d’emisions i tenen el distintiu eco.
    En cambi els cotxes utilitaris amb emisions reduïdes tenen el distintiu B o C.
    Com tambè, els vehicles amb cilindrades elevades amb 300 cv o superiors, amb grans emisions es troven dins del mateix grup.

  17. Perquè no es comença per arreglar el transport públic (rodalies)?. Amb els trens electrics i autobusos a gas es reduiria la circulació de vehicles, baixaria el nivell de pol·lució i. no s’hauria de penalitzar ningú.

  18. toni duró

    Si si la contaminacio pregunto que pase amb els avions perque son autentiques chatarres i ha sobre ens foten la merda per sobre

  19. Julián Gómez Garcia

    Es lo primero que he pensado, una forma disimulada para sacarse de la manga un nuevo impuesto sobre los automoviles.

  20. Creo que habría que revisar esta clasificación porque hay modelos de coches fabricados y matriculados antes del año 2000 que no contaminan tanto. sería más lógico etiquetar por modelos y no por fechas.

  21. JOSE TORRES CORTINAS

    Y de donde sale la electricidad,.
    Es verdad también sale de los molinos- de las placas solares- de las centrales hidroeléctricas, estas que rendimiento tienen depende del agua, del viento, del sol, etc.
    Creo que estas últimas no son fiables al 100% si pretendemos ir anulando las nucleares
    Y no es que no esté de acuerdo en que los coches contaminen menos, pero meter en la misma cesta todos los huevos antes de haber solucionado lo de las nucleares y el petroleo me parece muy aventurado
    La tecnología actual podría hacer más para tener un planeta más limpio de contaminacuón.

  22. Jo tinc un equip qur rebaixa les emissions quasi a “0” en motors de vehicles de mes de 15 anys.

  23. Antonio Contijoch Berenguer

    Es una clasificación encubierta para sablearnos, en un futuro cercano con mas impuestos sobre el automóvil, bastante “cargado” ya de impuestos y demás…. Primer paso, etiquetar, segundo paso, nuevo impuesto…

  24. Pilar prat

    Jo em pregunto i d’un surt l’electricitat? Quan tenim el rebut del llum i ens el mirem de l’aprop ens adonem que quasi tot són impostos i molt pocde consum. Si el que pretenen és promoure els cotxes electrics, preparem-nos per les taxes que vindran després.

  25. cmatute1948

    Absolutament d’acord amb els qui diuen que l’etiqueta en qüestió s’hauria d’assignar quan es passa la ITV, doncs hi ha vehicles que tenen una certa edat i estan força ben cuidats a diferència de molts de més nous i que els tenen fets un fàstic. El RACC hauria d’apostar per aquesta solució, sinó m’ensumo que això és una nova forma d’impost encobert.

  26. Francesc

    I, per què no potenciar més l’ús de cotxes elèctrics, i anar deixant la benzina, i derivats contaminants del petroli ?
    Masses interessos polítics, i econòmics. Com sempre, les multinacionals tenen la paella pel mànec. L’usuari final, el cap de turc, com sempre. Muts, i la la gavia.

  27. Felicitats Gloria Peretó! Un análisi perfecte de l’absurd de les etiquetes. Si son per “clasificar” els millors, doncs no cal fer-ne de tantes categories. Mai es dona un títol a ningú, com a “últim de la clase”.

  28. Elias Bravo Aguilar

    Jo tinc un vehicle dièsel del any 2000
    ¿Quina categoria li correspon?

  29. Joan Arnal Millán

    Un altre “saca-dinero” amb excusa ecològica, com el “certificado energètico” dels locals. M’estranya que el RACC participi en una cosa així

  30. Jaime

    Totalment d’acord, tindria de ser l’ITV , c uand la pases amb l’analisis de fums, qui dones la clasificacio, ja que a mes del manteniment, n’hi ha cotxes de mes anys que contaminen menys que alguns mes recents, nomes discriminar per any es absurd.

  31. be si es un vehicle nou , surt de fabrica ben etiquetat. Els vehicles en circulacio sigui del tipo que sigui tenen que pasar ITV i alli es valora la seva categoria posan al distintiu corresponen i el seu color. Al final jo pregunto perque serveix la ITV SINO per valorar laqualitat dels vehicles i no sols per cobrar

  32. eduardo

    Completament d´acord, s´ha de promoure millors alternatives al cotxe per tal de reduir la contaminació ambiental, es molt mes efectiu que no “castigar” als usuaris amb més impostos i taxes.

  33. I quan van autoritzar la venda d’aquests vehicles no sabien que contaminaven o és que és nou d’ara ? Em sembla molt bé que es preocupin pel benestar mediambiental però no seria millor preocupar-se de facilitar-nos un millor servei de trasport públic ? Segur que molts de nosaltres no utilitzaríem el cotxe.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *