Corretja de distribució: tot el que cal saber

La corretja de la distribució és un dels elements mecànics més importants, per la seva funció. El seu trencament pot significar la fi de la vida d’un motor, a causa de les greus avaries que pot causar.

A tall de resum, el propòsit de la distribució és transmetre el moviment des del cigonyal a l’arbre de lleves, a través d’unes rodes dentades, per sincronitzar els quatre temps del motor, l’obertura i el tancament de vàlvules d’admissió i escapament, l’encesa i la sincronització en els motors dièsel. És a dir, és la directora d’orquestra del motor que manté la coreografia entre els pistons, el cigonyal, l’arbre de lleves i les vàlvules.

Ja hem vist amb anterioritat com mantenir el líquid de frens i, com tots els elements d’un motor, les corretges tenen un desgast, de manera que cal reemplaçar-les abans que es trenquin, ja que l’avaria que pot provocar sovint ens portarà al canvi de vehicle o una reparació caríssima. La pressió de treball dels pistons i la pèrdua de sincronització poden fer que els pistons impactin amb les vàlvules, les trenquin o les dobleguin, i facin malbé també la culata.

Quan s’ha de canviar la corretja?

Pel que fa a tipus de corretges, n’hi ha dos models: d’hule o tela i de cadena. Les primeres són les que cal reemplaçar cada cert temps, mentre que les de cadena necessiten menys manteniment i la seva vida útil sol ser la mateixa que la del motor.

En les primeres, els fabricants marquen en cada model el període de canvi, que sol venir acompanyat amb el canvi de la bomba d’aigua. Segons models, aquest lapse de temps està entre els 60.000 i els 120.000 km o entre els 4 i 6 anys. Malgrat això, cal tenir en compte l’ús del vehicle, ja que no és el mateix circular sempre per vies ràpides que per trajectes urbans.

En el cas de trajectes urbans o climes extrems, és recomanable avançar el canvi rebaixant entre un 20 o 30% la xifra del fabricant, tant de quilometratge com de temps.

El canvi sol ser de preu elevat, ja que el lloc on està ubicada obliga a un procés laboriós a l’hora de la substitució. La mitjana ronda els 400 €, però, com hem vist, les conseqüències en cas de trencament per no fer-ho poden multiplicar per cinc aquest preu.

Comprovació i canvi de la corretja

Tot i la dificultat d’accés, es poden realitzar diferents menes de comprovacions bàsiques per veure l’estat de la corretja. Revisar si presenta esquerdes a causa del desgast o pel pas el temps, temperatures extremes o altres factors i revisar l’estat del dentat és primordial per saber si hem de fer un canvi. La tensió també és vital, de manera que revisar els tensors és una altra de les tasques a realitzar.

En alguns models, la corretja també arrossega la bomba d’aigua, de manera que es recomana canviar-la quan es fa la substitució de la corretja, atès que és un element relativament barat –entre 40 i 80 €, segons model– i ens evitarà posteriors maldecaps. Un trencament de la bomba d’aigua probablement ens obligarà a un fer una despesa similar a la d’un canvi de corretja.

Per a la revisió o el canvi, hem d’acudir al nostre taller de confiança Centre RACC Auto, on ens assessoraran en tots els aspectes relacionats.

Comentaris
  1. Xavier Vives Mateu

    Que pasa amb el Racc? Totes les experiencies amb els usuaris son negatives, que pasa amb el Racc servei??? ès pot confiar???

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *