ADAS: coneix els teus tres nous amics

Alguns conductors –els més afortunats– ja hi conviuen, altres els descobriran ben aviat i d’aquí a dos anys j seran dels més populars de la carretera. Parlem dels Sistemes Avançats d’Assistència a la Conducció, més coneguts sota les sigles “ADAS” (de l’anglès Advanced Driver Assistance Systems). Una campanya recent de la FIA i el RACC ha definit els ADAS com uns veritables “amics” al volant. Vegem per què…

ADAS

La gran família dels ADAS

En realitat, la definició de “sistemes avançats d’assistència a la conducció” agrupa una llarga llista de tecnologies de diferent grau d’aplicació actualment:

  • Sistema antibloqueig de rodes (ABS)
  • Control d’estabilitat (ESC)
  • Monitoratge de la pressió dels pneumàtics
  • Assistència a l’aparcament (sensors i càmeres)
  • Alerta de canvi de carril
  • Control de velocitat adaptatiu
  • Detector d’angle mort
  • Frenada automàtica d’emergència
  • Llums adaptatives
  • Sistemes de lectura de senyals de trànsit…

Totes aquestes tecnologies coincideixen, bàsicament, en dos punts: el seu desenvolupament ha requerit un esforç tecnològic notable i contribueixen molt significativament en la reducció dels accidents de trànsit o en les seves conseqüències. Segons dades de la Comissió Europea, els sistemes ADAS tenen el potencial de salvar més de 25.000 vides i evitar 140.000 ferits greus a Europa en un període de 15 anys.

Un altre punt en comú entre ells és que, per la seva gran eficàcia, han arribat a convertir-se en equipaments obligatoris per llei en qualsevol vehicle. Va passar en el seu moment amb l’ABS o l’ESC i molt aviat arribarà el torn de tres nous sistemes: el Sistema de Frenat d’Emergència Autònom, l’Auxiliar de Manteniment de Carril i el Control de Velocitat Adaptatiu seran obligatoris a Europa en tots els nous models de vehicles a partir de l’any 2022, i en tots els vehicles que es fabriquin a partir de maig de 2024.

Malgrat la seva efectivitat, aquests sistemes són encara força desconeguts per la majoria de conductors. La campanya de la FIA i el RACC pretén explicar com funcionen per poder “confiar-hi, com si es tractés d’un amic” i inclou diverses recomanacions per fer-los servir adequadament.

Sistema de Frenada d’Emergència Autònom

  • Funcionament: emet un avís en cas de detectar la presència d’algun obstacle a la carretera i, si el conductor no reacciona, intervé de manera automàtica frenant el vehicle. Tot i que no sempre és possible evitar el xoc, l’acció de frenar amb força redueix significativament la gravetat de la col·lisió.
  • Limitacions: els conductors han d’informar-se de les característiques del sistema del seu vehicle. Alguns només detecten vehicles i altres també identifiquen vianants i ciclistes, però amb diferents nivells de rendiment.

Assistent de Manteniment de Carril

  • Funcionament: alerta el conductor en cas que comenci a desviar-se involuntàriament del seu carril i torna el vehicle a la posició correcta amb un moviment suau.
  • Limitacions: el funcionament d’aquest sistema és limitat quan les condicions de la via són canviants; per exemple, en carreteres amb molts revolts successius.

Control de Velocitat Adaptatiu

  • Funcionament: manté el vehicle a una velocitat constant i, alhora, identifica els vehicles del voltant per adaptar-se a la velocitat del trànsit.
  • Limitacions: el conductor ha de ser conscient que té limitacions de funcionament amb males condicions meteorològiques, quan circula per una rotonda o a velocitats molt baixes o molt elevades.

Ajudes, no excuses

Per acabar, no està de més recordar la nota al peu de la campanya: “El conductor és el responsable de la conducció”. En altres paraules, els sistemes d’ajuda a la conducció són això: “ajuda”. No substitueixen en cap cas la responsabilitat, la conscienciació o l’atenció del conductor.

Tota la informació sobre la campanya a la pàgina web de la Fundació RACC.

Comentaris
  1. Enric Alemany

    em sembla molt interessant. Però si tota la explicació es en català, perquè els clips no ho son, havent de canviar d’idioma cara cop que els actives?
    Atentament
    Enric Alemany
    Soci G20182905AO

  2. LUIS SOLE SOLE

    molt bona ajuda sens dubte , caldria que tos els cotxes ho portesin de serie ja

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *