Em desplaço amb bici i patinet per Barcelona…, quan tinc prioritat?

Podríem canviar el protagonista del títol per un conductor de cotxe o moto (o qualsevol altre vehicle) i preguntar “Quan ens trobem amb bicis i patinets, quan tenen prioritat?”. El coneixement de les normes bàsiques de circulació de bicicletes i patinets (els vehicles de mobilitat personal més populars) implica principalment els usuaris d’aquests vehicles, però també la resta de conductors. Fins i tot els vianants. L’objectiu de tothom en aquest nou escenari és la convivència entre modes de transport i la màxima seguretat viària.

Un element clau de la normativa de circulació de bicicletes i patinets és la prioritat de pas en entorns i situacions en què vehicles de diverses tipologies acostumen a coincidir o creuar-se. La qüestió de la prioritat pren rellevància davant l’extensió en moltes ciutats de vies com carrers o zones 30, que s’afegeixen a la progressiva ampliació de carrils bici. Per analitzar la normativa vigent en aquest aspecte, prendrem com a referència la ciutat de Barcelona.

🚴🏽 Carrils bici: bicis i patinets tenen prioritat

Una de les situacions de més risc es dona en carrers amb carril bici, quan un turisme (o un altre vehicle) ha d’envair-lo per fer un gir. En aquest cas, el conductor del turisme ha d’indicar el gir clarament amb l’intermitent i assegurar-se que no hi circula cap bicicleta ni patinet. Si se n’acosta algun, ha de deixar-lo passar: en aquests encreuaments, bicicleta i patinet tenen sempre prioritat.

No és sobrer recordar que circulant pel carril bici, bicis i patinets han de respectar sempre la senyalització viària (semàfors, senyals verticals d’STOP i prioritat, passos de vianants, etc.). Per la seva banda, els vianants han de respectar també els espais de pas habilitats i tenir en compte que no tenen prioritat sobre bicis i patinets, si intenten travessar un carril bici fora d’una zona senyalitzada.

 

🚘 Calçada: les normes són iguals per a tothom

En la circulació per calçades sense carril bici, els usuaris de bicicletes (els patinets no hi poden circular) han de seguir les normes generals de circulació. També pel que fa a la prioritat de pas.

Es recomana a les bicis que circulin pel carril més a prop de la vorera i ocupant el centre del carril perquè siguin ben visibles. Per la seva banda, els conductors de la resta de vehicles han de mantenir la distància de seguretat recomanada: 1,5 metres en avançaments i 3 metres quan circulin darrere d’una bicicleta. Especialment en aquestes vies, és fonamental que el ciclista indiqui amb els braços les maniobres que vol realitzar (gir o parada).

 

🚦 Carrers i zones 30: prioritat per a bicis

A efectes de prioritat, els carrers i les zones 30 es consideren també carrils bici. Per això, les bicicletes hi tenen prioritat i, compte!, els turismes i les motos no les poden avançar. Com vam explicar a Cinc diferències a l’hora de circular amb patinet elèctric (VMP) i bicicleta per Barcelona, els patinets més lleugers (tipus A) no poden circular per aquestes zones (només els que tinguin una velocitat màxima superior a 20 km/h).

 

🚶🏻‍♀️ Carrers amb plataforma única i parcs: mana el vianant

En el cas de carrers amb plataforma única (calçada i vorera al mateix nivell), la bici té prioritat sobre tots els vehicles, però no sobre el vianant. Als parcs públics passa el mateix: els vianants sempre tenen prioritat. La circulació dels patinets per carrers amb plataforma única i parcs públics té la seva pròpia regulació.

Com es veu, la normativa és variada en funció del tipus de vehicle que es condueixi (particularment, en el cas dels patinets) però no és complicada. Per això, convé conèixer les ordenances vigents a cada ciutat per reduir el risc i contribuir entre tots a la desitjada convivència urbana.

Comentaris
  1. Jose Luis

    Si desde el RACC es promou els vehicles ilegals a la via publica es que hem perdut el nort..

  2. Eduard Armengou Rojo

    Si no entenc malament els que van en bici o patinet pel carril bici han de parar als semàfors. Pràcticament el 90% passen en vermell inclus en carrers de molta circulació. La guardia urbana ho permet per lo que ja pensava que podien fer-ho. Es veu cada dia constantment.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *