Sabries conduir per l’esquerra?

Encara que sigui una dada que sorprengui, en uns 60 països s’ha de conduir per l’esquerra: Austràlia, Índia, Malta, Jamaica, Xipre, Irlanda, Regne Unit o Tailàndia en són alguns, de manera que si tens pensat viatjar a una d’aquestes zones properament et convé tenir en compte uns quants consells per conduir segur/a. Dos són els principals aspectes en els quals hauràs de tenir especial cura: l’interior del vehicle i la seva circulació per les carreteres i les autopistes.

conduir dreta

Senyal d’avís a Xipre. Foto de Dickelberds

Noves sensacions en conduir per l’esquerra

Quan t’asseguis al volant, el primer que descobriràs és que tot, absolutament tot a l’interior de l’automòbil és al seu lloc… però hi ha sorpreses.

  • El canvi de marxes. El trobaràs situat a l’esquerra i encara que conduir amb el canvi a l’esquerra no és difícil, si portes anys fent-ho a l’inrevés, els teus actes reflexos buscaran el canvi de marxes a la maneta de la porta i et cansaràs d’abaixar involuntàriament la finestreta. Per això et convé habituar-te als nous moviments abans de sortir a la carretera. En poc temps t’acostumaràs a fer servir la nova mà.

  • Optar per un cotxe automàtic. És una possibilitat, però no et confiïs: també hauràs de acostumar-te a la conducció automàtica, ja que el pedal de l’embragatge desapareix i només hi ha un gran pedal de fre i l’accelerador.

conduir per l'esquerra

Foto de Ted & Dani Percival.

A la carretera

La sortida a la carretera és un aspecte una mica més complicat. Són moltes les rutines que tenim apreses que aquí no et serviran. Les incorporacions a la via, les autopistes, avançar, l’accés a les rotondes…, tot s’ha de realitzar a l’inrevés, i les teves mirades pel retrovisor han de començar pel de la dreta.

  • Voreres. Així que surts, el primer obstacle són les voreres, sí, les vorades. Hi ha una tendència durant els primers dies a anar-se’n cap a l’esquerra, amb el risc d’”acariciar” algun dels cotxes estacionats al costat del rastell o de pujar-hi, amb el conseqüent ensurt que es pot emportar algun vianant. Un truc perquè no passi i, al mateix temps, evitar sortir en algun vídeo de televisió de pífies diverses, consisteix a prendre com a guia la ratlla del centre i mantenir-la a una distància adequada.

  • Rotondes. A les rotondes, t’hi has d’incorporar respectant el sentit horari ­–el contrari del nostre–, i quan en surtis recorda que has de fer-ho pel carril esquerre de la ruta que prenguis.

  • Carrils. En carreteres i autopistes intenta mantenir-te enganxat al carril esquerre, ja que el dret és el reservat als avançaments. Com aquí, però a l’inrevés: recorda-ho si no vols organitzar una bona caravana. I no et despistis: per sortir de l’autopista ho faràs per l’esquerra.

  • Encreuaments. Una de les situacions en les quals hauràs de posar més atenció són els encreuaments. Per molt que t’hi habituïs a conduir per l’esquerra, vés amb compte, ja que no t’has d’esperar que els vehicles apareguin per on estàs acostumat. Mira a banda i banda i reincorpora’t de nou al carril de l’esquerra. Si no vols tornar-te boig/boja, un bon consell és seguir un vehicle que realitzi el mateix gir que tu. I recorda que si un dia tens algun contratemps, pots comptar amb la millor assistència en carretera.

La primera vegada que et disposis a conduir per l’esquerra hauràs de recordar la cautela amb què circulaves en els teus primers dies de carnet: no tinguis pressa i pensa en tots els teus moviments abans d’efectuar-los. Sigues prudent.