Quan ha de passar la ITV una moto o un ciclomotor?

Com qualsevol altre vehicle matriculat, les motocicletes i els ciclomotors tenen l’obligació de passar la ITV. Està establert per llei des de mitjans dels 80, que s’ha de superar periòdicament la Inspecció Tècnica de Vehicles. Aquesta inspecció es considera una eina important per assegurar les bones condicions dels vehicles que circulen per les carreteres. Tant pel que fa a la seguretat com al respecte pel medi ambient.

La metodologia de la inspecció és semblant per a la majoria dels vehicles. Només canvia la periodicitat en què ha de superar-se, i, lògicament, els elements que es revisen i el preu.

Primera ITV

Les motocicletes estan exemptes de passar la ITV els primers quatre anys des de la primera matriculació. El mateix període que els turismes. En el cas dels ciclomotors, aquest període es redueix un any: n’estan exempts només els primers tres anys. La data de matriculació surt al permís de circulació del vehicle.

Revisions periòdiques

Des de la primera revisió, tant motocicletes com ciclomotors han de passar la ITV cada dos anys. Aquesta periodicitat es manté durant tota la vida útil del vehicle (en els turismes, es redueix a revisions anuals a partir dels deu anys). En aquest cas, les dates de les noves revisions quedaran fixades per la data en què es va passar la revisió anterior (figura a la targeta ITV, l’informe d’inspecció i a l’adhesiu que s’enganxa al vehicle).

Les condicions indicades per a les motocicletes també s’apliquen a vehicles de tres rodes, quadricicles, quads, ciclomotors de tres rodes i quadricicles lleugers.

Algunes qüestions que s’han de recordar

Com es passa la ITV de la moto? La inspecció ha de passar-se als centres acreditats de cada província. Només cal sol·licitar hora prèviament i presentar la fitxa tècnica del vehicle (també coneguda per “targeta ITV”), el permís de circulació i el rebut de l’assegurança en vigor.

Quant val? El preu varia en funció del lloc on es realitza, ja que les comunitats autònomes tenen transferides les competències i cada comunitat estableix les seves tarifes. Les diferències poden arribar a ser significatives: en el cas de les motos i els ciclomotors oscil·len entre els 19 i els 43 euros.

Què passa si se circula sense la ITV en vigor? En primer lloc, hi ha el risc personal i per a la resta d’usuaris de circular amb un vehicle en unes condicions no acreditades. Pel que fa a les sancions, són de 200 euros per circular amb una ITV caducada o desfavorable, o 500 euros per circular amb una ITV negativa. A més, l’assegurança no es farà responsable en cas d’accident.

itv

Resultats de la ITV. Poden ser tres:

  • Favorable: el vehicle pot circular sense problema fins a la inspecció següent.
  • Desfavorable: es detecten fallades que poden reparar-se. Es dóna al conductor un període de dos mesos per solucionar-los i tornar a passar la inspecció. Es pot fer servir el vehicle però només per desplaçar-lo del centre de la inspecció tècnica al taller.
  • Negativa: es detecten deficiències que representen un perill. Implica la immobilització del vehicle, que només es pot transportar amb grua fins que se solucionin.

Recorda que a principis d’aquest any va entrar en vigor la reforma de la ITV, per garantir el manteniment adequat dels vehicles que circulen per la xarxa viària.

Comentaris
  1. José Mª Aurora Esteve

    Hola.
    Sóc soci del RACC des de fa molts anys i m’agradaria que em responguessin a una pregunta sobre un fet que no acabo d’entendre.
    Tinc un ciclomotor des de fa uns 10 anys i cada vegada que vaig a la ITV abans he de portar-lo al mecànic perquè em facin un arranjament ja que si no ho faig no em passen la revisió.
    Des que la vaig comprar no li he fet cap reparació ni modificació ja que la motocicleta funciona de meravella i em pregunto. Si de fàbrica ja va sortir correctament perquè he de fer-li un arranjament perquè no arribi als 60 Kms hora? Tenint en compte que després l’he de tornar a portar-la al mecànic perquè em treguin la peça que m’han posat ja que si circula amb la maleïda peça puc carregar-me el motor.
    La pregunta és. És correcte que hagin de fer-me això si ja va sortir així de fàbrica?

    Josep Mª Aurora.

    • RACC Bloc

      Benvolgut Josep Maria, per tal d’aprovar la ITV els ciclomotors no poden superar els 45km/h. Tots els ciclomotors surten de fàbrica amb aquesta premissa ja que disposen d’uns “topes” de sèrie, però anys enrere hi havia una pràctica habitual entre els concessionaris i alguns usuaris de retirar aquests “topes” del ciclomotor per guanyar potència. Segons el que exposa, creiem que aquest podria ser el problema.
      Salutacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *