L’equipament del motorista. Com hem de vestir-nos?

Sobre dues rodes és vital anar ben equipat, ja que això pot marcar diferències en cas d’accident i pot salvar-nos de lesions greus o de perdre la vida.

Tot i que només és obligatori l’ús del casc a l’hora de conduir una moto o ciclomotor, un bon equipament pot salvar-nos de lesions en cas de caiguda i sempre és recomanable prevenir, sigui quin sigui el model de dues rodes que fem servir, ja que, al cap i a la fi, l’asfalt no fa distincions segons tipus de vehicle.

Cal protecció amb una moto de baixa cilindrada?

En el món de les dues rodes existeix una certa relaxació entre els usuaris de ciclomotors i motocicletes de baixa cilindrada respecte a l’ús de mesures de seguretat, un error molt comú que pot fer-nos penedir en cas d’accident. És cert que l’usuari de motocicletes de gran cilindrada cuida més al detall els elements de seguretat, però tot i això, segons dades de diferents estudis de sinistralitat, el 80% dels motoristes circulen amb deficiències en el seu equipament.

Fer servir elements no obligatoris com els guants, la jaqueta, els pantalons o les botes és altament recomanable, encara que a vegades el seu ús pugui ser incòmode per diferents raons. El mercat ens dona diferents models per adaptar a qualsevol mena de situació i poder anar protegits al màxim en totes les condicions.

Com ja és sabut, en un vehicle de dues rodes la carrosseria és el conductor, i aproximadament en un 70% dels accidents de moto es produeixen ferits, tot i que les motos només són culpables el 25% de les vegades en accidents amb altres vehicles implicats. Això ens indica que en qualsevol moment podem tenir un accident tot i que no s’hi val a badar.

Des del blog del RACC us expliquem quina és la manera més efectiva d’equipar-se per rodar amb moto perquè, en cas d’accident, minimitzem al màxim qualsevol mena de lesió.

Guants

Un element no obligatori però altament recomanable són els guants. La protecció de les mans és un dels aspectes més importants en cas de caiguda: normalment intentem parar el cop amb les mans i els guants ens evitaran lesions en un alt grau.

Els guants de moto tenen proteccions rígides per la part superior de la mà per amortir cops i rascades, les lesions més habituals en caigudes.

Com en el cas de casc, tenim diferents opcions i materials: els guants d’hivern, fabricats amb materials impermeables i polars, normalment protegeixen del fred i de l’aigua durant les èpoques més fredes de l’any.

En casos de climes moderats existeixen guants més lleugers, que se situen entre aquests i els d’estiu. Els d’estiu són més lleugers però també porten elements rígids, tot i que afavoreixen que hi hagi més ventilació.

Els guants esportius i els off-road estan adaptats a un ús extrem. Els esportius porten proteccions extremes i d’alta resistència i normalment són de cuir. Són els que més protegeixen, però potser també els més incòmodes per un ús diari. Els off-road són els menys resistents a l’abrasió, ja que estan creats per tenir un màxim tacte i per circular lluny de la carretera. La falta de proteccions rígides i la tela els fan poc recomanables per a l’ús a l’asfalt.

 Jaqueta

Un dels elements més importants per a la protecció del motociclista. Les jaquetes porten elements rígids per protegir les diferents parts del cos com les articulacions –colzes i espatlles–, els braços i l’esquena. En el cas de no portar reforç a l’esquena, és recomanable l’ús d’espatlleres articulades.

Aquest és potser l’element més difícil de classificar de tots, ja que n’existeixen diferents tipus segons ús, temps o tipus de moto, a part de  la moda del moment, quelcom que a la resta d’elements no és tan remarcable.

En aquest cas el material a escollir és una de les decisions més importants. El cuir o materials sintètics i la Cordura –nom comercial del teixit de poliamida- són els dos que més es fan servir en aquesta peça.

Evidentment el cuir és el material que més resisteix l’abrasió amb l’asfalt, arribant a superar en proporcions de 19 segons a un sobre la Cordura, però la diferència de preu pot ser un dels factors determinants en la compra per l’usuari.

Avui dia, però, els materials sintètics són prou segurs per fer-los servir a la carretera, encara que el seu deteriorament en cas d’abrasió sigui superior.

Pantalons

El cas dels pantalons és molt semblant al de la jaqueta, ja que és un element del qual en tenim diferent tipus segons ús, clima o moto. Les proteccions, però, són l’element que ens ha de fer decidir segons l’ús que donarem a la peça.

Actualment existeixen diferents tipus de pantalons que classificarem segons el teixit.

Per norma general, els de cuir o materials sintètics són els ideals per a una conducció més esportiva i porten diferents proteccions rígides o semirígides. Aquests, però, ens seran més incòmodes quan haguem baixat de la moto.

Els de Cordura ens permeten un ús més polivalent en trajectes llargs i grans rutes, mentre que els texans són l’opció més casual per a un ús diari, tot i que normalment són els que menys proteccions rígides ofereixen –normalment es poden extreure–  i són més adients per a un ús urbà.

Com a alternativa a l’ús de jaqueta i pantalons trobem la granota, una única peça que engloba la jaqueta i els pantalons i prevista per un ús principalment esportiu. De materials sintètics o cuir, la granota és un element poc adient per l’ús diari i continuat, tot i que com a opció trobem conjunts de jaqueta i pantalons que poden unir-se entre ells com si es tractés d’una granota.

Botes

Les botes són segurament l’element més oblidat del motociclista. Emprades sobretot en carretera, el seu ús en l’entorn urbà està pràcticament oblidat perquè es consideren un element incòmode. Una apreciació molt lluny de la realitat, ja que actualment al mercat podem trobar diferents tipus de calçat per a tota mena d’ús.

Les botes de viatge són aquelles ideals per a viatjar, que ofereixen un màxim confort i una protecció ideal. Són fàcils de posar i còmodes per caminar.

Les esportives són les ideals per a la competició i per un ús en què cal afavorir la màxima protecció. Són les més rígides de totes i caminar amb elles un bon tros pot ser una odissea. Tant les de carretera com, sobretot, les off-road són molt rígides, resistents i pensades per suportar grans impactes.

Les casual o urbanes són les ideals per a un ús més intensiu i del dia a dia. Molt adaptades a la moda, les podem portar sense problemes per a llargues caminades i en trobem models tant d’hivern com d’estiu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *