Escúters per a la ciutat, molts per triar

Tot i l’aparició de diferents VMP (Vehicles de Mobilitat Personal), com patinets o bicicletes, els escúters (scooters) segueixen sent una alternativa interessant per moure’s per la ciutat. A més, tenen l’avantatge que permeten fer recorreguts més enllà de la zona urbana, però ens centrarem en els que tenen més bones prestacions a les urbs, encara que això no impedeix que siguin bons per circular per zones interurbanes.

Els escúters, a diferència de les motos convencionals, com que tenen el motor a la roda posterior, deixen una base per seure amb els peus junts, amb la qual cosa el conductor pot anar assegut, i a més van sense canvi de marxes. S’han anat obrint pas en el mercat per la seva comoditat i perquè, alhora, mantenen els avantatges d’una motocicleta.

Els podem trobar de molt variades prestacions, de diversos preus i amb condicions diferents pel que fa al permís de conduir necessari, des dels modestos ciclomotors de 50 cc fins als maxiescúter, de cilindrades i potències altes.

Els podem triar entre els de roda alta (amb llanta davantera de fins a 16 polzades) i els de roda baixa. Els de roda baixa són ideals per anar per la ciutat, perquè permeten un menor radi de gir i generalment compten amb un espai sota el seient per col·locar objectes com el casc. Els de roda alta, en canvi, són més estables i còmodes, però no solen tenir massa espai per a la càrrega.

Els de tres rodes, dels quals cada vegada en veiem més circulant, són una altra cosa per diverses raons. La primera, que tècnicament són considerats tricicles lleugers, la qual cosa elimina la limitació legal de cilindrada o potència per als que només disposen de permís de conduir B (que només poden conduir motos de fins a 125 cc després de 3 anys d’experiència). Després, que tenen major estabilitat i, per tant, ofereixen més seguretat a qui els condueix.

Es tracta de triar el que més convingui segons les circumstàncies de cadascú. Aquests són els tipus d’escúter que més bé s’adapten a la circulació per ciutat.

Tipus d’escúter

Ciclomotors

Sigui una motocicleta convencional o un escúter, un ciclomotor pot tenir com a màxim 50 cc i estar limitat a 45 km/h. Per poder conduir-lo cal tenir com a mínim 15 anys, tot i que només es poden portar passatgers a partir dels 18. Cal disposar del permís de conducció AM, que s’obté després de passar un test de preguntes de la DGT, un test psicotècnic i una prova pràctica en circuit tancat.

Els ciclomotors són ideals per a ciutat, ocupen poc espai i són molt manejables, però, com que són vehicles lleugers i poc visibles, els conductors han de tenir la màxima precaució. Es permet legalment que circulin per carretera sempre que ho facin pel voral, si és possible, o per la dreta de la calçada i amb compte quan no hi ha voral, però tenen prohibit circular per autovia o autopista.

Poden servir perfectament per iniciar-se en la circulació, tenen un preu assequible i consumeixen molt poc.

Escúters de 125 cc

Tenen la particularitat que es poden conduir amb el permís de B i 3 anys d’experiència (el de cotxe), sempre que no superin els 125 cc i una potència d’11 kW (una mica menys de 15 CV) i no portin sidecar; per portar-ne amb més potència és necessari disposar del permís A2.

El ventall de preus en aquesta cilindrada és enorme, segons la qualitat dels materials, el tipus de motor, el disseny, per a quin recorregut el volem, etc.

Els que podem anomenar de ciutat són com els ciclomotors, perfectes per a zones urbanes per la seva agilitat, però amb més seguretat i comoditat i més possibilitat de càrrega.

Però just en aquesta cilindrada, el disseny importa bastant (també en altres categories, encara que no tant) i hi ha una gran oferta. Els compradors que tenen un estil més esportiu es poden decantar per un model “sport”, però últimament tenen molt èxit els “retros”, tot i que cal tenir en compte que acostumen  a ser més cars.

També podem triar-los amb carrosseria més gran o de diferent diàmetre de roda.

Fins a 250 cc

La categoria just per sobre de les 125 són les de 200 o 250 cc. Són menys venudes perquè cal tenir el permís de conduir A2. Entre elles, tenen més èxit les de 250 perquè hi ha una bona oferta i perquè, posats a fer, tenen major potència (poden arribar fins i tot a 25 CV), encara que siguin una mica més cares.

Encara que estan pensades per a ciutat perquè són el germà gran de les 125, amb característiques molt semblants, les de més cilindrada i potència permeten pensar en recorreguts més llargs i sortir a la carretera amb més prestacions.

Els megaescúter o maxiescúter

Són, com el seu nom indica, escúters de grans dimensions i, per tant, amb més potència i rodes més grans, però també pesen més i consumeixen més, tot i que el dipòsit és també més gran i té una bona autonomia.

Per tant, no són els més indicats per a ciutat, però segueixen tenint avantatges com l’aparcament i, malgrat tot, sempre són més recomanables que un cotxe en zones urbanes. Però per als que necessiten fer habitualment recorreguts mixtos, és a dir, també per carretera o autopista, són una bona opció.

2018 Honda Forza 300

Són molt còmodes per la grandària que tenen, també per al segon passatger, disposen de bona capacitat de càrrega (fins i tot poden portar alforges), són més segurs en general i amb un equipament que, per posar només un exemple, pot incloure seients calefactats. Però, com és normal, són més cars.

Encara que poden arribar a 500 cc, les de 300, que segurament són les més interessants en recorreguts mixtos, també són les que tenen una major oferta.

La seguretat abans que res

Com que aquest tipus de vehicles està més desprotegit que altres que sí que porten carrosseria deformable, coixins de seguretat, etc., la conducció de motos o ciclomotors requereix un plus de prudència i anticipació del trànsit, ja que qualsevol caiguda o col·lisió pot comportar fàcilment lesions de gravetat. Per això, a part de l’obligatorietat del casc, és recomanable escollir vehicles que incorporin frens ABS i fer servir roba de protecció com guants, jaqueta, pantalons i calçat. O, dit d’una altra manera, evitar sempre circular amb roba que no protegeixi bé davant d’una caiguda.

Altres estudis d’interès

Si tens pensat comprar-te una moto, consulta també aquests estudis de la Fundació RACC, que t’ajudaran a decidir-te:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *