5 consells bàsics perquè la moto “dormi” tranquil·la a l’hivern

Ets dels qui es mouen amb moto peti qui peti? O ets dels qui prefereixen descansar de moto durant els mesos més freds de l’any? Facis el que facis, sabràs que el manteniment del vehicle és fonamental en qualsevol circumstància, tant per circular amb seguretat i confort en condicions complicades –ja vam recollir alguns consells sobre el tema a Complements per equipar la nostra moto contra el fred– com a l’hora de deixar descansar la moto durant unes setmanes.

Consells per hivernar la moto

Vegem cinc consells bàsics per hivernar correctament la moto i assegurar-ne un bon funcionament quan decidim rescatar-la.

1. El lloc: sec, segur i accessible

A la lògica de guardar la moto en un lloc cobert, afegim la recomanació que sigui un lloc sec, accessible i amb una temperatura tan estable com sigui possible. També és millor evitar el contacte directe amb la llum del sol, que pot fer malbé la pintura i els complements plàstics, a més dels efectes del sobreescalfament del lloc.

Sigui com sigui, és clau cobrir la moto amb una funda transpirable, evitant lones de plàstic, llençols de cotó o qualsevol altre material que pugui atrapar humitat. Val la pena invertir en una funda que s’ajusti a la moto.

2. Moto neta, moto protegida

Un altre aspecte fonamental és la neteja, tant per una lògica d’higiene com per protegir-la d’agents nocius. Els fabricants recomanen utilitzar sabons neutres o productes específics per a motocicletes. Un cop neta i seca, també aconsellen encerar les parts pintades, aplicar abrillantador sobre les parts de plàstic i metàl·liques, i oli anticorrosiu als elements cromats. D’aquesta manera, es formarà una capa protectora contra els efectes de l’aigua i que també evitarà l’oxidació.

3. Repàs dels nivells: combustible, oli, refrigeració, bateria…

Si la moto hiverna durant alguns mesos, convé consultar les recomanacions del manual del vehicle sobre el manteniment dels sistemes interns. A grans trets, s’aconsella:

  • Canviar l’oli, encara que no s’hagi complert el cicle habitual, per evitar que els residus corroeixin les peces del motor.
  • En motos equipades amb carburador, buidar el combustible que es concentra entre l’aixeta i els carburadors. Si la motocicleta és molt antiga, buidar completament el dipòsit per evitar que s’oxidi. En motos amb sistema d’injecció, omplir el dipòsit de combustible nou.
  • Drenar el sistema de refrigeració per evitar la formació de corrosió.
  • Retirar o desconnectar la bateria, segons les recomanacions del manual del vehicle.

Honda ofereix recomanacions molt detallades sobre aquests aspectes en la seva pàgina web. En cas de dubtes concrets, millor que els consulteu al mecànic habitual.

4. Pneumàtics relaxats (però amb pressió)

Per acabar, verifiqueu i ajusteu la tensió de la cadena de transmissió i comproveu la tensió dels pneumàtics, que s’ha d’ajustar a les recomanacions del fabricant. Uns pneumàtics amb poca pressió es poden deformar. Per evitar-ho, heu de recolzar la moto sobre el cavallet central (no sobre la pota lateral) per evitar la pressió de contacte del terra amb les gomes.

5. La documentació hiverna al calaix

Dues precaucions finals. Primer, fins i tot en aparcaments privats, es recomana un plus de seguretat ancorant la moto a un element fix. Segon, no oblideu la documentació o objectes valuosos a la guantera o al bagul de la moto, així evitareu molèsties en cas de robatori. I recordeu la data de la propera ITV, no fos cas que es compleixi amb la moto adormida.

Només queda comptar les setmanes fins que sigui l’hora de rescatar la moto de la seva hibernació i tornar a gaudir-ne. Bon hivern!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *