Hivern lliure de grips i refredats

Claus per evitar grips i encostipats a l'hivern

Mal de coll, congestió nasal, malestar general… són alguns dels símptomes típics de grips i refredats, dues infeccions que cada hivern tornen a atacar. Per evitar-les és fonamental tenir un sistema immunitari fort, i si segueixes uns hàbits de vida que el reforcin hi tindràs molt de guanyat.

Claus per enfortir les teves defenses

El teu sistema immunitari guanyarà en eficàcia si…

  • Inclous als teus menús aliments rics en betacarotens, el pigment responsable del color ataronjat de la pastanaga o la carbassa. Aquesta substància es transforma a l’organisme en vitamina A, que juga un paper fonamental en el bon estat de pell i mucoses (la primera barrera que han de saltar virus i bacteris). També és important que els protagonistes de les teves receptes siguin ingredients rics en vitamina C (com cítrics, pebrots, verdures de fulla verda…) i zinc (present als mariscos i peixos, el plàtan, el llevat de cervesa…), tots dos d’acció antiviral. Els aliments de color blanc, com la ceba i l’all, també són molt recomanables per les seves qualitats antimicrobianes.
  • Fas exercici regularment. L’activitat física ajuda que els anticossos i els glòbuls blancs (les cèl·lules encarregades de protegir el teu organisme enfront de virus i bacteris) circulin de forma més ràpida pel cos. Però això no ho és tot, també contribueix a eliminar de forma més ràpida les toxines que poden reduir l’eficàcia de les teves defenses. Per notar els beneficis de l’esport sobre la salut, l’OMS recomana dedicar un mínim de dues hores i mitja a la setmana a una activitat física moderada. Tampoc es tracta d’exposar al teu organisme a un gran sobreesforç: excedir-se amb l’esport pot provocar just l’efecte contrari, generar més cortisol (l’hormona de l’estrès) que en excés contribueix a afeblir les nostres defenses.
  • Dorms prou. Un descans correcte és fonamental per mantenir un bon nivell de glòbuls blancs. Procura dormir entre set i vuit hores al dia.
  • Ventiles casa teva cada dia. Obre les finestres i deixa que l’aire es renovi com a mínim durant 10 minuts. Així facilites que els virus no es concentrin a les estances de casa teva. L’ús d’un humidificador també pot ajudar-te a reduir el risc de molèsties respiratòries com el dolor o la sequedat de gola. Tingues en compte que la calefacció resseca molt l’ambient.
  • Et rentes les mans amb freqüència. A través d’elles ens podem contagiar i contagiar el nostre entorn. Per evitar-ho, quan te les rentis fes-ho a consciència, sobretot (si pots en aquest moment) després d’esternudar o mocar-te i abans de menjar. Però no et confonguis i t’estiguis tot el dia rentant-te les mans perquè podries debilitar la pell i facilitar que hi entressin virus i bacteris a través. El següent vídeo explica de forma molt senzilla i il·lustrativa com fer-ho.

 

Els infants, més vulnerables

Els més petits de la casa són especialment sensibles a l’efecte de virus i bacteris. El motiu? El seu sistema immunitari encara s’està formant, i per això tenen menys capacitat per defensar-se. Per això en ells són més comunes les infeccions com les bronquitis i les amigdalitis. Per reduir-ne el risc, a més de seguir els consells que acabem de proposar, és important que no els abriguis en excés quan surtin al carrer (un gran contrast de temperatures pot debilitar-los, de manera que tampoc es recomana que la calefacció estigui excessivament alta) i que, això sí, els tapis bé la boca i el nas. Evita que comparteixin plats, coberts, tovalloles… amb altres nens i, quan entrin a casa, renta’ls bé les mans.

Finalment recorda que el Ministeri de Sanitat recomana a la població de risc, com els majors de 65 anys o els nens de més de sis mesos amb certes malalties cròniques, que es vacunin de forma anual contra la grip.

Per encarar l’hivern amb total tranquil·litat, contracta l’assistència sanitària amb el RACC, que inclou el servei Metge de Guàrdia 24h, que no només resol les teves consultes mèdiques i les de la teva parella, sinó que també pots preguntar sobre els teus fills.

No Responses

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *