Vull ser runner, per on començo?

10kmraccCórrer, un dels esports més antics del món, probablement el més antic, està de moda: és econòmic, és saludable, permet fer-ho sol o en companyia, com li vagi bé a cadascú, i a més permet aprimar-se i posar en forma cos i ment, ja que en el corredor s’activen emocions positives, com la capacitat de superació, la perseverança, la lluita per aconseguir uns objectius…

Si has pres la decisió de convertir-te en un runner, et donem alguns consells importants perquè ho facis de forma segura i perquè ho gaudeixis al màxim.

Consells per començar a ser un runner:

  • Fes-te una revisió mèdica específica. Es tracta de comprovar si tot està bé o si formes part d’un grup de risc. Efectivament, córrer és un exercici molt saludable per a moltes persones, però malauradament n’hi ha altres que no poden practicar aquesta activitat i n’han de fer altres de menys exigents, com caminar. És el cas de les persones amb alt risc de patir episodis cardiovasculars (per tabaquisme, colesterol elevat, anys d’inactivitat física, etc.). Surt de dubtes i, si tot està bé, endavant!
  • Marca’t objectius realistes. Has de fixar-te objectius que es puguin assolir. Els objectius se solen aconseguir a llarg termini, i és convenient iniciar-se en l’activitat física amb sessions de baixa intensitat, per anar incrementant aquesta intensitat i el temps que hi dediquem de forma progressiva.
  • Tingues constància. Cal ser regular en la pràctica de córrer. Un cop t’hagis fixat una periodicitat, encara que sigui variable, compleix-la.
  • Determina quant duren les sessions d’entrenament. Programa’l: comença de forma prudent i augmenta’n la durada amb el temps, quan t’hi vagis sentint més a gust. Hi ha diversos programes d’entrenament específics per a corredors nous que es marquen com a objectiu final la participació en una cursa de 10 quilòmetres. Aquests programes d’entrenament t’ajudaran a definir el temps que has de córrer cada setmana, en quantes sessions, quants dies descansar, quants sortir a caminar… Alguns d’aquests programes, els pots trobar en apps per a smartphone específiques per a runners i de control de l’activitat física, dels quals en parlem en un altre post.
  • Entrena amb companyia. Si ets d’aquells a qui costa ser regular en l’esforç, t’anirà millor amb companyia que entrenant en solitari. Córrer en grup farà que et faci menys mandra sortir de casa els dies en què no en tens ganes.
  • Autoevalua’t. Comprovaràs que a mesura que el teu cos s’acostuma a córrer, comences a conèixer millor els seus límits. Aprofita-ho per, fins i tot cenyint-te a la teva programació, allargar o escurçar lleugerament la sessió en funció de com t’estigui responent el cos aquell dia.
  • Escull roba i calçat adequats. No tota la roba que es ven com a esportiva és adequada per córrer, incloent-hi les sabatilles esportives. Assessora’t sobre aquest tema.
  • L’entrenament, a l’hora adequada. No és bon moment sortir a córrer just després d’un àpat copiós, ni a les hores de més calor en ple estiu. És molt important també, en tots els casos, hidratar-se sovint.

També pots fixar-te en aquesta infografia publicada a la revista RACC amb consells específics de Josef Ajram (soci RACC, corredor i ironman) per preparar-te per córrer una cursa de 10 km, en concret la 10kmRACC, cursa popular que se celebrarà el 14 de desembre al Circuit de Barcelona-Catalunya. Apunta-t’hi!

Infogràfic cursa 10 km

Tant si ja ets un runner com si planeges seguir els nostres consells per començar a ser-ne, vine d’aquí a un mes a gaudir de la 10kmRACC: pots triar la cursa de 10 km o la de 5 km, si encara no estàs preparat per a la de 10. I per si véns amb els teus fills, també tenim proves infantils, evidentment amb distàncies més curtes