Race of Champions a Barcelona: quan els Grup B van rodar al Montjuïc preolímpic

Poster oficial de la Carrera de Campeones Race of Champions ROC Barcelona 1990.

Cartell oficial de la Cursa de Campions Race of Champions ROC Barcelona 1990.

El #50RallyRACC realitzarà avui el seu recorregut urbà a la cinquantena edició. Serà a Montjuïc, la muntanya que abans de ser olímpica respirava gasolina i velocitat. La F1, els Mundials de Motociclisme de Velocitat, de Resistència, els GT de l’època daurada de l’Endurance… I també els ral·lis, en diferents anys i amb diferents propostes de recorregut.

El RACC i Barcelona, amb l’objectiu d’un ral·li mundialista i la F1

L’interès d’aquest post és reviure un moment de vitalitat organitzativa i impuls d’una ciutat que tenia el cel olímpic molt a prop. En motor l’impuls estava capitanejat pel RACC, per recuperar tants anys sense F1, sense ral·lis mundialistes, sense motos… en una ciutat de motos per excel·lència, mentre a Montmeló el club forçava la maquinària per aconseguir que un traçat permanent agafés forma i s’hi pogués estrenar la F1 al 91.

Lloret de Mar. Rally Catalunya-Costa Brava. Febrer, 1990

En aquesta cita, la FIA inspecciona l’edició del ral·li del Campionat Europeu per valorar si pot entrar com a prova del Mundial l’any següent, Guy Goutard (president de la Comissió de Ral·lis) hi assisteix. Aquest mateix any Carlos Sainz es coronarà per primera vegada com a Campió del Món de Ral·lis. Arribem al desembre i el RACC ja sap que entrarà al Mundial de Ral·lis el 1991. La lluita pel títol de Sainz l’ha viscut l’afició amb passió i Barcelona vol demostrar que pot organitzar qualsevol tipus d’esdeveniment esportiu. Tot serveix de rodatge i preparació dels que seran els millors jocs de la història.

Arriba la Race of Champions, una competició diferent

També el 1990 va arribar la Race of Champions a Barcelona. Els promotors eren Fredrik Johnsson i la seva dona Michèle Mouton. L’esquema era simple, els pilots s’enfrontaven en diferents tandes eliminatòries intercanviant vehicles, la igualtat mecànica faria ressaltar les virtuts del pilotatge.

I entre aquests vehicles hi havia els Audi Quattro S1. L’última evolució dels Grup B prohibits per la FIA el 1986. El so del seu motor turbo de 400 cv va alegrar les oïdes dels espectadors, que van superar fred i pluja a l’escenari muntat per a la cursa, al Sot del Migdia a Montjuïc. Una música especial amb un xiulet característic procedent del turbo. Les condicions meteorològiques van ser d’hivern, va ploure fora mida i es va haver de refer el traçat per un despreniment. La galeria de fotos al final d’aquest post il·lustra l’ambient de la cursa i l’estètica dels vuitanta. Per exemple la sala de premsa: sense internet, evidentment, un panell il·lustrava amb rètols manuals les eliminatòries. Amb vint màquines d’escriure que ens va cedir Olivetti però que havíem de tornar a les mateixes caixes i embalades tal com havien vingut, les seves gomes de fixació, els límits, etc. L’equip de premsa ens hi vam passar unes quantes hores. Telefónica va muntar línies de telèfon i fax, la màquina més revolucionària llavors era el fax amb rotllo de paper tèrmic.

Va ser la trobada d’una afició i la seva ciutat amb els herois del Mundial de Ral·lis, als quals un pilot RACC anomenat Carlos Sainz havia vençut en tots els terrenys. La competició va tenir els seus moments àlgids com es pot veure al vídeo. Stivq Blomquist va vèncer a Carlos Sáinz a la final.

El cartell oficial, que encapçala aquest post, delata el pas del temps. Les entrades les venia el RACC a les seves oficines, entre elles la principal de Santaló, lluny encara dels caixers automàtics. Cap referència d’internet ni les xarxes socials i la lluita dels diferents patrocinadors per aparèixer en una posició de preferència, especialment una marca de tabac determinada, sense ombra de prohibició a l’horitzó. Us mostrem aquestes fotos per rememorar vells temps, si voleu ampliar-les podeu fer clic a qualsevol de les imatges.

La cursa segueix encara viva, recorrent ciutats en els més diversos escenaris. I el seu format de competició segueix sent un èxit d’espectadors i audiència televisiva. I molts recordem encara el so dels S1 prop de l’olimp barceloní.

Aquest proper cap de setmana se celebra el #50RallyRACC, una bona ocasió perquè tots els aficionats a aquesta apassionant competició us ho passeu bé. Recordeu que el podeu seguir a través de les nostres xarxes socials, a Facebook i Twitter.

I si vols conèixer els episodis més emocionants d’aquests 50 anys de Rally pots fer-ho llegints els especials de la Revista RACC i RACC Magazine.