On hi ha hagut turbo, sempre en queda! (Com canvia la F1 el 2014)

Fa una setmana us explicàvem un dels canvis significatius de la Fórmula 1 en la temporada 2014, en concret, el que afecta la part davantera dels monoplaces per a millorar la seguretat en cas de xoc lateral. Avui us expliquem més novetats de la F1 per al 2014, igualment molt importants: els nous motors de sis cilindres amb turbo.

Motors turbo F1

És l’element clau per a entendre un dels canvis menys visibles, però més audibles de la nova F1: el turbo i el seu so. Per a què serveix el turbo, o turbocompressor? Doncs per a aprofitar els gasos d’escapament per a aportar aire extra a l’admissió. Com més quantitat d’aire aportem, millor serà el rendiment en l’explosió, més potència. Un turbocompressor aprofita l’energia alliberada pels gasos de l’escapament per a augmentar la densitat d’aire que entra al motor i produir, així, més potència. Dotar un motor petit d’una cilindrada de turbo, li permet donar una potència molt superior a què la cilindrada permetria normalment. Una turbina converteix l’energia tèrmica recuperada dels gasos d’escapament en energia mecànica, després que hagi passat per un circuit refrigerant. La potència obtinguda permet aleshores moure el compressor i la MGU-H (d’això en parlarem en un altre article). A ple règim el turbocompressor gira a 100.000 voltes per minut, és a dir, més de 15.000 voltes per segon.

Motors turbo fórmula 1

Enguany, a més, el reglament inclou una doble restricció al consum, la qual cosa farà que els motors dels F1 estiguin entre els més econòmics en consum. La doble restricció limita el màxim de càrrega de combustible a 100 kg, un 35% menys que el 2013, i el cabal del carburant injectat a 100 kg per hora, que era il·limitat l’any passat.

Tot plegat farà que el control del consum en cursa sigui més important que en anys anteriors i podrem veure unes últimes voltes en cursa amb canvis sobtats en les posicions capdavanteres.

Si vols escoltar un exemple de motor turbo, pots fer-ho reproduint el vídeo següent:


T’agrada, oi? Quines ganes que comenci la temporada! Almenys pots assegurar la teva presència al Gran Premi d’Espanya de F1: aprofita ara la RACC Master per a comprar les entrades amb un 10% de descompte i fins a quatre entrades per targeta. O amb la targeta RAKK 4U, un 20% de descompte. Ambdós descomptes són aplicables a qualsevol període de prevenda. El període actual acaba el 28 de febrer.

Per Jordi Mateu