Michèle Mouton, la pilot que va posar al seu lloc a molts campions

Michèle Mouton

Eurosport.fr

Michelle ma belle és una cançó dels Beatles composta per John Lennon i Paul McCartney. Una de les estrofes diu: “Michelle, ma belle, sont les mots qui vont très bien ensemble. Très bien ensemble”. Si John i Paul haguessin compost la cançó a finals dels 70 o entrants els 80 segurament que haurien afegit la paraula ral·li o tram, fins i tot la frase campiona del món.

No ho va ser per poc. Per a tota una generació d’aficionats (entre els quals em compto) Michèle Mouton va encarnar la figura de la dona que trencava els esquemes fins ara vistos en un esport molt masculí, que reservava a la dona papers com a assistent, de models publicitaris, etc. Ella va ser capaç de derrotar els millors pilots del món quan precisament els ral·lis necessitaven resistència física, força mental, nervis d’acer, anar sempre al màxim sobre uns vehicles molt potents, espartans pel que fa a ajudes al pilotatge, com el grup B Audi Quattro S1 amb 630 cv, el Peugeot 205 T16, el Lancia Stratos o el Fiat 131 Abarth Rally, amb 220 cv i en aquest cas de propulsió (tracció només a les rodes del darrere).

Un resum de la protagonista:

L’historial de Michèle Mouton és impressionant, des de ral·lis, Le Mans, Pikes Peak, etc. El 1982 va quedar subcampiona del món, després del llegendari Walter Röhrl, tots dos amb Audi. Michèle Mouton contínua vinculada a la FIA amb diferents responsabilitats com la FIA’s Women & Motor Sport Commission i a la WRC Commision.

Un resum en anglès de la seva carrera esportiva (“anàvem al límit límit amb els grups B” comenta) amb unes fotos del genial fotògraf McKlein.

Cotxes històrics i dones al RallyRACC

Precisament l’edició del #50RallyRACC veurà de nou algun d’aquests cotxes amb una selecció de vehicles històrics que fa unes dècades eren els protagonistes del Campionat del Món.

Al RallyRACC també les dones han tingut la seva representació. Un total de deu equips amb dones han participat al RallyRACC des del 1991. Sillankova, Boronat, Jurvanen, Holderied, Walfridsson, de Belloy, Candian, Leymarie, Barratt i Çetinkaya. Algunes com Isolde Holderied-Christina Thorner, enrolades en equips punters. El millor resultat està en mans de la catalana Carina Boronat i Sílvia Figuerola al primer any de vida del ral·li com a mundial el 1991, que van acabar a la posició número 13 amb un Golf.

Sens dubte, aquests exemples pioners de dones de caràcter que obtenen excel·lents resultats esportius en competicions femenines però també masculines han estat importants referències per a molts i moltes esportistes, com la catalana Laia Sanz, pilot RACC que encara que ha estat tretze vegades campiona del món de trial i dues vegades campiona del món d’enduro, així com tricampiona del Rally Dakar en la categoria femenina de motos, el triomf del que està més orgullosa és quan l’any 2000 va guanyar contra tot pronòstic el campionat d’Espanya de trial de la categoria cadet masculí . Justament el cap de setmana passat Laia Sanz va participar amb èxit a les 24 Hores de Barcelona d’Automobilisme-Trofeu Fermí Vélez, celebrades al Circuit de Barcelona-Catalunya.

Us recordem que podeu seguir les novetats del RallyRACC a través de la seva pàgina de Facebook  o a Twitter.