L’origen del RallyRACC

Si al post del Gran Premi de Gran Bretanya de Fórmula 1 explicàvem l’l’origen de la F1 moderna a Silverstone avui toca explicar el del RallyRACC, que compleix aquest 2014 l’edició número cinquanta. Cal aclarir primer que no són cinquanta edicions continuades, ni totes exactament disputades sota les mateixes normes esportives ni sobre un mateix recorregut a la geografia catalana.

RallyRACC

L’orgull esportiu del RACC com a club organitzador és el Ral·li Catalunya, no només per la complexitat de l’organització i els serveis requerits i exigits per la FIA, sinó perquè un ral·li és l’essència de la competició automobilística. El repte personal per a un pilot que vulgui posar a prova la seva conducció, el seu pilotatge.

Col·loca’t al volant d’un cotxe de competició, a punt de recórrer en el menor temps possible un tram de terra o d’asfalt d’una longitud curta, mitjana o llarga (aquest any el ral·li compta amb un de 50 km, en homenatge al RallyRACC) amb el teu copilot que et farà memòria del recorregut i les dificultats que et pots trobar. La televisió amb Canal Plus en directe i José Antonio Ponseti de locutor va fer famós el cantar de les notes (expressions com ras, sasar, k es tanca, obrir-se un) de Luis Moya, copilot de Carlos Sainz. Les anècdotes són moltes: el “tracta d’arrencar-lo”, “apa, l’ovella”, “compte amb la vaca”…).

Ral·li Nova Zelanda 1997: l’ovella apareix al minut 5 🙂

Ral·li de Còrsega 1998: la vaca apareix als 50 segons 😉

Un ral·li és l’essència de la competició. Anar al més ràpidament possible. I a diferència de la F1 o les motos no pots entrenar ni esperar millorar a la volta següent. Com deia Antonio Zanini als seus alumnes: “Quarta a fons i sense espantar-se”.

Però tornem als orígens del RallyRACC. Ens situem al 1954, quan la Comissió Esportiva del RACC pren la iniciativa de recuperar els ral·lis al descompost escenari automobilístic de la postguerra. Sota el nom de Volta a Catalunya i respectant la numeració iniciada als anys vint, aquest any es va disputar la V Volta a Catalunya, que entre altres aspectes moderns incorporava un tram cronometrat, al Coll de Lilla. El 1957, la VIII edició de la Volta, el RACC afegí el títol de I Ral·li Catalunya. La llista d’inscrits va arribar als 88 cotxes. La victòria se l’emportaria l’actual president del RACC, Sebastià Salvadó, al costat de Guillem Bas “Milano”, amb Alfa Romeo. I després d’aquest any van venir més edicions i ja en sumen cinquanta; com deia Zanini: “Quarta a fons i sense espantar-se”.

Felicitats i que el RallyRACC en compleixi molts més. Ah, i recordeu que podeu seguir les novetats del RallyRACC a través de la seva pàgina de Facebook  o a Twitter.

Sense respostes