Els “ouvreurs”, els altres ulls del pilot de ral·li

Carlos Sainz

Carlos Sainz en el Rally de Monte Carlo, 1999. Foto: Wrc60

Quan només falten dues setmanes perquè comenci el #50RallyRACC, us expliquem qui són els “ouvreurs”, una figura rellevant al Mundial de Ral·lis.

Qui són? Quina és la seva feina i en què beneficien els pilots? Els ouvreurs donen informació actualitzada d’última hora al pilot sobre els trams.

A diversos ral·lis això és molt important perquè l’estat dels trams pot variar en relativament poc temps.

Aquesta informació tan valuosa dels ouvreurs complementa perfectament les notes dels copilots.

Llibre de ruta, notes dels copilots i els ouvreurs

En un altre article comentàvem les notes de Luis Moya i la seva popularització a través de la televisió. Luis Moya, com a copilot de Carlos Sainz (tots dos pilots RACC), prenia notes en els reconeixements dels trams. Una de les seves eines als ral·lis és el conegut llibre de ruta, en què s’indica com s’arriba als trams, els controls horaris, els parcs d’assistència, en definitiva, com seguir l’itinerari des de la sortida de la base del ral·li fins a la tornada del ral·li a la base a cada etapa. Un pilot finlandès no té per què saber si la A7 va de Barcelona a Salou i el llibre de ruta l’ajuda a situar-se al mapa. El llibre de ruta a més inclou elements de seguretat com els recorreguts alternatius en cas de suspensió d’un tram.

Les notes de Luis Moya complementaven el llibre de ruta a la part més delicada de l’itinerari: els trams. I per a fer-les comptava amb l’ajuda dels anomenats ouvreurs. El terme francès indica la persona que obre camí, una zona, etc. La paternitat dels ouvreurs sembla ser de l’equip dels Mini Cooper que participaven al ral·li Montecarlo, buscant gent local que sabés llegir les característiques dels trams abans que arribessin els pilots. A la dècada dels 60 i 70, el Monte Carlo tenia un itinerari exigent com la nit del Turini i a l’hivern els canvis eren constants pel gel, la grava, l’asfalt humit o sec.

Els ouvreurs de Carlos Sainz al mundial, els pioners

Tot i que l’actual director del RallyRACC Aman Barfull va començar com a ouvreur de Carlos Sainz als seus inicis al Catalunya, van ser Josep Culubret i Jaume Vizern els ouvreurs de Carlos Sainz i Luis Moya per al Mundial. Coneguts com els “Mets”, el mateix Josep Culubret ens explica la seva relació amb el campió:

“L’origen és al ral·li Montecarlo. Era un ral·li molt canviant, neu, gel, grava, etc. Com que la superfície era l’asfalt, l’elecció dels pneumàtics era clau per a aconseguir un millor temps. Raffaele Pinto, ex-pilot de Lancia, era l’encarregat d’aconsellar tots els pilots de l’equip italià. Va ser Carlos Sainz qui va pensar que era necessari tenir un ouvreur propi per al Montecarlo. Al seu primer Mundial només vam fer el ral·li francès. Després es va ampliar a Portugal, Còrsega i San Remo. I el tercer anys els vam fer tots. Primer hi anàvem sense res, gairebé furtius, després la FIA va autoritzar la nostra feina i anàvem identificats, teníem placa, podíem entrar al tram amb la cursa tancada…

La nostra feina era corregir les notes de Luis, una revisió de seguretat, certificar que no havia canviat res i apuntar el que hagués canviat i, segons això, concretar l’elecció del millor pneumàtic. Això té sentit més sobre asfalt que sobre terra, pel tipus de goma (els slick o llisos) que s’escollia i la regulació de la suspensió. Sobre trams de terra, els pneumàtics i les suspensions tenen més marge. No és tan crític, però sí recomanable.

Passar les correccions o els consells per a les gomes es feia per telèfon o per ràdio, en alguns ral·lis per missatgers o runners que ens esperaven al final del tram per a sortir ràpidament cap al pilot mentre nosaltres seguíem al tram posterior. A Còrsega, per exemple, els runners anaven en helicòpter per la impossibilitat de trobar rutes alternatives de connexió. El pilot que va imposar l’ús d’ouvreurs a tots els ral·lis va ser Carlos Sainz. Posteriorment el van copiar els altres equips i pilots.”

El següent vídeo mostra la importància que el copilot canti bé les seves notes, i les conseqüències d’anar a deshora en la lectura. Es va popularitzar a internet i està protagonitzat justament per un pilot que ara es dedica a fer d’ouvreur quan li ho demanen al Mundial de Ral·lis, és François Delecour al Ral·li d’Anglaterra del 2002.

Gaudeixes amb les proeses dels pilots i totes les anècdotes del món del motor? Descobreix els canals RallyRACC de Facebook  i Twitter, en què donem informació i expliquem tot allò rellevant sobre els Campionats del Món de Fórmula 1, Ral·lis i Motociclisme.