Curses històriques a Mèxic: compte amb els voltors…

Aquest cap de setmana té lloc el Ral·li de Mèxic, puntuable per al Mundial FIA de Ral·lis. És el mateix Mundial en què el RACC té un paper protagonista doble: com a organitzador del Ral·li Catalunya a octubre, i perquè el pilot RACC Dani Sordo participa en algunes cites del Mundial enrolat a l’equip oficial Hyundai.

En aquest article volem aprofitar la cita esportiva d’aquest cap de setmana per a recordar algunes de les curses històriques que s’han produït a Mèxic, un país on l’afició és apassionada i algunes de les curses, de tan èpiques, han passat a la història de l’automobilisme.

A la dècada dels 50, una de les curses que en pocs anys va aconseguir fer-se un nom per la seva duresa, en l’època daurada de la competició de turismes, va ser la Panamericana. Aquesta cursa va atreure la participació de les marques principals d’esportius del moment, com ara Ferrari, Porsche, Lancia, Talbot, Mercedes-Benz, Alfa Romeo i l’espanyola Pegaso. Una victòria suposava una imatge de marca brutal per als seus interessos comercials.

Cursa Panamericana del 1952: victòria èpica de Mercedes

El 1952, en la tercera edició, Mercedes va inscriure tres turismes amb Hermann Lang, Karl Kling i John Fitch. Parlem de turismes sense aire condicionat, amb carburadors, canvi manual, molt allunyats de les condicions actuals. A més, la Panamericana passava per carreteres a 3.000 metres d’alçada, sobre terra, amb temperatures que superaven els 40 graus…

A la foto següent hi ha un dels punts d’assistència Mercedes-Benz a l’etapa de Tuxtla a Oaxaca. Concretament, es tracta de Karl Kling i Hans Klenk amb el Mercedes-Benz 300 SL (W 194, 1952).

Carrera Panamericana 1952. Mercedes-BenzFoto: Daimler

Justament en aquesta etapa de 530 km de Tuxtla a Oaxaca va sorgir l’anècdota que va fer mundialment famosa la victòria de Mercedes. Va passar amb l’accident del 300SL de Karl Kling, que a 200km/h va atropellar un ocell enorme (un voltor, o el que fos, perquè mai no es va saber amb seguretat) que va ferir el copilot Hans Klenk. Després de vuit etapes interminables van aconseguir la victòria, i la imatge del seu 300SL amb les barres d’acer protegint el parabrisa arreglat van fer la volta al món.

Carrera panamericana 1952. Mercedes-Benz
Foto: Daimler

El seu cotxe vencedor forma part de la col·lecció tan extensa de clàssics de Mercedes-Benz i es pot veure al Mercedes-Benz Museum a Stuttgart. La Panamericana es continua disputant actualment, adreçada als vehicles clàssics.

El vídeo següent documenta la cursa Panamericana del 1952 i la gesta de Karl Kling i Hans Klenk.


Si vols anar a Mèxic, tant si és per al ral·li de Mèxic o la Cursa Panamericana com si és per conèixer el país, comprova les ofertes del Servei de Viatges del RACC.

I si has gaudit llegint aquest post perquè t’apassionen els cotxes històrics, recorda que tens una cita els dies 4, 5 i 6 d’abril amb l'”Esperit de Montjuïc-Catalunya Classic Revival. Els socios RACC tenen un 2×1 en l’entrada!.