Atenció… frens de disc!

Compte, frens de discAquesta frase es va fer molt popular a la dècada dels setanta al nostre país. A molts models de cotxe, al vidre de darrere hi havia un adhesiu de mida considerable amb la frase en majúscules.

Era el reclam –el que avui dia es coneix publicitàriament com claim– perquè una persona es decidís a comprar un cotxe que basava la seva diferència tecnològica a tenir frens de disc, i no de tambor.

Era també una manera simple de prevenir accidents, perquè el conductor que circulava darrere, en llegir-ho, s’havia de distanciar si tenia frens de tambor, menys potents per a aturar el vehicle en cas que el conductor de davant frenés bruscament.

Orígens dels frens de disc als cotxes

El genial Colin Chapman, creador de la marca Lotus, va posar els frens de disc als seus monoplaces de F1 als anys 60. Malgrat que va ser creada a Anglaterra per Frederick Lanchester per als seus automòbils el 1902, aquesta tecnologia evoluciona ràpidament per l’aviació, cada cop més necessitada d’aturar en aterrar, i en poc espai, avions més potents i pesants. Chapman va estar allistat a la RAF durant la guerra i sempre va tenir l’obsessió de crear cotxes lleugers i aerodinàmics…

Fre de tambor Alfa Romeo 8CDurant els anys cinquanta diverses marques com Chrysler, Jaguar o Citroën incorporen els frens de disc, però Chapman els introdueix amb èxit a la F1 (tot i que va tenir opositors…).

Fins aleshores aviació i competició feien servir frens de tambor, un sistema basat en sabates a l’interior d’un plat o tambor a l’eix de la llanda, que entre molts inconvenients generava pes per les dimensions, els elements mecànics, els materials… La seva eficàcia va arribar a un límit per no poder evolucionar més.

L’accident recent de Hamilton i els frens de disc del seu Mercedes

Al darrer Gran Premi de F1 a Hockenheim Lewis Hamilton va tenir un accident espectacular a la sessió de classificació i que al final li va donar la pole al seu company d’equip i rival per al títol, Nico Rosberg. La causa de la sortida de pista va ser una fallada mecànica al disc de fre dret.

Segons Brembo, la prestigiosa marca que subministra frens de disc a la F1 i també a MotoGP, Hockenheim és un traçat de dificultat mitjana que requereix un 13% de temps de frenada per volta. El punt més exigent és el revolt sis, que passa de 318 km/h a 55km/h en 125 metres en només 2,65 segons. El revolt tretze, on Hamilton surt de la pista, no és delicat, només es passa de 264km/h a 119km/h en 63 metres i 1,15 segons…

Quant al motiu de la fallada, el comunicat oficial de Brembo detalla que després d’analitzar conjuntament les peces amb Mercedes, no és degut al disc pròpiament, no va ser el factor que més hi va contribuir. Sí ho va ser la interacció entre l’estructura del material del fre i el muntatge del fre (la seva geometria) al Mercedes W05.

T’apassiona el motor? Segueix-nos als canals RallyRACC de Facebook  i Twitter, amb què estaràs informat de les últimes novetats i anècdotes relacionades amb els campionats del món de Fórmula 1, ral·lis i motociclisme. I si t’atrau el món de les noves tecnologies en els cotxes, coneix les últimes novetats al saló RACC de l’automòbil.