Arriba Silverstone, el lloc on va començar la F1 moderna

Pistas de Silverstone en 1945

Pistes de Silverstone el 1945

Silverstone és pura història de la F1, és on es va celebrar el primer Gran Premi, el 1950. Aquesta setmana és actualitat, ja que s’hi celebra novament el Gran Premi de Gran Bretanya de la Fórmula 1.

Orígens del circuit de Silverstone

Després de la Segona Guerra Mundial, Gran Bretanya es va trobar amb nombrosos camps d’aviació militars sense un ús bèl·lic previst. Entre ells hi havia les pistes de Silverstone, seu fins aleshores de la unitat d’entrenament RAF 17 i els seus bombarders Vickers Wellington.

Es va fer una primera competició a Silverstone al setembre del 1947, quan el gentleman driver local Maurice Geoghegan i els seus millors amics en van organitzar una sobre un circuit de quatre quilòmetres. Sembla que els únics espectadors van ser les ovelles de raça Suffolk deixades anar dins del circuit. Les inexpertes ovelles es van acostar massa en algunes ocasions a la pista, cosa que va acabar malament, sent Maurice Geoghegan i una ovella els perjudicats, en ser atropellada ella i ell quedar-se amb el cotxe destrossat.

El 1948 es reprengué l’activitat esportiva regulada del país, i l’automobilística no en va ser una excepció. La indústria de les marques de cotxes angleses també necessitava terreny per a proves i Silverstone passà a ser un circuit per a competicions automobilístiques. No ho van ser pròpiament les pistes centrals d’aterratge ni enlairament, es feien servir les pistes de servei o enllaç, que recorrien el perímetre del camp d’aviació, amb una llargada aleshores de 5,896 km.

Un traçat amb corbes mítiques i molts canvis amb el pas del temps

Des dels inicis fins ara el traçat ha patit nombrosos canvis i variants, però conserva noms mítics com Woodcote, Copse, Abbey i Becketts. Segons alguns, sense la mateixa essència exigent que en el passat, algunes d’anul·lades en nom de la seguretat. L’última reforma va ser al 2009 i al 2011, pista i un nou edifici de boxes i pit lane que no han agradat a tothom. I sense resoldre del tot el principal escull: els accessos. El circuit és propietat del BRDC, el British Racing Driver’s Club, que va arribar a un acord amb Bernie Ecclestone per ser seu del Gran Premi de Gran Bretanya durant vint anys, després d’un compromís del seu president Damon Hill d’invertir-hi més de 10 milions d’euros.

Circuito de SilverstoneImatge: FIA

Moments històrics de la F1 a Silverstone

Silverstone va albergar el primer Gran Premi de la F1 el 1950, que va veure pujar al podi a Giuseppe Farina (Alfa Romeo) i un any més tard José Froilán González hi va donar la primera victòria a Ferrari en un Gran Premi. El següent vídeo mostra aquest inici de la F1, en el seu primer Gran Premi.

Durant la llarga història de la F1 al circuit de Silverstone s’han viscut moments dramàtics:

  • 1956. Tony Brooks va bolcar el seu BRM i va quedar atrapat. Per sort va poder sortir segons abans que el motor s’incendiés i destruís el cotxe del tot.
  • 1987. Nigel Mansell també va aportar passió al circuit davant dels fans amb la seva èpica victòria el 1987, en què va quedar per davant del seu company d’equip i etern rival Nelson Piquet, tots dos amb Williams-Honda.
  • 1995. En plena temporada de lluita entre Hill i Schumacher, tots dos es van tocar a Priory i van acabar fora de la pista. La victòria va ser per a l’ídol local Johnny Herbert, company de Hill a Williams.
  • 1999. Després d’haver corregut només una volta, Michael Shcumacher va impactar de cara, a més de 200 quilòmetres per hora, contra el mur de pneumàtics de la corba Stowe. El pilot de Ferrari confessaria anys més tard en una entrevista a la televisió que “Em vaig adonar com em tranquil·litzava i sentia el cor com em bategava. Però de sobte el batec es va anar fent més feble fins que va desaparèixer del tot. Els llums es van apagar. I llavors vaig pensar que això era el que se sentia quan s’estava anant cap al cel”. Schumacher es va fracturar la cama dreta, però les conseqüències haguessin pogut ser pitjors, ja que va patir un fort impacte al cap que fins i tot va arribar a partir el casc. Com a conseqüència del brutal accident, es va perdre la meitat de la temporada.

Tal com vam escriure recentment en un post, ens alegrem molt que Michael Schumacher hagi sortit del coma després del seu accident d’esquí de l’hivern passat, i li desitgem una recuperació completa.

Què passarà aquest any a Silverstone? Continuarà el domini de Mercedes? Tindran alguna cosa més a dir Red Bull i Ferrari? Aquest cap de setmana, la resposta.

T’apassiona la Fòrmula 1? Coneix els canals RallyRACC de Facebook  i Twitter, en els quals et donem informació i expliquem anècdotes sobre Campionats del Món de Fòrmula 1, Rallies i Motociclisme.