Aire fresc a la Fórmula 1

La Fórmula 1 fa un pas endavant el 2019, amb una renovació integral de pilots a la graella –activada per la retirada de Fernando Alonso– i canvis en els alerons dels bòlids per afavorir la competició a la pista. Vine a descobrir aquestes novetats al GP d’Espanya de F1 que tindrà lloc del 10 al 12 de maig al Circuit de Barcelona-Catalunya

Traçada de Lando Norris a la variant del Circuit

Traçada de Lando Norris a la variant del Circuit

La Fórmula 1 és la categoria reina de l’automobilisme perquè hi corren els millors pilots del món i hi competeixen els bòlids més ràpids.

Partint d’aquesta premissa, el curs2019 arrenca ple d’al·licients, ja que aquests dos àmbits han experimentat una renovació ostensible, que, un any més, els aficionats de casa podran assaborir durant el pròxim Gran Premi d’Espanya al Circuit de Barcelona-Catalunya, del 10 al12 de maig.

En el cas dels pilots, el mercat d’hivern es pot dir que ha estat el més convuls de la història. Una dada ho diu tot: dels deu equips, només dos –Mercedes i Haas– mantenen la formació del 2018; dels altres vuit, quatre –Ferrari, Red Bull, Renault i Racing Point (antic Force India)– han canviat un pilot, i la resta –McLaren, Alfa Romeo (antic Sauber), Toro Rosso i Williams–, tots dos. Dit d’una altra manera, vuit pilots continuen on eren i dotze han canviat d’aires, incloent-hi quatre debutants. El detonant de tot plegat va ser la retirada de la F1 de Fernando Alonso.

La crisi de resultats de McLaren ha empès el bicampió espanyol fora dels grans premis, però sense tancar la porta a una possible tornada. El seu lloc a Woking l’ha agafat el pilot RACC Carlos Sainz, convençut que haver canviat el groc de Renault pel taronja de McLaren és un progrés evident per a la seva carrera.

Carlos Sainz en una roda de premsa al Circuit

Carlos Sainz en una roda de premsa al Circuit

Adéu a la tradició

El seu substitut a Renault és Daniel Ricciardo, que ha fugit de la competència interna a can Red Bull amb Max Verstappen. Amb tot just 21anys, l’holandès ja ha guanyat cinc curses –la primera, a Montmeló, encara no fa dos anys– i sembla destinat a marcar una època en la F1. El seu nou company és Pierre Gasly, ascendit des de l’equip B de la marca de begudes, Toro Rosso. Per si no n’hi hagués prou, Ferrari ha trencat amb una tradició ben arrelada en substituir el veterà Kimi Räikkönen per un jove del planter, Charles Leclerc.

El pilot català Marc Gené ens ajuda a posar-ho en context: “És el primer cop que Ferrari fitxa un jove com a titular des de Gilles Villeneuve [1977] i Felipe Massa [2006]”, exposava el pilot provador de Ferrari en un acte a Montmeló amb els abonats del Circuit de Barcelona-Catalunya. Tanmateix, el pilot brasiler tenia llavors 25 anys i quatre d’experiència prèvia a la F1, mentre que Leclerc en té 21 i hi va debutar el 2018, amb Sauber.

El fet que Ferrari decidís fer el pas diu molt de les aptituds excepcionals de Leclerc. “Té un gran talent. És el primer pilot que ha guanyat els dos campionats teloners de la F1 [GP3(ara F3) i F2] a la primera. A més, és molt madur. El perill és que arribi a posar les coses de debò difícils a Vettel”, raona Gené.

Aquest fitxatge semblava que apartaria Räikkönen de la Fórmula 1, però el finlandès, de 39 anys, va deixar clara la seva passió per l’esport de motor anant a parlar amb Sauber per oferir-se com a substitut del jove que li havia pres el lloc. Dit i fet. D’aquesta manera, Kimi tanca un cercle, ja que havia debutat en la F1el 2001 –el mateix any que Alonso–amb l’equip suís. L’altra novetat que cal esmentar és la tornada de Robert Kubica com a pilot d’un equip Williams en hores baixes –últim classificat el 2018– i com a protagonista d’una gran història de superació personal.

El 2011,el polonès havia tingut un greu accident en un ral·li italià, que li ha deixat la mobilitat limitada al braç dret. Vuit anys després, Kubica, de 34 anys, torna a ser titular a la F1 i l’evolució del seu pilotatge serà un dels grans atractius de l’any.

El Circuit serà un any més seu del #SpanishGP

El Circuit serà un any més seu del #SpanishGP

Fórmula per avançar

Tots aquests pilots, per tant, estrenaran cotxe en més d’un sentit, ja que la fesomia dels monoplaces de l’any 2019 també canvia. Ara els alerons són més amples i, alhora, més senzills. Per què? “L’estructura dels alerons s’ha simplificat per reduir les turbulències d’aire sobre el cotxe perseguidor i, així, afavorir els avançaments”, explica Gené.

I és que els avançaments a la F1 són com els gols en el futbol. Una cursa pot ser molt emocionant encara que no n’hi hagi cap, igual que un partit que acabi empatat a zero… Però no cal dir que sempre és millor que el marcador es mogui.

Aquests canvis són només el primer pas cap a la revolució del 2021, amb un reglament tècnic refet de cap a peus. De moment, per anar fent boca, el ball de noms a la graella i uns cotxes més adequats per lluitar a la pista arriben com una alenada d’aire fresc que promet atiar l’atractiu del pròxim GP d’Espanya al Circuit de Barcelona-Catalunya. Una cita que convé no perdre’s: veure Leclerc a Ferrari, Sainz a McLaren, Räikkönen a Alfa, Ricciardo a Renault i Kubica a Williams, entre altres, s’ho val.

 

AUTOR: Valentí Fradera

FOTOS: Albert San Andrés

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *