Existeixen les normes per a ciclistes a Europa?

Cada vegada és més habitual circular amb bicicleta per països europeus, tant perquè portem la bici al cotxe o al tren, perquè la vam llogar en la destinació o per qualsevol altra raó. Per això és important que coneguis les normes per a ciclistes més destacades.

Encara que sembli evident, cal recordar la definició de bicicleta segons la Convenció de Viena: “Una bicicleta és un vehicle amb almenys dues rodes que és propulsat per l’energia muscular de la persona muntada en aquest vehicle, en particular mitjançant pedals o manetes de mà únicament”.

normes per a ciclistes

La normativa general en relació amb l’ús de bicicletes als països de l’Espai Econòmic Europeu (que són, a més dels de la UE, Islàndia, Noruega, Liechtenstein i Islàndia) i Suïssa, que compta amb un conveni concret amb la Unió, les indica el Departament de Transports de la Comissió Europea:

La bici ha de comptar amb:

  • Un fre eficient.
  • Un timbre capaç de sentir-se a una distància suficient i no portar cap altre dispositiu d’advertència audible.
  • Un reflectant de color vermell a la part posterior, un llum blanc o grog al davant i un llum vermell a la part posterior.

Pel que fa a les normes de trànsit:

  • Els ciclistes no han de viatjar sense agafar el manillar com a mínim amb una mà.
  • La bici no pot ser remolcada per un altre vehicle.
  • No pot portar remolc o empènyer objectes que obstaculitzin el vehicle mateix o posar en perill altres usuaris de la via.
  • Els ciclistes han de mantenir-se a la dreta de la calçada (a l’esquerra al Regne Unit i Irlanda) i assenyalar amb el braç apropiat quan hagin de realitzar algun gir.
  • Com a la resta de vehicles, no es pot utilitzar el telèfon mòbil, excepte si es compta amb “mans lliures”.

Normes concretes

Malgrat aquestes normes generals, la Convenció de Viena també assenyala que tots els ciclistes “estan subjectes a normes específiques definides a les seves legislacions nacionals”. A la infografia següent detallem algunes especificacions de sis països europeus.

normativa europea bici

Si viatgeu a algun altre país que no surt en la infografia, en aquesta taula comparativa de la Comissió Europea podreu consultar la normativa de cada mitjà de transport a l’estranger.

Comments
  1. Antoni Ferrando Almirall

    TAMBÈ SERIA MOLT INTERESSANT QUE INFORMESIU DE COM HAN DE PASSAR PER ELS “PASSOS CEBRA

    Gracies

    • RACC Bloc

      Antoni, no existeix una normativa general de la Comissió Europea respecte la circulació de bicicletes per un pas de viananats, cal però tenir en compte que una bici és un vehicle, i per tant en principi no pot circular per aquestes zones exclusives. Si un ciclista ha de travessar un pas de vianants ha de baixar de la bicicleta i fer-ho caminant. Només en alguns casos a Europa hi ha certs passos de vianants pintats (per exemple amb una línia de color verd) que permeten el pas de ciclistes. A banda d’aquesta regla general, sovint la legislació sobre aquest tema es deixa en mans de cada municipi, que dicta ordenances concretes segons el pla de circulació. Aquest és el cas per exemple d’Espanya, perquè el Reglament General de Circulació no aclareix prou bé què cal fer i es limita a dir que cal respectar els passos de vianants.
      Esperem haver-te ajudat… Gràcies per seguir-nos! 😉

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *