Consells per tornar a agafar el cotxe

Després del confinament arriba l’hora de tornar a fer servir el vehicle, però quins elements hem de tenir en compte?

L’entrada en vigor del confinament ha deixat aturats molts cotxes durant més de 40 dies, per la qual cosa tornar a posar-los a punt serà completament necessari per evitar contratemps o avaries que puguin ser molestes.

A continuació us presentem diversos punts bàsics per fer una revisió ràpida. Recordeu que en cas de dubte sempre és recomanable acudir a un professional qualificat.

Elements que cal tenir en compte

Inspecció visual:

Inicialment, abans d’intentar arrencar el vehicle, farem una inspecció visual del conjunt. Obrirem el capó davanter per comprovar que tot estigui correcte, revisant tots els components com maniguets, cables, corretges i plàstics.

Bateria:

La bateria és l’element principal a tenir en compte en períodes llargs d’inactivitat. És el que permet l’arrencada –entre moltes altres coses– del vehicle. En cas d’haver arrencat el cotxe amb assiduïtat per evitar que es descarregui, no tindrem cap mena de problema a l’hora d’iniciar la marxa, però sempre és recomanable mirar el nivell de càrrega. Els vehicles, sobretot els més moderns, sempre tenen un mínim consum de bateria, per la qual cosa la llarga inactivitat pot descarregar-la.

El més recomanable és connectar durant el temps d’aturada un carregador-mantenidor de bateria, però aquest és un aspecte que no és possible sempre, per la qual cosa en cas de tenir la càrrega esgotada necessitarem un arrencador de bateria, element sempre més recomanable que connectar-la a la d’un altre vehicle. Avui dia, alguns cotxes les porten protegides per evitar la connexió entre ells, per la qual cosa en aquest cas caldrà desmuntar aquest sistema per connectar-lo amb els cables apropiats.

Si no tenim cap de les dues opcions, des del RACC s’ofereix un servei de canvi a domicili de bateries, que ens traurà de la dificultat amb una de nova. Que la bateria estigui sulfatada pot indicar que s’ha de canviar, ja que el rendiment i la capacitat es poden veure afectats.

En el cas que el vehicle arrenqui, l’haurem de tenir aproximadament mitja hora en marxa per carregar prou la bateria, evitant accelerar fins que hagin passat cinc minuts, ja que l’oli motor queda allotjat al càrter per gravetat, de manera que haurem d’esperar que la bomba d’oli lubriqui tot el motor per igual.

Pneumàtics:

Els pneumàtics són un altre dels punts crítics del cotxe. Durant la quarantena, han pogut perdre aire, ja que la inactivitat afavoreix una major pèrdua de pressió. Haurem de comprovar la pressió i inflar els pneumàtics amb les mesures indicades pel fabricant, normalment ubicades a la porta del conductor o al maleter.

En períodes llargs d’inactivitat sempre podem inflar per sobre de la pressió indicada. Per exemple, si s’han d’inflar a 2,9 bar, fer-ho a 3,1 ens donarà cert marge per evitar sorpreses desagradables.

quin pneumàtic

També cal revisar possibles deformacions en el cas d’una gran pèrdua d’aire o perquè es pessiga amb una vorada. En aquest últim cas revisarem també si hi ha algun tall al pneumàtic afectat que pugui plantejar-nos problemes de pèrdues d’aire.

Líquids i oli:

La comprovació del nivell dels líquids del vehicle és primordial, abans d’arrencar-lo. El nivell d’oli i líquid refrigerant seran els més immediats, sense desmerèixer la resta, com poden ser l’aigua dels eixugaparabrises, el líquid de la direcció assistida o el de frens. En el cas d’omplir algun dels líquids, sempre cal respectar les mesures imposades pel fabricant, tenint en compte el nivell màxim fins on s’ha d’omplir. També és important mirar sota el cotxe per si hi hagués pèrdues.

Corretges i gomes:

Comprovar l’estat de tensió de les corretges del vehicle –que poden haver-se deteriorat– ens evitarà algun esglai després d’un període llarg d’inactivitat. En cas de pèrdua de tensió, serà recomanable la intervenció d’un professional perquè l’arrangi o la substitueixi.

En el cas de les gomes, com les de les portes, les del maleter i les dels eixugaparabrises, comprovarem que es troben en bon estat i que no s’hagin quedat enganxades. Al mercat hi ha productes hidratants per tornar-los la hidratació, cosa que evitarà que es deteriorin.

Filtres:

Després de la inactivitat, mai està de més comprovar els filtres del vehicle per veure que estiguin en bon estat. El filtre de l’aire és recomanable netejar-lo en la mesura que sigui possible, sobretot si el cotxe ha estat estacionat al carrer i, principalment, sobre terreny de terra. El del pol·len, com explicarem en un altre article, també és recomanable canviar-lo.

Elements electrònics:

Avui dia l’electrònica és l’encarregada del funcionament del vehicle. La comprovació dels elements electrònics ens evitarà l’acumulació de brutícia en les peces mecàniques.

Els elements més bàsics són les finestres, el moviment dels seients (en el cas que siguin elèctrics), retrovisors, aire condicionat (del qual evitarem que es ressequin les juntes i la pèrdua de pressió), etc.

Caixa del canvi i frens:

Revisar la tensió del fre de mà i el seu correcte funcionament, així com l’engranatge del canvi de marxes, elements vitals del cotxe.

En el cas d’estar estacionats en un pàrquing privat, aconsellem fer-ho sense el fre d’estacionament, engranant únicament una marxa, per evitar que s’enganxin les pastilles al disc i possibles avaries. En el cas de fer-ho així, podrem calçar el cotxe per estar més tranquils.

Deixar una marxa engranada (en cotxes manuals), pot ocasionar el trencament d’algun element de la caixa del canvi en cas de cop si el vehicle està estacionat al carrer. Com que no sempre es pot optar per aquest mètode, en cas de desnivell haurem d’engranar marxa i usar el fre de mà, per la qual cosa és recomanable, almenys una vegada a la setmana, moure el vehicle uns metres cap endavant o enrere per evitar que les pastilles quedin enganxades al disc després de la inactivitat.

Pot ser que durant els primers metres que fem amb el cotxe, els frens emetin un so semblant al que es fa quan es grata amb paper de vidre, a causa de la brutícia. Això ho solucionarem amb frenades suaus per recuperar-ne del tot l’eficàcia.

Neteja:

Més endavant dedicarem un article a la neteja completa del vehicle, ja que és una acció de vital importància per evitar possibles restes del virus.

En el moment de tornar a arrencar el nostre cotxe, és recomanable una neteja a fons, tant interior com exterior, per a eliminar possibles focus d’infecció.

Filtre de partícules:

En vehicles dièsel de quinze anys o menys, s’incorporen els filtres de partícules. Per regenerar i aconseguir la incineració de les restes sòlides dels gasos, hem de circular entre les 2.000 i 2.500 rpm, durant uns 25-30 km.

Benzina:

En el cas dels vehicles molt antics és recomanable estacionar-los amb el dipòsit ple per evitar que es deteriori, però en els moderns és aconsellable evitar omplir-lo excessivament.

La benzina té una data de caducitat, a partir de la qual pot perdre propietats, encara que no se sol alterar en un període tan curt de temps com una quarantena. A més, el combustible que fem servir no és el mateix a l’estiu que a l’hivern, per la qual cosa consumir-ne el d’hivern en període estival pot provocar avaries al cotxe.

La gasolina és una mescla de diferents substàncies barrejades en proporció per aconseguir un tipus de propietat concreta. A l’hivern es prepara amb components de major volatilitat per afavorir una major vaporització, mentre que en temps calorós s’evita aquest aspecte. Per aquest motiu sempre és millor no tenir el dipòsit ple i carregar-lo en el període adequat.

Davant de qualsevol problema amb el teu vehicle, el servei d’assistència mecànica del RACC està a la teva disposició. Segueix els consells de Maurici Rius, mecànic d’assistència del RACC, en aquest directe:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *