Som més agressius quan conduïm?

L’últim vídeo viral sobre agressivitat al volant ens mostra el conductor d’un turisme que, suposadament, atropella conscientment un motorista amb el qual sembla que es discutia.

Qualsevol reflexió que puguem fer sobre aquestes imatges s’ha de posar en condicional, ja que no se sap què havia passat abans ni què va fer que el conductor atropellés el motorista. Malgrat tot, aquest nou exemple sí que serveix per reflexionar una mica sobre els riscos d’algunes de les actituds que es prenen quan es condueix.

Quan som agressius al volant

No cal arribar a l’agressió física perquè una actitud agressiva al volant generi situacions de risc als carrers i a les carreteres. Probablement tots els conductors hem presenciat situacions de conflicte entre altres conductors –o les hem protagonitzades nosaltres mateixos– o entre conductors i vianants. I entre les “situacions de conflicte” tant hi podem incloure l’agressió física entre persones com la discussió verbal o gestual i l’ús brusc del vehicle per assetjar un altre conductor (conduint massa a prop, avançant-lo bruscament, bloquejant-lo…).

Un estudi de l’Institut Universitari d’Investigació de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València (INTRAS), va posar xifres a aquests comportaments amb uns resultats inquietants. Per exemple, entre les conductes més “lleus” recollia que un 74% de conductors espanyols havia insultat un altre usuari alguna vegada, o que un 26% havia avançat algú bruscament per intimidar-lo; entre les més greus, va assenyalar que 3 milions de conductors circulen amb un alt nivell d’agressivitat i més de 105.000 poden considerar-se “violents viaris”.

Les causes d’aquests comportaments són molt variades, però es relacionen principalment amb l’estrès, reforçat per la reacció a l’actitud d’altres conductors i per la sensació d’anonimat i impunitat que ofereix el vehicle.

Com evitar l’agressivitat

Els consells són de lògica… Als ja coneguts de descansar convenientment i preparar bé el desplaçament (especialment en viatges llargs), per intentar evitar situacions de risc per agressivitat cal afegir:

  • Avisar si s’arriba més tard, per evitar l’angoixa per la pressa.
  • Evitar agafar el cotxe després d’una discussió.
  • Ignorar les conductes agressives d’altres conductors.
  • Evitar situacions de conflicte a l’interior del vehicle (discussions de parella, disputes amb la canalla, etc.).
  • Ser autoconscient de l’actitud pròpia i tractar de reconduir la sensació d’ira o nerviosisme. Es pot fer aturant el vehicle per descansar o respirant a fons.

Rememorant aquella històrica campanya de trànsit de “Si beus, no condueixis”, podríem també concloure que “Amb nervis, no condueixis”.

Comentaris
  1. Xavier Secall

    Hola,
    Des del RACC podeu engegar una campanya per tal que els usuaris indiquin les maniobres (girs, avançaments i retorn a la dreta, rotondes, etc.) amb els intermitents? Hi ha pocs usuaris que els facin servir. Per altra banda a les rotondes hi ha molt pocs conductors que, si els fan servir, ho fan malament.
    Potser també val la pena recordar que se circula per la dreta i que no es pot usar el telèfon mòbil.
    Gràcies.

  2. David Solà

    Si que ho som i la verítat es que no serveix per a res. Val mes guardar aquesta despesa d’ energía inutil, per a d’ altres qüestions. Tambe fart de veure a altres persones fent us del teléfon mentre condueixen. Si no valoren la seva vida, almenys que no posin en risc la dels altres usuaris de les vies públiques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *