RutaRACC: de Cervera a la Seu

Tags:,

Tornem a provar un model de la gamma X, el BMW X2, el SUV de mida mitjana de la marca de Munic, en una ruta de 100 km entre Cervera i la Seu d’Urgell.

Vistes des de el castell de Cervera

Vistes des del castell de Cervera

Cervera, la ciutat del set vegades campió del món Marc Márquez, que ja vam visitar per conèixer la Ruta del Cister i on ara comencem el viatge que ens portarà des del centre-oest de Catalunya al nord, a tocar dels Pirineus. Per fer-ho, agafem el volant d’un BMW X2 sDrive 18D, un dels dos crossover petits de la marca alemanya, equipat amb un motor dièsel de 1.995 cc i 150 cv.

Després d’haver realitzat una petita incursió a la província de Lleida en la RutaRACC de Manresa al Miracle, aquesta vegada comencem des de la ciutat emmurallada de Cervera per acabar al límit amb el país dels Pirineus, Andorra, que ja havíem visitat anteriorment.

Cervera, la vila dels vuits campionats del món

La capital de la Segarra és una població de poc més de 9.000 habitants que en els últims temps és mundialment coneguda per ser el bressol i residència dels germans Márquez, ambdós pilots RACC al mundial de motociclisme i que sumen vuit títols mundials.

A banda de la visita que ja vam fer a la Universitat, en aquesta ocasió visitem la Farinera, un edifici construït pel Sindicat Agrícola de Cervera, entitat datada del 1919. Situat prop de l’estació de tren i dissenyat per l’arquitecte Cèsar Martinell entre el 1920 i el 1922, és un conjunt d’estil modernista industrial i sobta per la seva majestuositat.

Dominant la vall del riu Ondarra, les restes del castell, situades a la part més alta del nucli antic a la muntanya del Montseré, estan documentades des del 1026, i tot i que només queden dretes algunes parets, les vistes de què es pot gaudir des d’allà són espectaculars.

Complementàriament al castell, la muralla és també un bon lloc per fer un passeig, amb torres i murs de defensa edificats el segle XIV i restaurats posteriorment, que confereixen una visió molt característica als viatgers que entren a la vila pel traçat de l’antiga N-II des de Barcelona.

La Farinera de Cervera

La Farinera de Cervera

Guissona, molt més que una marca

Després de visitar Cervera, pugem a l’X2 per cobrir els 18 quilòmetres que separen aquesta població de Guissona. Per arribar-hi, ho fem per l’L-311.

La vila –encara a la Segarra– és popularment coneguda per la indústria càrnia de la cooperativa agrària del mateix nom, una marca que envaeix tots els racons d’aquesta població.

Guissona però, és molt més que això, i entrant per la part nord de la població topem amb les restes de l’antiga ciutat romana de Iesso. Organitzada en carrers ortogonals, muralla i necròpolis, aquestes restes poden visitar-se gratuïtament i després passar pel museu d’aquesta població de 7.000 habitants.

Amb origen cap a l’any 800 aC, la importància de l’aigua en aquesta vila és cabdal per entendre’n el desenvolupament al llarg dels segles. El safareig al costat del portal de l’Àngel és un clar exemple del que van aconseguir les aigües subterrànies.

Datat del 1776, el conjunt aquàtic és una construcció neoclàssica, feta el mateix any que l’església de la població.

Des de la portalada del costat podem entrar al nucli antic i descobrir el call jueu i les restes de la muralla medieval o la plaça major porticada amb l’església de Santa Maria, d’estil barroc i neoclàssic.

Plaça porticada de Guissona

Plaça porticada de Guissona

Ponts i la Baronia de Rialb

De Guissona seguim la ruta cap al nord fins a Ponts per l’L-313, enllaçant en l’últim tram amb la C-1412a. El BMW X2 es comporta a la perfecció per aquest tipus de carretera estreta, amb un consum contingut.

Amb 2.600, habitants aquesta petita població de la Noguera ha estat històricament un enclavament de rellevància des de l’època comtal, passant per la Guerra de Successió i les posteriors guerres carlistes.

Prop de la vila podem visitar el monestir de Santa Maria de Gualter, un recinte medieval situat a la vora del poble de Gualter, capital del municipi de la Baronia de Rialb. Amb vida monàstica des del 1118, va ser al segle XV quan el papa Climent VIII va suprimir la comunitat i va passar a ser església parroquial. Rehabilitat després de molts anys, una explosió durant la Guerra Civil espanyola va malmetre l’estructura que encara pot visitar-se.

Santa Maria de Gualter

Santa Maria de Gualter

El pantà de Rialb

Uns quilòmetres al nord del monestir, l’embassament de Rialb és regat per l’aigua del Segre, el Rialb i el Ribera Salada. Més al sud del pantà d’Oliana, la construcció d’aquesta presa de 99 metres d’alçada es va començar el 1992 i va ser inaugurada l’any 2000. L’embassament té una capacitat de 402,8 hectòmetres cúbics –quatre vegades més que el d’Oliana- i s’hi va dedicar una inversió de 40.000 milions de pessetes.

Pressa de Rialb

Presa de Rialb

Un museu sobre dues rodes

Des de la presa, circulant per la C-14 arribem al Museu de la Moto de Bassella, on unes 190 motos ens esperen en els més de 1.000 metres quadrats d’exposició. Inaugurat el 2002, va ser el primer museu de Catalunya i Espanya dedicat íntegrament a la història i la cultura de les dues rodes, on podem admirar diversos prototips i motos de competició únics al món.

Museu de la Moto de Bassella

Museu de la Moto de Bassella

L’origen del català

De Bassella continuem cap a Organyà, passant per Oliana i Coll de Nargó, paral·lelament al cabal del riu Segre.

En aquest nucli urbà de 800 habitants, l’historiador Joaquim Miret i Sans va trobar a la rectoria de l’església parroquial de Santa Maria els textos en prosa més antics de la llengua catalana, coneguts des del 1904 com les Homilies d’Organyà.

Les homilies són sis sermons amb comentaris dels evangelis datats de finals del segle XII i principis del XIII i que actualment es mantenen a la Biblioteca de Catalunya. L’església on es van trobar data del segle X i principis de l’XI, d’estil romànic, el predominant a la zona.

Església d'Organyà

Església d’Organyà

El límit de Catalunya

Des d’Organyà encetem l’últim tram de la nostra ruta en direcció nord per la C-14 i l’N-260 fins a la Seu d’Urgell, últim poble català abans d’arribar a Andorra. La Seu, capital de l’Alt Urgell, emergeix entre el Segre i el Valira a la plana de l’Urgellet. D’importància històrica molt rellevant, la consagració de la primera catedral al segle V i la seva posició estratègica van consolidar la població com a una de les més importants de Catalunya en l’època medieval.

La Seu d'Urgell

La Seu d’Urgell

La catedral de Santa Maria, l’església de Sant Miquel, el carrer dels Canonges i el Museu Diocesà són visita obligada en aquesta població, on tanquem els 101 km d’aquesta RutaRACC.

Aquestes carreteres són l’escenari ideal per al BMW X2 sDrive, un vehicle que s’adapta a la conducció de muntanya i que és perfecte per a condicions hivernals.

La ruta en imatges

 

Segueix la ruta a Google Maps

Comentaris
  1. Roger Pons

    Jo fins i tot afegiria que a les rutes es parlés de l’estat de les carreteres, per trams, zones per fer algun descans a mig camí, benzineres de pas, límits de velocitat especifics, punts perillosos, no sé, alguna informació sobre els aspectes vials de les rutes.

  2. Jordi Corbella

    Es la primera vegada que llegeixo una d’aquestes rutes i m’ha sorprès molt que no es parli del cotxe! Bé, se’n parla un moment, poquíssim i res concret. Trobo que està molt bé donar idees de rutes a fer amb cotxe, però sent el RACC m’hagués agradat molt que hi hagués una mica de resum de les qualitats i eventualment algun defecte que tingués el cotxe, i la xifra de consum real en la prova feta, indicant també la velocitat mitja per fer-nos una idea de si és un consum adequat, o baix o alt.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *