Restriccions de trànsit en cas d’episodi de contaminació ambiental: què cal saber

L’1 de desembre entra en vigor a l’àrea metropolitana de Barcelona la prohibició de circulació per als vehicles més antics en cas que es declari un episodi de contaminació ambiental. Aquestes mesures que ara s’aplicaran exclusivament en cas d’episodis de contaminació a partir del 2020 seran permanents els dies laborables.

Episodi de contaminació ambiental

  • Quan es declararà un episodi de contaminació ambiental? El declararà la Generalitat quan la concentració de diòxids de nitrogen (NO2) i/o partícules en suspensió (PM) a l’aire superi els valors límit que la UE i l’Organització Mundial de la Salut recomanen no excedir com a protecció per a la salut humana.
  • Seran freqüents aquests episodis de contaminació? A Barcelona les condicions per declarar un episodi de contaminació ambiental es poden produir uns tres cops l’any, segons l’Ajuntament i l’AMB, i normalment remeten pocs dies després.
  • Com s’informarà els usuaris que s’ha declarat o s’ha acabat un episodi de contaminació? Mitjançant els panells d’informació lluminosos als carrers i carreteres, a través de tots els mitjans (webs, xarxes socials, etc.) de què disposa l’Administració, amb els sistemes d’informació (panells electrònics, megafonia, cartells…) dels diferents operadors de transport públic, mitjançant els serveis d’atenció ciutadana (010 i oficines d’atenció ciutadana) i amb la col·laboració dels mitjans de comunicació.
  • Al web airenet.gencat.cat (en català i castellà) hi ha tota la informació actualitzada al moment de l’estat de l’aire i de totes les qüestions referides als episodis ambientals.

Afectacions del trànsit

Què implica per al trànsit? La prohibició de circulació per als vehicles més antics, segons aquests criteris:

  • A la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de l’àmbit Rondes de Barcelona (perímetre interior delimitat per les rondes) no hi podran circular els turismes sense etiqueta ambiental de la DGT, és a dir, turismes de gasolina anteriors al 2000 i dièsel anteriors a 2006. També tindran restringida la circulació les furgonetes anteriors a l’1/10/1994. Aquesta ZBE inclou els municipis de Barcelona (excepte Zona Franca Industrial, Vallvidrera, Tibidabo i les Planes) i les àrees circumdants de les rondes als municipis de l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià del Besòs. 
  • Hi ha excepcions per a alguns vehicles? Sí, l’Administració ha previst una excepció permanent per als vehicles de persones amb mobilitat reduïda i per als serveis d’emergències (policia, bombers, ambulàncies…) i els serveis essencials (mèdics, funeraris…). Aquests vehicles podran circular amb independència de la seva antiguitat en cas d’episodi de contaminació ambiental.
  • Què passa amb les motos, els autobusos, els autocars i els camions? A curt termini, segons han informat l’AMB i l’Ajuntament de Barcelona, tots aquests vehicles poden circular independentment de la seva antiguitat, però la voluntat de les Administracions és que, progressivament, els més antics formin part també dels vehicles prohibits en cas d’episodi de contaminació. També les furgonetes matriculades amb estàndards d’emissions Euro 1, Euro 2 i Euro 3 tenen una exempció provisional en espera d’una futura regulació.
  • A quants vehicles pot afectar la restricció? Segons càlculs del RACC, seran més de 130.000 vehicles, cosa que vol dir que unes 150.000 persones veuran afectades les seves necessitats de mobilitat.
  • Un cop declarat un episodi de contaminació ambiental, les restriccions de trànsit seran immediates? Les restriccions entraran en vigor a les 7 h del matí de l’endemà de la declaració, per donar temps als usuaris afectats de buscar algun transport alternatiu. En canvi, un cop la Generalitat declari que l’episodi de contaminació ha acabat, les restriccions de trànsit deixen de tenir efecte automàticament.
  • Les restriccions estaran operatives 24 hores al dia? Mentre duri la declaració d’episodi ambiental, les restriccions de trànsit s’aplicaran de dilluns a divendres, de les 7 h del matí a les 20 h del vespre. En la franja nocturna (de les 20.01 h a les 06.59 h del matí) i durant els caps de setmana i festius podran circular tot tipus de vehicles.

Distintius ambientals de la DGT

  • Com puc saber si el meu cotxe té dret a tenir una etiqueta ambiental de la DGT? Pots consultar el web de la DGT o fer-ho a través del web de l’Ajuntament.
  • Com puc obtenir el distintiu ambiental si no m’ha arribat o l’he perdut? Es pot comprar a algunes oficines de Correus per un preu de 5 euros. El llistat d’oficines es pot consultar aquí. I si vols, per a la teva comoditat i si ets soci del RACC, el servei de gestoria del RACC pot fer el tràmit per tu.
  • És obligatori enganxar l’etiqueta ambiental de la DGT al parabrisa del cotxe? No és obligatori, però sí més pràctic, ja que en absència de l’etiqueta, la Guàrdia Urbana pot fer aturar el vehicle en episodis de contaminació fins que els agents comprovin la documentació i verifiquin que el cotxe no està subjecte a restriccions de trànsit. Es recomana enganxar el distintiu a la part inferior dreta del parabrisa davanter.

DGT etiquetes contaminació

Vigilància i sancions

  • Com es vigilarà el compliment de les prohibicions? A la ZBE de les Rondes, la Guàrdia Urbana vetllarà perquè no circulin els vehicles que no disposin d’etiqueta ambiental de la DGT, amb un operatiu reforçat amb quasi 50 patrulles, en coordinació amb les policies locals dels municipis per on passen les rondes. De cara al futur, l’Ajuntament de Barcelona desplegarà progressivament un sistema de control automàtic amb la implantació de càmeres de lectura de matrícules, un sistema que estarà totalment operatiu abans del 2020.
  • Quina sanció hi haurà per als conductors que incompleixin la prohibició de circular? El fet de no complir la normativa estarà tipificat com a falta lleu i suposarà una infracció que, en el cas de Barcelona, implica una multa de 100 euros, amb una rebaixa del 50% si s’abona al moment.
  • Hi haurà restriccions per aparcar al carrer, en el perímetre interior de les rondes, mentre estigui vigent l’episodi de contaminació? No hi haurà restriccions, però sí un increment considerable de preu per als no residents, amb un suplement de 2 euros/hora afegit a la tarifa habitual, tant a la zona blava com a la zona verda. Als vehicles amb etiqueta zero i eco no se’ls aplicarà aquest suplement.

Opcions en transport públic

Hi haurà alguna alternativa en transport públic? Hi ha diferents actuacions previstes:

  • En cas de declaració d’episodi ambiental, es podrà adquirir un bitllet d’anada i tornada anomenat “T-Aire” per 1,80 euros (preu per a una zona) equivalent a l’import (amb un 10% de descompte) de dos viatges amb T-10.
  • També es reforçaran en hora punta les freqüències de pas i els vehicles en funcionament de metro, autobusos, tramvia i trens de Rodalies i FGC de l’àrea metropolitana.
  • S’habilitarà un carril bus temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins a la Diagonal, la qual cosa restarà un carril per a la resta de vehicles.
  • D’altra banda, qui desballesti un vehicle antic contaminant i es comprometi a no comprar cap altre cotxe en tres anys, podrà demanar la Targeta Verda, que li oferirà tres anys de transport públic gratuït a l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Les peticions del RACC

  • Què demana el RACC? Davant l’afectació que poden tenir en la població aquestes restriccions de trànsit en casos d’episodi de contaminació, i amb l’objectiu de fer compatible la millora ambiental de les ciutats amb el dret de totes les persones a moure’s lliurement, el RACC ha presentat a l’Administració una proposta amb 14 mesures per a la millora de la qualitat de l’aire. Aquestes mesures es dirigeixen a tres grans objectius:
    • Una aplicació progressiva i homogènia de les restriccions de circulació per als vehicles més antics.
    • L’establiment de compensacions econòmiques perquè els usuaris canviïn els seus vehicles per altres més respectuosos amb el medi ambient.
    • La millora de les infraestructures i del sistema de transport públic.

mesures qualitat de l'aire

Avís preventiu d’alta contaminació

Un altre tipus de comunicat que pot declarar la Generalitat és l’avís preventiu d’alta contaminació. Tot i que no té afectació directa en el trànsit, és important conèixer les seves característiques.

  • Quan es declara un avís preventiu d’alta contaminació? L’activa la Generalitat quan els índexs de diòxids de nitrogen (NO2) o partícules en suspensió (PM) en l’aire estiguin pròxims als valors límit recomanats per l’Organització Mundial de la Salut i per la UE, però sense superar-los.
  • L’avís preventiu implica alguna restricció de trànsit? L’avís preventiu no suposa cap restricció per al trànsit, només inclou recomanacions als ciutadans, com utilitzar transport públic en comptes de vehicle privat, compartir cotxe o conduir de forma suau (recomanacions que, per altra banda, caldria seguir sempre).
  • L’avís preventiu sempre acaba amb una declaració d’episodi de contaminació? No necessàriament. Si les circumstàncies ambientals milloren, es pot desactivar sense haver declarat un episodi. L’objectiu de l’avís preventiu és preparar els ciutadans per a una possible declaració d’episodi ambiental i demanar la seva col·laboració per intentar que aquest episodi no s’acabi produint.

 

(Informació tancada a 30 de novembre del 2017).

Comentaris
  1. Jordi

    Estic en condicions similars a les del Sr. Joan. Després del període legal sense passar cap revisió, les he passat totes i amb resultats excelents , tot i sense cap revisió mecànica previa. ES tracta d’un cotxe Daewoo Nubira matriculat el novembre de 1997. 61,000 kms..Gràcies per la seva atenció i informació.

  2. David

    No podré circular amb el meu cotxe, que compleix euro4 i es matrícula del 2005? i en canvi el meu veí que te el mateix cotxe igual, perque l’hi va agradar el poc consum i bon cotxe, es a dir 100% iguals pero la matrícula és del 2006, i ell si que podrà circular amb etiqueta B….. coi de norma!

  3. Enric

    Jo tinc cotxes clàssics, perque amd diuen ara que contamino si passo la ITV cada any ? perque amd serveix passarla?

    • RACC Bloc

      Bona tarda Enric,
      El RACC ha demanat a les administracions públiques pertinents que es defineixi una regulació específica per als vehicles clàssics i d’aquesta manera no estiguin sotmesos a les restriccions de circulació.
      Salutacions.

  4. Joan

    Tinc un Passat 1.8TI que té 20 anys i és una meravella de cotxe. Està perfectament cuidat de motor, de xapa i d’interiors i passa sense problemes la ITV. Contamina menys que molts cotxes més moderns que semblen fabriques de fum negre, i menys que mots vehicles de la flota municipal. És una arbitrarietat de les autoritats que es prohibeixi la circulació de vehicles en bon estat per molt antics que siguin. Aquests 150.000 cotxes que no podrán circular són la xocolata del lloro de la lluita contra la contaminació. Ja m’agradarà veure si durant els episodis de contaminació aquesta es redueix, o si es redueix a partir del 2020. Per cert: Què es farà de les bateries malmeses del cotxes híbrids i elèctrics?

    • RACC Bloc

      Bona tarda Joan,
      Coincidim en què hi ha múltiples fonts d’emissions contaminants que afecten a la qualitat de l’aire, però considerem que els usuaris d’automòbils no ens hauríem d’excusar en els altres, i hauríem de reclamar vehicles més nets per reduir aquesta contribució a la contaminació. Des del RACC demanem compensacions econòmiques per als usuaris que canviïn els seus vehicles per altres més respectuosos amb el medi ambient.
      Les últimes dades de la Generalitat de Catalunya ens indiquen que la incidència del trànsit en la contaminació atmosfèrica és del 52%, mentre que el global del transport marítim suposa el entre un 13% i un 19%.
      Responen al tema de les bateries, existeix una guia de bones pràctiques per al reciclatge de vehicles fora d’ús a Catalunya on es recull la normativa vigent en relació al desballestament dels vehicles, tot i que estem d’acord que s’hauria d’actualitzar per a recollir els nous components dels vehicles elèctrics i híbrids.
      Esperem haver resolt el seu dubte.

  5. Elisa Viñas Borau

    I les defenses pels Socis del RACC de les que parlava una carta que vaig rebre del director?
    No és incoherent que la gent que necessita si o si, el cotxe per treballar el pugui fer servir els festius però no quan veritablement el necessita, que és per treballar?
    Estem tots una mica desorientats? Perquè no comencem pels 11.000 camions que cada dia circulen per la AP7? Cotxes com el nostre, amb 102.000 Km. No el podrem fer servir i després en circula algun amb 10 o dotze anys que semblen locomotores de carbó. Els propietaris que tenim cotxes amb molts anys, 1ª estant molts ben cuidats, 2ª circulen molt poc, doncs si no, no arribarien a fer tants anys. Amb la qual cosa deduïm que no és per ells que hi ha tanta contaminació.

  6. CARME BUSQUETS CLOTET

    JO TINC UN COTXE GASOLINA MATRICULAT EL DOS DE MAIG DE 2000 I EM DIUEN QUE NO PODRÉ CIRCULAR.
    ES GASOLINA I POSTERIOR A L’U DE GENER DE 2000. ES TOTALMENT ARBITRARI.

  7. Jaume Carol

    Com puc saber quans anys podré circular sense restriccions amb un vehicle dièsel nou matriculat per exemple el 2018 , que tingui etiqueta C ?

    • RACC Bloc

      Bon dia Jaume,
      Les restriccions de circulació definides a dia d’avui afecten als vehicles anteriors del 2000, en cas de ser turismes i furgonetes de gasolina, i als turismes i furgonetes diesel matriculades abans de gener 2006.
      Per tant, no es contempla cap restricció de circulació per a un vehicle matriculat el 2018.
      Esperem haver resolt el seu dubte.

  8. Manel

    Gràcies per les respostes.
    Pro, quina solució m’ofereixen ja que en el meu cas amb proiviran circular amb el meu vehicle un wolsvagen golf gti serie 3 restaurat. Del 92.
    Les solucions són mol injustes ja que per desplaçarme amb transport públic aix de fer una escurcioneta de la ostia…, i no tinc un salí com la senyora Colau per comprarme un vehicle ibric….
    Es una incuarencia peque un vehicle igual que el meu amb matrícula Andorrana si que podria circular. És una incuarencia, igual podrá circular un golf gti serie 4, del 99, i té les mateixes edicións que el meu, es mol injust.
    Crec que sauria de trovar solucions més dignes,
    Minmajino que no sóc l’únic amb aquesta cituacio.
    Que emb de fer?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *