Quins drets tens quan portes el vehicle al taller?

Abans de portar el teu vehicle a un taller mecànic hauries de tenir en compte aquestes recomanacions. Segur que et podran ajudar en cas de dubte.

Obligacions del taller mecànic

Qualsevol taller està obligat a exhibir al públic els preus que aplica per hora de treball i per despeses diàries d’estada. A més, si és un taller oficial de marca, ha d’informar de les tarifes de les peces que fa servir a les reparacions.

Com a usuari, tens dret a un pressupost escrit amb una validesa mínima de 12 dies hàbils. Si el vehicle s’ha de quedar al taller, aquest haurà de lliurar un resguard de dipòsit, a no ser que hàgiu signat pressupost previ. Has de tenir en compte que els serveis que cobreix la garantia tenen caràcter prioritari.

Claus per confiar en el teu taller

El taller pot fer reparacions sense el meu consentiment?

Només podrà fer-ne si té el teu consentiment exprés del pressupost. A més, si durant la reparació (prèviament acceptada) apareguessin avaries, t’han d’informar del cost per arreglar-les. Només podrà fer la reparació si té la teva conformitat una altra vegada.

Si no acceptes el pressupost, el taller t’haurà de tornar el vehicle en les mateixes condicions en què li havies deixat. En aquest cas, hauràs d’abonar l’import corresponent als treballs indispensables que hagi hagut de realitzar el taller per fer el diagnòstic de l’avaria.

Els tallers estan obligats a utilitzar elements, peces o conjunts nous i originals de marca o bé nous i de marca. Podran fer servir elements reconstruïts (peces originals de marca o de marca que han estat reparats) sempre que hi hagi conformitat escrita per part del client i que el taller garanteixi, també per escrit, que estan en bon estat i que ofereixen garantia suficient. Només podran utilitzar peces usades si no afecten els sistemes de frens, suspensió o direcció del vehicle per raons d’urgència, quan els models s’hagin deixat de fabricar o quan estiguin expressament acceptades per escrit pel client. En aquest cas, també hauran de garantir per escrit que estan en bon estat i que ofereixen garantia.

El taller ha de disposar d’un document que justifiqui l’origen i el preu de les peces de recanvi utilitzades. A més, està obligat a lliurar les peces que han estat substituïdes.

Vehicle de cortesia

No és obligatori que et facilitin un vehicle de cortesia mentre reparen el teu. Això sí, la reparació i el lliurament del vehicle s’hauran de realitzar en un temps raonable. En cas contrari, podràs reclamar els danys i perjudicis que t’hagin causat.

Així que el vehicle estigui reparat…

El taller t’ha de lliurar la factura escrita, signada i segellada, degudament desglossada. Has de tenir en compte que si et negues a abonar-la, et podrà retenir el vehicle.

També podrà cobrar despeses d’estada o “pupil·latge” si, després de comunicar-te que ja s’ha fet pressupost o reparat el vehicle, passen més de tres dies hàbils sense que et pronunciïs sobre el tema o si no retires el vehicle del taller. Perquè et puguin exigir import per aquest concepte, cal que tant la possibilitat de cobrar-lo com el preu que representa constin al resguard de dipòsit.

Tinc garantia?

Qualsevol reparació té una garantia, com a mínim, de 3 mesos. En cas de vehicles industrials, caduca als 15 dies. En qualsevol cas, s’extingirà quan el vehicle hagi recorregut 2.000 quilòmetres. La garantia cobreix totes les despeses que es puguin ocasionar, com mà d’obra, desplaçament i materials aportats.

Les peces que s’hagin fet servir en la reparació no estan condicionades per la garantia d’aquesta. Si s’han utilitzat peces noves, tindran una garantia de dos anys. Si són de segona mà, com a mínim d’un.

En el cas que hi hagi una avaria durant el període de garantia, el taller l’haurà de reparar gratuïtament. Si es nega a fer-ho, és convenient fer un peritatge d’opinió per poder acreditar que l’avaria que es manifesta està directament relacionada amb la reparació realitzada i, per tant, hi ha responsabilitat per part del taller, ja sigui perquè hi ha hagut una negligència en la intervenció o perquè la peça utilitzada és defectuosa.

Si, tot i tenir un peritatge favorable, el taller es nega a reparar en garantia, pots acudir a la via de consum o iniciar via judicial. Podràs reclamar els danys i perjudicis ocasionats. Recorda que el taller està obligat a tenir a disposició del client “fulls de reclamació” segons el model oficial.

Font: Alicia Sánchez (Assistència Jurídica del RACC).

Comentaris
  1. David Guinot turroja

    Hola, aquest divendres passat vaig portar al meu cotxe Ford focus a un taller oficial Ford perquè quan accelero escolto un soroll estrany. Prèviament vaig dur el cotxe al meu taller de confiança i ells em van aconsellar que el portes a la casa Ford perquè ells creien q és un problema de motor.
    La casa Ford després de revisar el cotxe van diagnosticar que el problema era el tub d’escapament i jo vaig acceptar la reparació. 450€
    Quan vaig anar a buscar el cotxe i després de pagar comprovo el cotxe amb els mecànics de la Ford q el cotxe fa el mateix soroll i no està arreglat. Em recomanen q el probi i q ja els hi digui com va.
    Em sento estafat perquè han reparat una cosa q no ha arreglat el problema del cotxe.
    Que puc fer? Em podríeu assessorar, moltes gràcies
    David Guinot soci RACC 38511510B

    • RACC Bloc

      Bon dia Sr. Guinot,
      caldrà fer un peritatge del vehicle i, si s’acredita que el diagnòstic i la reparació van ser incorretes, podrà fer-se gestió de reclamació si el taller no asumeix responsabilitat.
      En breu contactaran amb vostè des del departament d’Assistència Jurídica del RACC per donar-li tota la informació necessària.
      Salutacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *