Quines diferències hi ha entre tipus de combustible?

Molts conductors tenim dubtes raonables quan omplim el dipòsit del vehicle. Quin tipus de combustible ens convé? Compensa econòmicament posar el combustible car? La mecànica del cotxe ho notarà? M’estalviaré avaries?

Al post sobre gasolineres low cost ens plantejàvem si fer benzina en estacions de servei amb preus barats podia perjudicar el vehicle i incidir en les seves prestacions. Quedava clar que l’única distribuïdora oficial de combustible, CLH (Companyia Logística d’Hidrocarburs), oferia una garantia de qualitat per a qualsevol tipus de carburant, tot i que els additius podien ser diferents.

Una cosa semblant, però en qualsevol benzinera, ens passa quan hem de triar entre dos tipus de gasolina (95 i 98) o de dièsel (A i A+, encara que en algunes marques les anomenin d’altra manera), perquè segurament ens qüestionarem que ‘si és més car, algun motiu tindrà’.

Diferències de preus

El preu del combustible, sigui quin sigui, canvia constantment i varia d’una benzinera a una altra. Però agafem un preu mitjà de principis de febrer del 2018 per veure quina pot ser la diferència:

  • Un litre de gasolina de 98 octans val aproximadament 0,127 € més que el de 95. Per tant, si posem, per exemple, 40 litres, la diferència per dipòsit és de 5,08 €.
  • Entre un litre de gasoil normal i un de plus la diferència és menor, de 0,071 €. Això representa 2,84 € per 40 litres.

Cadascú ha de calcular què pot o què vol gastar-se de més en un any.

Gasolina de 95 o de 98?

En el cas de la benzina, veiem que podem triar entre dos octanatges. La de 98 està més ben tractada químicament, té additius més bons, menys sofre i és més refinada en general.

Com és lògic, és fàcil pensar que, si volem que el nostre motor de gasolina duri més i es comporti millor, hem de posar la de 98. Però en realitat, com assimila cada motor un octanatge o l’altre? Només en alguns cotxes, que coincideixen amb els més potents o els de més cilindrada, el fabricant mateix aconsella (la informació normalment està situada sota la tapa del dipòsit i, si no, al manual de l’usuari) posar únicament 98. En concret, se sol recomanar quan el motor té una compressió superior a 10,5:1.

En altres, veiem que es pot posar indistintament un tipus o l’altre de gasolina, i també trobem els que indiquen l’ús només de 95.

El dilema, per tant, és saber quan podem omplir 95 o 98. Cal tenir en compte que el resultat de la gasolina de 95 octans en cotxes convencionals, de potència mitjana, és bo, i no val la pena gastar més.

Gasoil normal o plus?

Gasoil normal o plus?

Si a la gasolina la diferència és l’octanatge, en el gasoil la trobem en el cetà. El cetà va directament relacionat amb la qualitat d’ignició (o inflamabilitat) del combustible. Si hi ha més cetà, més de pressa es produeix la inflamabilitat. En conseqüència, es dóna millor funcionament del motor.

El gasoil A + té (ha de tenir) més antiespumants i antioxidants i menys nivell de sofre. Això fa que sigui més refinat que l’anomenat normal o A.

La conseqüència en principi ha de ser un motor i la resta de components mecànics amb menys sediments i més nets, cosa que suposa a més una menor emissió contaminant que el de menys cetà.

Pel que fa al consum, l’experiència de molts conductors diu que amb el gasoil + el cotxe gasta una mica menys, però no és una ciència exacta.

En qualsevol cas, quan ens decidim per un combustible o altre, sigui gasolina o gasoil, millor que sempre consumim el mateix tipus i que no els anem alternant.

Comentaris
  1. Juanjo

    Disculpeu però la benzina de 98 octans no val absolutament per res per vehicles que no estan preparats electrònica i mecànicament (pel recorregut dels pistons). Això el que vol dir és que no notaràs cap canvi, a part de pagar més, si el teu cotxe està dissenyat per funcionar amb 95.

    El gasoil és una altra història, que també en podríem parlar, però que efectivament si que el “car” porta una sèrie d’aditius, a més d’estar una mica més refinat, que millora la conservació del motor. Respecte a les prestacions que anuncien sobre el kilometratge extra per dipòsit, és cert que en fas més, ara bé, tant com per pagar la diferència no ho sé. Personalment, m’agrada cada dos dipòsits de gasoil omplir un amb el “car” per fer net. En contra, el motor fa una mica més de soroll.

    Salutacions .

  2. Santi Recasens

    No tinc massa experiencia en diésel, però si en gasolina, i tinc alguns dubtes després de llegar el vostre article.
    Tinc mes que comprobada la diferencia de consum entre gasolines low cost i les de marca reconeguda, lo qual em demostra que els additius de la gasolina “bona” fan la seva feina i val la pena. Son una mica mes cares, però el cotxe em gasta menys i el sistema d’admissió està mes net.
    Però voldría que em confirméssiu això de que la gasolina de 98 és millor que la de 95. Si parlem de gasolina de la mateixa marca, jo tenia entès que les dues tenen la mateixa qualitat i es diferencíen només en el grau d’octanatge.

    • RACC Bloc

      Bona tarda Santi,
      Tal com expliquem en el post, la gasolina de 98 octans té millor tractament químic, té millors additius, menys sofre i és més refinada en general.
      Salutacions.

  3. lluis sole ole

    mercés per aquest article tan clarifcador , jo utilitzo gasoil A+ I la resposta del coche es molt millor , no treu al fum tan negra ,la cual cosa entenc que va en benefici de la contaminacio

    • RACC Bloc

      Gràcies Lluís! 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *