Posada en funcionament de la zona de baixes emissions (ZBE) a Barcelona

Aquest 1 de gener de 2020 ha entrat en funcionament la zona de baixes emissions (ZBE) a la ciutat de Barcelona, una mesura que a partir de 2025 s’ampliarà a tota l’àrea metropolitana. En una superfície d’uns 95 km2, els vehicles (cotxes i motos) més antics no hi podran circular durant els dies feiners.

Des que, a principis de 2017, es va anunciar el pla de restriccions, el RACC s’ha reunit amb totes les administracions implicades, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, així com amb més de 30 alcaldes de municipis de l’entorn metropolità que, d’una manera directa o indirecta, en quedaran afectats. A la vegada, el Club ha atès els socis de la nostra entitat que se’ns han adreçat per fer-nos arribar les seves opinions i consultes, i resta a la seva disposició per continuar donant-los resposta.

El RACC considera que la millora de la qualitat de l’aire és un objectiu que cal abordar amb determinació perquè tots puguem respirar un aire més net. Si bé creiem que aquesta ha de ser una prioritat, considerem que és imprescindible que, alhora, es garanteixi la mobilitat dels ciutadans. Ens preocupa especialment la situació en la qual quedaran aquelles persones que no tenen prou recursos per afrontar un canvi de vehicle i es veuen obligades a desplaçar-se en vehicle privat en la seva vida quotidiana, en espera de solucions i opcions de transport públic que avui dia no existeixen.

A partir de les reunions i els contactes que hem mantingut durant aquest temps amb les parts implicades, després d’haver dut a terme el primer estudi sobre el terreny del parc real de vehicles que circulen cada dia en aquesta zona, i d’haver desplegat una campanya de comunicació amb 14 propostes, hem presentat al·legacions que aporten millores per defensar tots els usuaris, sense perdre de vista l’objectiu final de la millora de la qualitat de l’aire.

Entre aquestes al·legacions, cal destacar la sol·licitud d’ajuts econòmics per als ciutadans amb rendes més baixes perquè puguin adquirir vehicles més nets, tal com s’ha fet a París o a Londres, i la possibilitat que els vehicles sense etiqueta puguin entrar a la zona de baixes emissions almenys un dia al mes, petició que ha estat recollida per l’Administració, la qual ha concedit 10 dies anuals.

Amb el mateix objectiu, el RACC ha reclamat a les administracions la millora urgent de la xarxa de Rodalies i la dels aparcaments a les estacions de ferrocarril metropolitanes (Park&Rides), per tal d’incentivar l’ús del transport públic amb alternatives que satisfacin les necessitats d’aquelles persones que diàriament entren i surten de la ciutat.

Amb l’objectiu d’aclarir els dubtes que els nostres socis puguin tenir, hem creat un espai online amb tota la informació detallada de la normativa i des d’on es pot adreçar a nosaltres si té alguna consulta: Restriccions  de trànsit per reduir les emissions a l’entorn de Barcelona.

Comentaris
  1. Juli Miralles

    Feia 10 anys que la UE va donar aquet termini de baixes emissions en les grans ciutats Europeas. En Barcelona durant aquets anys no ni h’agut cap incentiu pels cotxes elèctric ni se han habilitats grans aparcaments per que la gent pugi aparcar fora de les ciutats ni han sol.lucionat el problema de rodalies i transport públic que a més a pujat les targes més usades del transport públic just en aquet moment.
    Crec que les administracions no han fet la seva feina, i ara carregaran com solen fer amb multes que molts ni poden pagar por que els ajuntaments no saben diferenciar de qui no te recursos i qui si .
    Crec que es molt important la salut del aire per les persones i planeta.
    Jo li dunaria un zero a les administracions públiques per lo mal que ho han fet durant tots aquets anys.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *