Ofensiva 2018 contra la sinistralitat viària: reforma de la ITV

Les dades oficials de sinistralitat viària han confirmat els mals auguris. Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), el 2017 van morir a les carreteres espanyoles 1.200 persones, la xifra més elevada dels últims cinc anys, amb un increment del 3% en relació al 2016.

Malgrat que el descens dels últims anys segueix sent molt significatiu –l’any 2000 van morir una mitjana d’11,6 persones a la carretera; el 2017, la mitjana és de 3,3–, el canvi de tendència ha disparat els senyals d’alarma i les administracions ja estan aplicant mesures de xoc per intentar complir els objectius europeus. Entre les mesures anunciades per al 2018 destaca una nova Llei de Trànsit i Seguretat Viària, que es preveu que inclogui canvis en l’examen per obtenir el permís de conduir i la revisió del carnet per punts.

Reforma de la ITV: per al manteniment adequat dels vehicles

Entre les mesures ja aprovades i que entraran en vigor als mesos vinents, hi ha la reforma de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), considerada “el principal instrument per garantir que els vehicles es troben en bones condicions per circular”, tant des del punt de vista de la seguretat com del medi ambient, segons figura a la introducció del Reial Decret 920/2017 (vegeu el document oficial).

La nova regulació, que adapta la normativa europea sobre la qüestió, afecta tant els conductors com les estacions d’ITV, que han d’actualitzar el seu equipament per realitzar controls més rigorosos.

Les principals novetats es poden dividir en els següents punts:

  • Lliure elecció d’estació d’ITV per a la segona inspecció. És la principal novetat per a l’usuari: fins ara, els conductors podien triar lliurement el centre on passar la ITV, però, en cas que es detectés alguna incidència, s’havien de dirigir al mateix centre per comprovar que havia estat solucionada. La nova regulació permet que aquesta segona inspecció pugui realitzar-se en un centre diferent, també triat lliurement per l’usuari.
  • Avançar la cita sense penalització. La nova normativa també permet avançar la cita per passar la ITV respecte a la data que correspondria (en el termini màxim d’un mes), sense que es modifiqui la data de la següent inspecció.
  • Matrícula històrica, a partir de 30 anys d’antiguitat del vehicle, en comptes dels 25 anys actuals. Aquest canvi afecta tant els terminis en què els vehicles històrics han de passar la ITV com altres aspectes fiscals.
  • Reconeixement de la ITV a altres estats de la Unió Europea (UE). En cas d’importar un vehicle d’un altre estat de la UE, ja no caldrà tornar a superar la inspecció tècnica. Òbviament, sempre que l’hagi passada al país d’origen.
  • Renovació de l’equipament de les estacions d’ITV. Obligatòriament han de disposar d’equips que permetin realitzar diagnosis en connexió amb els ordinadors de bord dels vehicles. Aquesta tecnologia permet controlar millor els sistemes de seguretat electrònics (airbags, pretensors de cinturons, etc.). També les emissions, ja que permet detectar si s’ha modificat el software intern o ha patit alguna alteració.
  • Exigència en la qualificació del personal. ​​Per primera vegada s’exigeix als inspectors la titulació de Tècnic Superior en Automoció o equivalent. També una experiència mínima de tres anys en el sector.

Totes aquestes modificacions entraran en vigor el 20 de maig del 2018.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *