Motos (tecnològicament) cada vegada més segures

Durant molts anys hem sentit dir que els motoristes són “els conductors de vehicles de motor més fràgils”. La raó és evident: estan, lògicament, més exposats que els conductors de turismes perquè no tenen una carrosseria que els protegeixi. D’aquí la importància d’utilitzar sempre el casc i una vestimenta adequada.

seguretat en les motos

Sense que aquesta major fragilitat deixi de ser certa i malgrat les característiques particulars del vehicle, el cert és que els fabricants de motocicletes també han realitzat en les últimes dècades un gran esforç per incorporar noves tecnologies de seguretat per ajudar a evitar accidents. Tot seguit les repassem…

Sistema de Frenat Antibloqueig (ABS)

Ja obligatori en motos de més de 125cc, pot ser que sigui el sistema més conegut pel seu funcionament idèntic al dels turismes: evita el bloqueig de les rodes i permet que el conductor tingui més control. Cal tenir en compte que només s’activa quan es frena a fons.

ABS

Sistema Combinat de Frens (CBS)

Un altre tipus d’assistència a la frenada, de funcionament senzill: quan es frena sobre una de les rodes, envia potència a l’altra perquè la frenada sigui més efectiva (generalment actua sobre el fre davanter en activar el del darrere). Aquest sistema és especialment útil per a conductors inexperts.

A ABS i CBS en motos, com milloren la frenada? s’explica amb exemples pràctics la utilitat d’aquests dos sistemes.

CBS

Control de tracció

L’objectiu final d’aquest sistema és evitar que la roda del darrere derrapi i el motorista acabi per terra. Les causes del derrapatge poden ser moltes: maniobra brusca, l’estat de l’asfalt… És especialment útil en motos de gran cilindrada o si regularment se circula per una superfície amb poca adherència.

Control d’estabilitat

Desenvolupat principalment per a motos de gran rendiment, assegura l’estabilitat de la moto en totes les situacions (frenada i acceleració, marxa recta i a les corbes). Funciona a partir d’altres tecnologies avançades de seguretat i assegura un gran confort de conducció.

Enquesta e-call motos

Control de pressió dels pneumàtics

Sempre és convenient recordar la importància del bon estat dels pneumàtics a tots els vehicles. Com el seu nom indica, el sistema de control de pressió dels pneumàtics detecta si hi ha una punxada o s’ha perdut la pressió adequada. El consell general per a un millor rendiment és portar sempre la pressió recomanada pel fabricant.

Pneumàtics

Sistemes d’il·luminació dinàmica

Estesos en els turismes, són encara poc habituals a les motos. El seu funcionament també és conegut: s’ajusten els fars al moviment del vehicle (per exemple, en corbes) per assegurar-li al conductor la millor il·luminació possible i la màxima visibilitat davant la resta d’usuaris. Algunes motos porten, fins i tot, fars addicionals que s’activen quan s’inclina el vehicle.

I què passa amb l’airbag?

D’indubtable utilitat als turismes, la seva aplicació a les motocicletes i als motoristes és complexa i ha comportat moltes hores de recerca, encara que no s’ha arribat a una solució universal. Existeixen tres models de coixí de seguretat per a motos: de carrosseria, que va aplicar Honda al seu model Goldwing però no ha tingut molta més extensió; de casc, també poc habitual; o d’armilla o jaqueta, incorporat a la vestimenta del conductor.

L’increment de desplaçaments en moto ha fet que també augmenti l’accidentalitat. Podeu consultar l’estudi recent de la Fundació RACC sobre els desplaçaments en moto als accessos de Barcelona.

Benvinguts siguin tots els avanços de seguretat en motocicletes! No obstant això, com succeeix amb qualsevol altre vehicle, mai no es pot oblidar la responsabilitat del conductor, i cal insistir en la importància de l’ús del casc, de respectar les normes en qualsevol entorn i d’evitar les distraccions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *