És l’hora de comprar-se un cotxe elèctric?

En un plat de la balança, el preu mitjà d’un vehicle elèctric pot arribar a doblar el cost d’un vehicle convencional de característiques similars.

vehicle elèctric RACC

A l’altre costat de la balança…

  • Hi ha ajudes a la compra de 5.500 euros per un elèctric amb més de 72 km d’autonomia.
  • S’estalvia entre dues i quatre vegades més en consum que en un vehicle de combustió.
  • El manteniment costa un 30% menys.
  • Estan exempts de pagar peatges a les vies gestionades per segons quines administracions (com la Generalitat de Catalunya).
  • Disposen d’aparcament gratuït en moltes ciutats.
  • Tenen reduccions totals o parcials en determinats impostos…

Si agafem la calculadora i sumem totes aquestes partides, s’acumula un estalvi d’entre 7.000 i gairebé 30.000 euros en funció del tipus de vehicle, la seva vida útil i els quilòmetres recorreguts a l’any. La qual cosa compensaria clarament el cost inicial més elevat.

Ho veiem clar a la taula següent:

Aleshores, per què els elèctrics suposen només un 0,6% de les matriculacions a Espanya?

Després d’analitzar els avantatges econòmics i mediambientals de la mobilitat elèctrica, l’estudi del RACC El vehicle elèctric i el seu potencial de creixement intenta respondre a aquesta pregunta:

  • La inversió inicial és més elevada i els usuaris no acostumen a tenir en compte el cost acumulat durant tota la vida útil.
  • L’autonomia és inferior a la d’un vehicle de combustió. Això frena les famílies que realitzen desplaçaments llargs (encara que només sigui ocasionalment).
  • L’oferta d’infraestructura de càrrega fora de les grans ciutats és reduïda.
  • Els plans d’ajuda són poc estables i se solen esgotar ràpidament.
  • La informació que els concessionaris donen als usuaris és encara escassa i els terminis de lliurament són llargs.
  • L’oferta de models elèctrics no és comparable a la de vehicles de combustió.

Insisteixo, és l’hora de comprar-se un cotxe elèctric? O no?

Doncs, basant-nos en l’estudi del RACC, tot depèn de les necessitats de mobilitat de cadascú i de les possibilitats d’accedir a punts de càrrega. Si es realitzen diàriament entre 80 i 140 quilòmetres i es tenen punts de càrrega a l’abast, a la llarga pot arribar a resultar l’opció més econòmica i, per descomptat, la més sostenible.

En la resta de casos, val la pena treure la calculadora i fer un plantejament a llarg termini, tenint en compte els quilòmetres que es realitzen diàriament, les diferents opcions de càrrega disponibles, les pròpies possibilitats econòmiques per fer front al pagament inicial, la sensibilitat mediambiental de cadascú…

Vols més informació?

Comentaris
  1. Noi del bages

    A les raons indicades per a la resistència a comprar un cotxe elèctric, n’hi manquen dues de molt significatives:

    Primera, la majoria de la població no disposa d’aparcament privat i juntament amb la manca d’estacions públiques al carrer, és una de les raons que ho estan frenant més. Conec molta gent que en compraríem un d’elèctric perquè en veiem els avantatges, però si no el podem recarregar és com comprar un cotxe de benzina i no tenir benzineres.
    A la llarga, perquè el cotxe elèctric tingui èxit, hi ha d’haver una àmplia cobertura de punts publics de càrrega a tots els carrers, que és una inversió de futur que initialment serà costosa per als ajuntaments i els ciutadans. A l’hora de fer viatges esporàdics de més de 400km, doncs hom farà una parada a una estació de càrrega ràpida, com quan ara descansem en una estació de servei.

    I segona, els fabricants tot just ara s’han començat a preocupar per la durada de la vida de la bateria, per exemple, no tots els models tenen refrigeració a les piles, que és absolutament necessària per assegurar-ne la longivitat. Tesla, a diferència d’altres fabricants, té un equip de recerca que ja està donant fruits: han descobert que els electrodes carregats generen molt de gas amb proves utilitzant piles amb un sol electrode carregat i amb electrolit. Aquest gas és invisible en les piles senceres, això implica que s’acumula als electrodes, reduint-ne la vida útil.

    No veig que els altres fabricants tinguin el mateix grau d’investigació i les bateries que estan emprant actualment són inferiors en longivitat que les Panasonic utilitzades als Tesla, que a més ha reduït molt la necesitat d’utilitzar cobalt en les seves bateries.

    En resum: fins que els fabricants i els governs no s’hi impliquin seriosament, el cotxe elèctric, per molts avantatges que tingui, trigarà molt a reemplaçar l’actual model.

  2. José Antonio Abenza Pérez

    no me sale a cuenta, faltan muchos lugares donde poder cargar las baterias,
    y para viajes de 600Km que se hace?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *