Els límits de velocitat no es poden superar MAI, excepte…

Amb la velocitat no s’hi juga. Recentment, la Direcció General de Trànsit ha recordat que la velocitat excessiva o inadequada és una de les principals causes d’accidents de trànsit. En concret, la velocitat és un factor concurrent en tres de cada deu accidents mortals. Per tant, la resposta al dubte de quan es poden superar els límits de velocitat només pot ser MAI.

El Reglament de Circulació sí que planteja, però, una sèrie molt limitada de situacions en les quals, excepcionalment, es permet superar el límit de velocitat.

Quan s’avança… només a les carreteres convencionals!

L’avançament és la clàssica situació en què molts conductors consideren que poden superar el límit. És una creença verídica, però només a les carreteres convencionals fora de sòl urbà, per part de turismes i motocicletes i amb un màxim de 20 km/h per sobre del límit. O sigui, no es permet a la resta de vehicles i en cap cas es pot superar el màxim a les autopistes o autovies.

Aquesta situació és l’única en la qual es permet superar el límit als vehicles amb motor particulars. La resta d’excepcions es refereix a situacions o vehicles especials.

Vehicles prioritaris en serveis d’urgència

El Reglament defineix com a “vehicles prioritaris” “els vehicles de serveis de policia, extinció d’incendis, protecció civil i salvament, i d’assistència sanitària”. S’admet que circulin a una velocitat superior a la permesa (fins i tot poden incomplir altres normes o senyals), però només quan es troben en un servei d’urgència, que hauran de senyalitzar mitjançant senyals lluminosos i acústics, segons la seva normativa pròpia.

Compte!, que aquesta excepció no s’aplica a vehicles particulars que circulin en servei d’urgència, fent ús del clàxon i agitant un mocador. En aquesta situació no poden incomplir les normes i, per tant, han de respectar els límits.

Ciclistes a més de 45 km/h

Analitzant el Reglament a fons, trobem també una referència a la velocitat màxima dels ciclistes. L’article 48 fixa en 45 km/h la velocitat màxima per a “cicles, ciclomotors de dues i tres rodes i quadricicles lleugers”, però tot seguit s’especifica que els ciclistes podran superar aquesta velocitat “en aquells trams on les circumstàncies de la via permetin desenvolupar una velocitat superior”. La veritat és que, excepte en trams de descens, els 45 km/h són una velocitat elevada per a un ciclista, fins i tot a escala professional.

L’última excepció, ja molt específica, es refereix a vehicles que participin en “proves esportives, marxes ciclistes i altres esdeveniments” en vies on s’apliquin les normes de circulació vigent. En aquest cas, i en bona lògica, han de disposar d’autorització específica.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *