Drons al servei de la seguretat viària

L’ús de mitjans aeris, entre els quals hi ha els drons, és una de les prioritats de la DGT per reduir el nombre d’accidents de trànsit, que ha provocat el 2017 la mort de 1.200 persones en zones interurbanes, un 3% més que el 2016.

El paper destacat dels drons

Els helicòpters Pegasus seran renovats i seguiran controlant la circulació des de l’aire. A més s’hi incorporaran també avionetes. Però aviat els drons tindran un paper destacat en la detecció d’infraccions de trànsit. Per a això, la DGT adquirirà un nombre encara indeterminat d’aquests aparells aeris controlats a distància. I ja ha anunciat que es formaran funcionaris perquè a partir del 2019 puguin començar a realitzar tasques de control.

La nova legislació afavoreix el control de la DGT

L’única legislació a l’Estat espanyol en relació amb els drons era del 2014, però l’augment imparable d’operadors (gairebé 3.000), pilots (3.693) i aparells (4.283) ha obligat a crear un nou marc legal que s’ha concretat en un recent Reial Decret (ampliat al BOE), que es completarà aquest primer trimestre de 2018 amb la publicació del Pla Estratègic de Drons.

Això facilitarà a la DGT el control aeri del trànsit. Els drons petits són infinitament més barats de compra i de manteniment que un helicòpter o una avioneta. Poden arribar a ser també molt efectius perquè disposen de càmeres cada vegada més sofisticades.

Tot i que aquest tipus de drons encara tenen limitacions, com l’autonomia/abast, i “no poden volar per sobre dels 120 metres d’altura o sobre l’obstacle més alt situat dins d’un radi de 150 m”, tal com indica el BOE, aviat ens haurem d’acostumar a conduir per les carreteres amb la petita ombra d’un dron.

dron Jaguar

Legislació europea

La UE anuncia que per al 2019 tindrem una legislació mínima amb relació al vol dels drons, perquè la Comissió Europea acaba de presentar una proposició de text legal que implantarà aquests mínims en l’espai aeri comú.

Després de debatre les propostes al Parlament Europeu, si són aprovades, es crearà l’U-Space (espai comunitari de control de trànsit aeri automatitzat) i s’establiran els mínims obligatoris per als drons amb un vol màxim de fins a 150 metres d’altura i un pes màxim de 150 quilos.

L’exemple de França

Per ara, les primeres proves europees ja s’han pogut veure a França. Les autoritats franceses ja han realitzat els primers assajos de control del trànsit amb drons prototips. Ja parlen d’èxit en la detecció d’infraccions greus com excés de velocitat, no guardar la distància de seguretat, no portar casc, etc. I asseguren que, si cal, poden informar de la trajectòria que segueixi l’infractor.

Drones al servicio de la seguridad vial

Seguretat i control

Sens dubte, la proliferació de drons sobre les carreteres permetrà disminuir accidents. També ajudarà també a augmentar i millorar la informació per detectar punts negres a la xarxa viària per poder corregir-los.

Comments
  1. marta

    La seguretat i el bon conduir. Molt bé…

  2. Manel Batlle

    SUGGERIMENT:
    Quan fas servir el GPS del cotxe, es un problema tenir de comptar quan et diuen: AGAFI la 3ª SORTIDA.
    Perquè no es rotulen els carrers o carreteres amb números ?. Si en una rotonda fan una carretera nova, per posar un exemple, entre la 2 i la 3, la nova sortida seria 2.2.
    Salutacions,
    Manel

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *