Coneixes el significat de les etiquetes ambientals?

La Dirección General de Tráfico ha començat a etiquetar el parc automobilístic en funció dels nivells de contaminació. Els primers a rebre l’etiqueta, uns 100.000, són els vehicles amb el distintiu ECO.

Hi ha 4 categories diferenciades:

 

  • Etiqueta zero emissions. Són els vehicles 100% elèctrics de bateria, els híbrids endollables amb una autonomia en mode elèctric de més de 40 km i els anomenats vehicles d’autonomia estesa.
  • Etiqueta Eco. Híbrids endollables amb menys de 40 km d’autonomia elèctrica, híbrids no endollables, els de gas natural (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP).
  • Etiqueta C. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades des de gener de 2006 (Euro 4, Euro 5 i Euro 6) i dièsel a partir de 2014. Vehicles de més de 8 places i de mercaderies (benzina i dièsel) des de 2005.
  • Etiqueta B. Turismes i furgonetes lleugeres de benzina matriculades a partir de gener de l’any 2000 (Euro 3) i propulsats per dièsel a partir de gener de 2006 (Euro 4 i Euro 5).

DGT etiquetes contaminació

Quin és l’objectiu?

Segons la DGT, “aquesta classificació té com a objectiu discriminar positivament als vehicles més respectuosos amb el medi ambient i ser un instrument eficaç en polítiques municipals, tant restrictives de trànsit en episodis d’alta contaminació, com de promoció de noves tecnologies a través de beneficis fiscals o relatius a la mobilitat i el medi ambient”.

La classificació dels vehicles està consignada en el registre nacional de vehicles de la DGT i a la mateixa podran accedir en temps real els organismes amb competència en la matèria de mobilitat, seguretat viària, tributària o en medi ambient.

Els criteris per classificar el parc de vehicles són el resultat d’un llarg i deliberat treball liderat per la DGT i en el qual han participat entre d’altres organismes l’Ajuntament de Madrid, l’Ajuntament de Barcelona, ​​el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC), el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient i el Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme. El primer fruit d’aquest grup es va materialitzar amb la classificació dels vehicles “zero emissions” i l’enviament de les etiquetes blaves als seus 10000 titulars.

Ja està en marxa?

La DGT ja ha enviat als 100.000 titulars de vehicles classificats com ECO (uns 25.000 de la Comunitat de Madrid i 16.000 a la província de Barcelona) una carta en la qual s’inclou el distintiu mediambiental blau i verd.

L’enviament del distintiu ambiental també el realitzarà la DGT als titulars de vehicles etiquetats com C i B però en mesos posteriors i de forma progressiva.

El pla de la DGT és continuar amb la classificació de la resta del parc de vehicles fins a tenir etiquetats els 32 milions de vehicles dels que actualment es compon el nostre parc automobilístic.

Un cas molt específic: dièsels matriculats a finals del 2005 o gasolina a finals del 1999

Aquells usuaris que disposin d’un turisme dièsel matriculat a finals del 2005 o d’un gasolina matriculat a finals del 1999 podrien tenir, en casos molt específics, dret a obtenir l’etiqueta ambiental de la DGT, malgrat que per data de matriculació no els correspondria. Es tractaria d’una xifra molt reduïda de vehicles que es van matricular equipant motors que ja complien amb la normativa Euro que entrava en vigor l’1 de gener de l’any següent.

Segons la DGT, en aquests casos cal mirar la fitxa tècnica del vehicle per comprovar si compleixen la normativa Euro que els permet circular en episodis de contaminació (Euro 4 per a dièsel, Euro 3 per a gasolina). En cas afirmatiu, es pot demanar a la DGT l’enviament de l’etiqueta ambiental sense cap cost i el canvi del nivell d’emissions Euro del nostre cotxe que figura al registre de vehicles de la DGT.

Si a la fitxa tècnica no consta la normativa Euro (és el més habitual), es pot demanar un certificat del fabricant a través del concessionari perquè la marca ens indiqui sota quina normativa Euro està fabricat el motor del nostre vehicle. Si la resposta del fabricant demostra que el nostre vehicle compleix les normes Euro que li permeten obtenir l’etiqueta ambiental, la podrem demanar sense cap cost a la DGT.

En cas que volguem que aquestes emissions Euro constin a la fitxa tècnica del vehicle, s’ha de passar la ITV per certificar l’error i després demanar cita prèvia a la Prefectura Provincial de Trànsit (DGT) per sol·licitar un duplicat de la fitxa, amb el cost a càrrec del propietari del vehicle. De tota manera, es tracta de casos molt específics.

Encara no tens l’etiqueta mediambiental? Doncs recorda que si ets soci del RACC i encara no tens l’etiqueta pel teu cotxe, el servei de gestoria del RACC t’ofereix la possibilitat de sol·licitar-la o fer un duplicat sense que t’hagis de preocupar de res. Més informació a la teva oficina RACC o al telèfon 900 357 357.

Si estàs interessat en mobilitat sostenible et recomanem l’article de ‘Cap a una nova mobilitat més neta’ a la RevistaRACC.

Comentaris
  1. M. Dolors Cassi Esteve

    Hola, tinc un cotxe dièsel matriculat el juliol2015 i entenc que em correspon l’etiqueta C (verde) però m’han enviat la B (groga). Què he de fer?

    Moltes gràcies!

    • RACC Bloc

      Hola M. Dolors,
      Efectivament li correspondria l’etiqueta verda segons la normativa ambiental de la DGT. En aquests casos cal mirar la fitxa tècnica del vehicle per comprovar si compleixen la normativa Euro corresponent a l’etiqueta C (Euro 6). En cas afirmatiu, es pot demanar a la DGT i l’enviament de l’etiqueta ambiental sense cap cost i el canvi del nivell d’emissions Euro del nostre cotxe que figura en el registre de vehicles de la DGT. Si a la fitxa tècnica no costa la normativa Euro (circumstància habitual) es pot demanar un certificant del fabricant a través del concessionari perquè la marca indiqui sota quina normativa Euro està fabricat el motor del vehicle. Si la resposta del fabricant demostra que el vostre vehicle compleix les normes Euro que el permeten obtenir l’etiqueta C, el podrà demanar sense cap cost a la DGT.
      Salutacions.

  2. Joan

    Crec que ITV es la que ha de donar el diagnostic. En el meu cas , tinc un cotxe vell amb 85.000 kms. ben cuidat i estic segur que contamina menys que un diesel nou, Els diesel son els que mes contaminan com tambe el de grans cilindradas i amb molts caballs de potencia.
    Amb aquesta mesura i estic d’acord pro no de forma discriminatoria

  3. Miquel

    Aquests dies he rebut de la DGT l’etiqueta de contaminació i s’em planteja una confusió respecte de l’etiqueta rebuda i el que diu el RACC en aquest bloc.
    El meu vehicle és dièsel i està matriculat al juliol de 2014. Segons el que indica el RACC em correspondria etiqueta “C” blava. La rebuda de la DGT és la “B” groga que segons el RACC correspon a turismes dièsel matriculats a partir de 2.006.
    Algú em pot aclarir aquestes diferències i en el cas que la DGT m’hagi enviat l’etiqueta equivocada que he de fer?.

    Gràcies anticipades. Miquel

    • RACC Bloc

      Hola, Miquel, disculpes per no repondre’t abans, pots trucar al telèfon d’informació 060 per aclarir si l’etiqueta que t’han enviat és la correcta i sota quins criteris. Salutacions

  4. hace mas de un mes que deje constancia en la webb del RAC sobre que la clasificacion deberia realizarse en la ITV ,por lo tanto estoy de acuerdo con vosotros . La DGT deberis dar explicaciones de porque no es asi y para que sirve el control de gases que realiza la ITV

  5. Lluís

    Aquests dies es parla una altra vegada de prohibir circular per Barcelona els cotxes vells i diesel, com és ara el meu.

    – Haver de llençar un cotxe que encara em dona servei i fabricar-ne un de nou, no contamina?

    – Haver de renovar el cotxe quan no em cal, perquè el que tinc encara que vell em dona el servei que necessito, no és una despesa enorme i innecessària?

    – El meu cotxe passa cada any la ITV. Que potser els criteris que tenen allà per veure si fa massa contaminació ja no son vàlids? Perquè m’hi fan anar cada any si després que surti bé no em servirà per circular?

    – L’impost de circulació que em cobren cada any, no em donarà dret a circular?

    – El RACC, com a associació d’automobilistes farà alguna cosa per defensar els nostres interessos? Perquè es tracta d’això, no?

  6. maria

    El mejor sistema para potenciar el uso de vehículos no contaminantes seria subvencionarlos . Las ayudas económicas son la mejor publicidad

  7. carmen

    estoy completamente de acuerdo con bs y vicente, todo lo demás es pura estadística y esperemos que no sirva para nada mas.

  8. bs

    Completament d’acord, la manera més correcta és fer la prova al passar la ITV i donar l’etiqueta corresponent.sino no serveix de res com ja s’ha vist recentment en el cas de Volkswagen,… que declaren una cosa però la realitat és molt diferent.

  9. vicente

    Efectivamente debería colocarse la etiqueta en el momento de pasar la ITV, una de las pruebas que se realizan en la revisión es comprobar la contaminación

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *