Cinc hàbits al volant pels quals et poden sancionar

Diuen que els humans som “animals de costums” i que quan hem adquirit un hàbit pot resultar complicat abandonar-lo. I al volant també mantenim una sèrie d’hàbits que repetim gairebé automàticament davant de determinades situacions. No obstant això, alguns no estan permesos o no estan contemplats per la normativa actual i convindria començar a erradicar-los, si no volem rebre la sorpresa d’una sanció…

Circular permanentment per l’esquerra

Sovint, per les autopistes i les autovies, el carril esquerre està com embussat. Però a la resta de carrils se circula amb normalitat. El Reglament General de Circulació (article 30) especifica que com a norma general s’ha de circular per la dreta. L’ús d’altres carrils entorpint la marxa d’altres vehicles pot comportar una sanció de 200 euros.

Conduir amb el colze a la finestreta

Per si sol, circular amb el colze recolzat no és motiu de sanció. Només ho és, segons diversos articles del Reglament (detallats per la DGT en aquest article), si aquesta postura limita la llibertat de moviments del conductor, el control del vehicle o la seva atenció a la conducció.

Passa el mateix amb accions com maquillar-se, menjar, beure, conduir amb xancletes o descalç, o conduir sense samarreta. Qui decideix que aquestes situacions posen en perill la seguretat de la via? Els agents de l’autoritat corresponents. Potser no val la pena arriscar-se… Per la possible sanció, però, sobretot, per la seguretat de tots.

Baixar del vehicle sense vigilar

Conductor, compte amb les presses! Després d’aparcar el vehicle, obrim la porta ràpidament sense fixar-nos en l’entorn. Especialment als carrers estrets, podria passar un ciclista, un motorista, un cotxe massa a prop… I les conseqüències poden ser molt greus. A més, es considera que és un comportament negligent i la multa pot superar els 200 euros.

Avisar d’un embús amb els quatre intermitents

Ai, els intermitents… És obligatori fer-los servir per assenyalar les maniobres que es realitzen (principalment, un canvi de carril) i evitar sobresalts a la resta d’usuaris. En cas contrari, es considera infracció greu amb una sanció de 200 euros.

No obstant això, hi ha un cas d’ús dels intermitents que solem considerar una mostra de civisme, però, en canvi, no està contemplat al Reglament: la situació de frenar la marxa de manera considerable per circumstàncies del trànsit “s’ha d’advertir, sempre que es pugui, mitjançant l’ús reiterat de les llums de frenada o bé bellugant el braç alternativament de dalt a baix amb moviments curts i ràpids”. Difícilment ens sancionaran per això, però per si de cas…

Tocar el clàxon en situacions de no emergència

Oblidem-nos també de fer sonar el clàxon cada vegada que algun conductor ens molesti o per fer-li veure el nostre disgust per qualsevol situació. El Reglament és molt clar en aquest aspecte i només preveu l’ús de les “advertències acústiques” en tres situacions molt concretes:

  • Per evitar un possible accident, especialment en vies estretes amb moltes corbes.
  • Per advertir, fora de poblat, el conductor d’un altre vehicle que tenim la intenció d’avançar-lo.
  • En situacions de màxima urgència en què, per la raó que sigui (sempre justificada), el vehicle necessiti pas prioritari. En aquest cas s’ha d’indicar “utilitzant l’avisador acústic de forma intermitent i connectant el llum d’emergència, si en té, o agitant un mocador o amb algun procediment similar”.

Són només algunes situacions habituals no permeses o previstes pel Reglament General de Circulació, que es pot consultar íntegrament en aquest enllaç.

Comentaris
  1. Pilar Falgueras

    Fa anar molt malament quan esperes entrar en una rotonda i no saps si l’altre surt o continua, m’hi he trobat que han girat sense fer-ne ús fins i tot policia de trànsit…

  2. Rossend Planas Escofet

    cada vegada ya gent mes inçivica y poso un adgemple .
    per la autopista vas si es pot vas 110 – 120 Km. h. arribes a una sortida, veus que el vehicle de darrera porta el indicador per sortir , dons cuant estas a la altura de la sortida sorpresa, te adelante y set crusa per devant en tot el que axó pot comportar. cuant lo mes façil es seguir al darrera y sortir. de aquets cada vegada ni ya més.
    graçias a qui o llegessi.
    Rossend

  3. David Solà

    No fer us del intermitents, es una mostra d’ incivisme i posa en risc a la resta d’usuaris de les vies públiques. Cal amb urgència campanyes de conscienciacio

  4. Mario Argilés Serés

    Trobo a faltar el no posar els intermitents. Deure que cada vegada es fa més en detriment dels que estan el seu costat i depreciï els demés conductors

  5. lluis sole sole

    molt interesant sapiguer que el claxon no es pot tocar aleatoriament com es fa sovint,si entorpeixes la marxa de un vehicle que va amb velocitat inadecuada ja tas guanyat una sinfonia de claxon

  6. Lluís Piera

    Molt interesant tot l’article.
    Sobre tot referent als intermitents.
    Féu campanya perquè els facin servir, perquè sembla que no existeixin.!!!!!!! Moltes gràcies.

  7. Enric Sànchez-Cid

    Moltes gràcies èr recordar-ho.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *