Tecnologia capaç de revolucionar la mobilitat

El món com el coneixem avui canvia trepidantment gràcies a la tecnologia. Aquesta transformació també afecta com ens movem. Els usuaris escollim desplaçar-nos de manera més àgil i eficient i, això, a la llarga comportarà un canvi de paradigma amb la consolidació dels transports més sostenibles i ràpids. No és ciència-ficció. És realitat.

L’aplicació de la tecnologia en el transport de les persones ha avançat molt en poc temps. La transformació en la manera de moure’ns en els propers 10 anys tindrà més transcendència que el que hem viscut els darrers cent anys. El futur ja és ara. Trens que es desplacen a 600 km/h o més; vehicles que circulen sense coductor; bicicletes connectades al mòbil… són algunes de les actuals opcions. I només un tast del que ens pot oferir la tecnologia venidora.

El nou tren. Una proesa de la física moderna

levitació magnètica

Els canvis més importants en l’àmbit de les comunicacions de llarga distància estan relacionats amb el transport ferroviari. Destaquen per damunt de la resta, els trens de levitació magnètica, vistos com el transport més segur i ràpid de la terra. Se’ls anomena Maglev i es mouen gràcies a la levitació magnètica, és a dir, que el tren flota sense tocar la via o el terrra. Ja existeixen a la Xina -on connecten en poc més de set minuts els 30 km que separen l’aeroport de Xanghai amb la xarxa de metro- i al Japó, on en proves d’assaig han assolit el rècord mundial de velocitat de 603 km/h. Un altre mitjà que pot ser un tangible els propers anys és l’Hyperloop, un transport ferroviari que desperta entusiasme i escepticisme a parts iguals. El projecte promet velocitats superiors als 1.000 km/h circulant a través d’un tub buit gràcies a un sistema d’electroimants. L’Hyperloop és la idea amb què Elon Musk -cofundador de Tesla- vol unir San Francisco i Los Angeles. Un trajecte similar a connectar Barcelona i Madrid en només 35 minuts.

Torna l’avió supersònic?

Menys pes i més estalvi energètic i rapidesa. Així seran els avions del futur. Molts encara recorden el Concorde, que creuava l’Atlàntic a velocitat de somni i que va desaparèixer el 2003. Ara, la Nasa ha assignat a la companyia dels EUA, Lockheed Martin, un contracte per desenvolupar un avió que viatgi a la velocitat del so -340 metres per segon- i capaç d’anar de Nova York a Londres en només 3 hores. Ha de ser silenciós, eficient i generar la mínima emissió de CO2. Tot indica que un nou Concorde està en marxa. Mentre, Boeing també treballa en un nou model que trencarà els esquemes actuals.

El boom dels cotxes autònoms i elèctrics

revolucionar la movilidad

Qui s’imaginava fa uns anys que un cotxe pogués circular sense conductor? Ho veurem durant la propera dècada, segons afirmen els fabricants. Gegants de la tecnologia com Google, Uber o Tesla ja estan treballant en els seus propis models de vehicle autònom, així com marques com ara Audi, Volvo, Nissan, General Motors, Ford, mercedes o Toyota. En paral·lel, sorgeixen projectes pilot com el d’un servei de taxis autònoms que es vol fer a Singapur. El que sí que ja és una realitat actual són els els cotxes connectats. Amb sistemes interns de connectivitat (a satèl·lits o a internet) o vinculats al mòbil i que, segons la consultora Gartner, arribaran aquest any a 12,4 milions d’unitats, per a disparar-se fins als 61 milions el 2020. Un autèntic boom que conviu amb l’arribada dels elèctrics, que fa 10 anys eren vistos com una anècdota i que ara ja suposen una alternativa real de compra. A Espanya, durant el que va d’any, s’han matriculat més de 3.000 vehicles elèctrics, cosa que suposa un increment del 98% respecte del 2015.

La bicicleta, l’enginy elèctric més venut

Si bé és cert que les bicicletes fa anys que tenen una configuració semblant a la d’avui, la propulsió elèctrica ha propiciat un altre pas de rosca. De fet, les bicicletes elèctriques són el vehicle elèctric més venut en el planeta, amb una previsió de 35 milions d’unitats venudes l’any 2016, segons Navigant Research. La connectivitat també ha arribat al món de les dues rodes. Les noves bicicletes són més lleugeres, aerodinàmiques, ràpides i també més connectades: amb mecanismes de control via mòbil, sistemes per mesurar la distància recorreguda i dispositius antirobatori, entre altres opcions.

bicicletes elèctriques

Caminar sense riscos

Innovar també és possible amb un fet tan ancestral com anar a peu. Els nous passos de vianants intel·ligents, equipats amb sensors de pressió, s’il·luminen quan detecten que un vianant s’hi acosta i, a la vegada, indiquen els conductors que han d’aturar-se. Ja es poden trepitjar a Antequera (Màlaga) i a Cambrils (Tarragona). A Sant Cugat del Vallès també s’ha instal·lat un semàfor per als qui caminen consultant el mòbil. Una franja de llums leds vermells s’encén quan cal prohibir el pas, avisant vianants i conductors.

Fuente: https://www.racc.cat/revista-dels-socis

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *