Saló de Frankfurt: cotxes elèctrics i connectats, les grans tendències del sector de l’automòbil

Saló de FrankfurtEl Saló de l’Automòbil de Frankfurt és un dels aparadors més importants del món per conèixer què ens espera en el futur proper en el sector de l’automoció en tota la seva dimensió. 230.000 m2, 1.091 expositors, 159 novetats mundials i uns 900.000 visitants donen una idea de la importància d’aquesta exposició.

Angela MerkelL’edició 2013, clausurada el 22 de setembre, s’ha volgut ” vendre ” (i així ho va fet la cancellera Merkel al seu discurs d’inauguració) com el Saló de les energies alternatives, sobretot dels cotxes elèctrics. Les marques alemanyes (incloses BMW, Volkswagen, Mercedes…) han anunciat inversions multimilionàries per posar al mercat, des d’ara fins al finals del 2014, fins a 16 models elèctrics (purs, híbrids, híbrids endollables o d’autonomia estesa) fabricats en sèrie.

El lloguer de les bateries i no la compra, tal com passa ja en alguns models actuals, i l’extensió de punts de càrrega ràpida –decisió de les administracions– poden atreure nous compradors d’elèctrics. Els híbrids, més consolidats, són ja una realitat en les propostes de molts fabricants.

Cotxe elèctricEn qualsevol cas, tots els especialistes coincideixen en que el procés de canvi massiu cap a la propulsió mitjançant energies alternatives no serà immediat; els propers deu o quinze anys dominaran encara els motors dièsel i gasolina. Això sí, cada vegada més estalviadors i nets. L’esforç fet per disminuir el consum de combustible i d’emissions de CO2 no pot desaparèixer de cop i les marques continuaran millorant l’eficiència dels motors tèrmics fins que es vegi un canvi clar en el mercat .

Lexus 2562L’altra gran tendència ha estat la connectivitat dels cotxes. Arriba la connexió plena i recíproca entre el cotxe, el món on-line i els dispositius mòbils dels conductors. Es tracta de posar Internet dins del cotxe i el cotxe dins d’Internet.

La xarxa es converteix en una gran aliada del conductor en dos aspectes bàsics: d’una banda “l’infotainment ” (informació + entreteniment), perquè el conductor disposi de manera intuïtiva i senzilla d’informació completa sobre el viatge i pugui estar “connectat ” en el sentit més ampli de la paraula. Per l’altre, el més important, subministrant dades en temps real que permeten disminuir els riscos d’accident. Aviat disposarem de vehicles que avisen d’un risc ocult abans d’un canvi de rasant o que fins i tot permetran saber què ens esperarà al tombar la cantonada abans de veure-ho.

I, encara que ens costarà acostumar-nos-hi, diversos fabricants ja realitzen proves de cotxes 100 % autònoms que condueixen sols, o en fila guiats per un sol conductor.

Totes les novetats, al servei Venda de Cotxes del RACC.