Pneumàtics d’hivern o cadenes?

Amb l’arribada de l’hivern, moltes famílies decideixen anar a passar els festius a la muntanya, i amb això arriba la necessitat d’utilitzar les incòmodes i aparatoses cadenes. Al nostre país, els pneumàtics d’hivern són uns autèntics desconeguts i hi ha la percepció que no són útils per per fer-los servir diàriament.

Però això està lluny de la realitat i cal replantejar-s’ho. Perquè no és només que els pneumàtics d’hivern siguin superiors en rendiment a les cadenes (de tela o les tradicionals), sinó que són polivalents i òptims a partir de temperatures per sota dels 7 graus. T’expliquem el que has de saber sobre aquests particulars pneumàtics.

Quan es poden fer servir els pneumàtics d’hivern

El primer que cal destacar (i desmentir) dels pneumàtics d’hivern és que no són imprescindibles condicions de neu o gel per utilitzar-los. És més, a moltes zones de l’interior i elevades es podrien fer servir normalment durant tots els mesos d’hivern. Pel seu disseny, a baixes temperatures un pneumàtic d’hivern sempre serà més efectiu que un de convencional, gràcies a la seva major adherència. Per exemple, a 0º un pneumàtic d’hivern redueix fins a un 23% la distància de frenada.

pneumàtics d'hivern

On hi ha la diferència? Als solcs. El dibuix dels pneumàtics d’hivern és molt més profund, de manera que permeten una millor evacuació de l’aigua, la neu i el fang. A més, tenen també unes petites làmines entre tac i tac que permeten una millor adherència específica a la neu i al gel. Això, al cap i a la fi, permet que en agafar un revolt, en ambient de neu i gel o no, el nostre cotxe tendeixi menys a derrapar i que tingui un comportament molt més fiable.

Si comparem específicament la conducció en neu i gel dels dos tipus de pneumàtics, la diferència és com entre la nit i el dia. Les cadenes són un “pegat”, una forma simple per evitar que el cotxe se’n vagi. Això sí, tots els que hagin conduït amb cadenes saben que el volant es mou excessivament, que el temps de frenada és molt més gran i que la resposta en acceleració és també deficient. En aquest sentit, el disseny especial dels pneumàtics d’hivern fa que siguin molt millors que unes cadenes.

Els pneumàtics d’hivern, una bona inversió

Com és lògic, el preu dels pneumàtics d’hivern és més car que comprar cadenes. Però no molt més, aproximadament un 10% més. Si comencem a comptar quant ens costen les cadenes, les molèsties d’instal·lar-les i el fet que durant tot l’hivern no t’hagis de preocupar de si transites sobre neu, aigua, fang o gel, arribem a la conclusió que la inversió d’un 10% més val la pena.

I què en faig durant l’estiu? En el cas que no tinguem espai per emmagatzemar els pneumàtics, podem deixar-los al mecànic. Aquest servei, que es diu “guarderia de pneumàtics”, encara que no és molt conegut està més estès del que sembla, i segur que el nostre taller de confiança ens pot informar.

En conclusió, per un petit increment en el preu en relació amb els pneumàtics d’estiu, tindrem una millor eina per a la nostra seguretat i la dels nostres. Així i tot, consulta amb el teu mecànic la idoneïtat de l’ús dels pneumàtics d’hivern per als desplaçaments diaris a la teva ciutat. En funció de les temperatures i la pluviometria, no és convenient instal·lar-los si a la nostra ciutat la temperatura no baixa dels 10 graus de mitjana a tot l’hivern. I consulta també quant et cobren per fer el canvi dels 4 pneumàtics per si ho has de fer diverses vegades durant l’hivern.

Vols aprendre a conduir en situacions de risc , com pot ser sobre superfícies lliscants com per exemple sobre el gel? Apunta’t al curs de conducció segura del RACC, on aprendràs a fer-ho en un entorn controlat.

No Responses