Per què la seguretat viària ha de ser prioritària en l’agenda internacional

El canvi climàtic, la igualtat entre dones i homes, més oportunitats de treball… són molts dels reptes a què s’enfrontarà la societat en l’àmbit mundial durant els propers anys. Per a conèixer les prioritats de la població, les Nacions Unides ha llançat “My World”, una enquesta internacional els resultats de la qual es compartiran amb els líders mundials. Apostar per unes carreteres i serveis de transport millors és una de les opcions que es poden marcar en el sondeig (cal escollir 6 propostes de 16).

Enquesta My World

Les morts a carretera, un problema global

Cada sis segons algú mor o és mutilat a a la carretera. Tot sovint les principals víctimes de l’asfalt són nens i joves: segons un informe recent de l’OMS els accidents de trànsit són la principal causa de mort entre les persones de 15 a 29 anys, cosa que passa també a Espanya. Aquestes dades ja són, per si mateixes, un bon motiu per a triar aquesta opció.

Carreteres segures

www.makeroadssafe.org

Però això no és tot: “les morts a carretera són una epidèmia mundial que està essent ignorada pels líders mundials”, adverteixen des de la Comissió per a la Seguretat Viària Mundial, una coalició d’organitzacions que intenta, mitjançant iniciatives com “Carreters Segures”, conscienciar la població sobre la importància que s’inverteixi en seguretat viària internacionalment. “Els esforços internacionals per a combatre les morts a la carretera són una fracció mínima dels recursos que s’inverteixen per a lluitar contra altres malalties mundials. Tot i això, tenir carreteres més segures és essencial per a aconseguir molts dels Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni de les Nacions Unides”, recorden.

Els accidents augmenten la desigualtat

Les seqüeles d’aquesta mortalitat tan alta són especialment preocupants als països amb ingressos mitjans o baixos, on es produeixen el 85% del total de morts. En aquests països la majoria de les víctimes són vianants, i moltes d’elles són les encarregades de sostenir econòmicament les seves famílies. “Estudis fets a l’Índia i a Bangladesh indiquen que la meitat de les famílies que perden un dels seus membres en un accident de trànsit passa a una situació de pobresa profunda”, alerten des de la Comissió per a la Seguretat Viària Mundial.

Carreteres segures

www.makeroadssafe.org

Si no es fa res al respecte, es preveu que les morts a carretera als països més pobres s’incrementin un 80% fins a l’any 2020. Apostar per una millor educació viària dels nens i els joves (cosa que es promou des de la Fundació RACC), imposar límits de velocitat i generalitzar l’ús de mesures com el cinturó de seguretat o el casc, evitaria sens dubte moltes d’aquestes morts.

Marcar com a prioritat l’opció que se centra en la millora de les carreteres en l’enquesta de les Nacions Unides pot ser el primer pas per a aconseguir-ho. Nosaltres ja ho hem fet, t’hi uneixes? Vota per unes carreteres millors i més segures (l’opció de color groc) a l’enquesta My World.

No Responses