Nervis en conduir: què ens angoixa més quan conduïm?

Quines són les circumstàncies que més angoixen als conductors? Els alumnes que s’estan treien el permís de conduir tenen clar quan sorgeixen els nervis en conduir:

  • “Conduir al costat de camions i autobusos”.
  • “En carretera, haver d’avançar camions, autobusos, bicicletes i motos”.
  • “A la ciutat, circular per carrers molt estrets, per grans places i per vies de circumval.lació”.

Nervis en conduir

Un estudi recent del RACC revela les principals mancances al volant dels alumnes d’autoescola i demana a l’Administració més formació per als conductors. D’aquest estudi sorgeixen diferents situacions que posen en perill la seguretat dels conductors:

  • No frenar a temps: calcular erròniament les distàncies de seguretat.
  • Conduir amb un camps de visió lateral limitat.
  • No saber reaccionar en situacions de emergència.

Segons els professors d’autoescola enquestats, el que més preocupa als alumnes i fa sorgir el nervis en conduir és el fet de circular al costat de vehicles pesats. També efectuar avançaments en carretera, especialment de camions i autobusos, bicicletes i motos. A les ciutats, els llocs que més nervis en conduir generen, són els barris amb carrers molt estrets, les grans places circulars amb diversos carrils i les vies de circumval.lació. Una dada interessant és que haver conduit moto o bicicleta no suposa un avatatge en la formació del permís de cotxe, segons el 63% de professors. La majoria creuen més útil començar amb l’alumnes de zero.

El risc del segon any.

Molta gent creu que els joves que acaben de rebre el seu permís de conduir té una probabilitat molt alta de patir un accident. Les estadístiques desmunten aquesta creença: les probabilitats són les mateixes que una antiguitat del carnet de 10 anys.

On hi ha un repunt preocupant del risc d’accident (+46%) és en el segon any de carnet. L’explicació: que els joves encara tenen molt poca experiència, però sense la preocupació inicial, adquireixen una falsa sensació de seguretat. El percentatge de risc d’accident segueix per sobre de la mitjana fins el desè any.

És lògic doncs que 9 de cada 10 professors d’autoescola siguin partidaris d’allargar la formació teòrica i pràctica durant tota la vida útil del conductor i especialment el segon any de carnet.

Per a un 64% de professors caldria a més reforçar l’aprenentatge teòric i pràctic sobre vehicles de baixes emissions (hibrids i elèctrics) i un 53% demana més èmfasi  en la formació sobre noves tecnologies aplicades a la conducció.

Nervis en conduir aprop de camions

Els errors més habituals:

  • Calcular erròniament la distància de seguretat amb la resta de vehicles.
  • Conduir amb un camp de visió lateral limitat (efecte túnel).
  • No saben reaccionar ni frenar a temps en situacions d’emergència.

Què proposa el RACC?

  1. Contemplar la formació com un procés permanent al llarg de la vida del conductor. Fer especial incidència durant el segon any de carnet.
  2. Estudiar l’obligatorietat d‘incorporar un curs de conducció segura al temari pràctic del permís de conduir.
  3. Introduir més formació teòrica i pràctica sobre la incidència de les distraccions en els accidents i les noves tecnologies aplicades a la conducció.
  4. Estudiar la implementació d’un sistema d’accés gradual al permís de conduir a partir dels 17 anys.

 

Deixa un comentari