Cap a una mobilitat més neta: On estarem en 10 anys?

Com ens mourem els propers deu anys?

Deben segur, de manera més connectada, fluïda, multimodal i clarament respectuosa amb el medi ambient. La tecnologia en mans d’usuaris més responsables obre noves perspectives al vehicle privat. Caminem cap a una mobilitat més neta.

Els canvis que veurem en la mobilitat de la pròxima dècada probablement tindran més transcendència que els que hem viscut al llarg dels últims 100 anys. Al repte d’aconseguir una mobilitat més àgil, segura i eficient a un cost raonable, cal afegir-hi la lluita creixent contra el canvi climàtic del planeta i en favor d’un aire més net a les nostres ciutats. Reduir les emissions de gasos contaminants és una prioritat de la Unió Europea que tots els Estats han de fer seva. L’objectiu per al 2030 és obtenir un 40% menys d’emissions de CO2, i assolir un estalvi energètic del 30% respecte l’any 1990. Reducir las tasas de contaminación es todo un reto. Reduir les taxes de contaminació és tot un repte.

Això afecta de ple al transport per carretera, una de les activitats causants d’emissions a l’atmosfera, tot i que no és l’única; també cal comptar amb la contaminació que generen sectors ben importants com la indústria o el transport aeri i marítim.

Dos tipus d’emissions

Per entendre quin és l’impacte real dels vehicles de gasolina i dièsel en el medi ambient cal recordar que els motors de combustió produeixen dos tipus d’emissions. Per una banda, emeten CO2, gas que no és tòxic per a la salut humana però que contribueix a l’efecte hivernacle, i per tant, a l’escalfament del planeta i al canvi climàtic a escala global.

D’altra banda, els motors de combustió emeten elements nocius com ara òxids de nitrogen (NOx) i partícules en suspensió (PM10), que representen un problema per a la salut humana quan es respiren en concentracions massa elevades, cosa que arriba a succeir actualment a grans àrees metropolitanes europees, Barcelona i Madrid entre elles.

El repte, doncs, és lluitar contra aquests efectes negatius del transport terrestre tot garantint la mobilitat obligada de les persones, sovint lligada a raons laborals i limitada al vehicle privat per no haver-hi alternatives de qualitat i eficients en el transport públic.

Mobilitat més neta - Contaminació global i local

La tecnologia, una aliada

La solució que demana mesures concretes i una major conscienciació social, pot venir de la mà de la tecnologia, que ofereix vehicles cada cop més eficients i que contaminen menys.

Els cotxes elèctrics i híbrids són ja una opció de mercat, i van en augment. A Noruega hi ha un 17% de vehicles elèctrics circulant i el fabricant nord-americà Tesla acaba d’assolir un rècord: ha rebut més de 400.000 reserves en dues setmanes per al seu Model 3, un cotxe 100 % elèctric de 35.000 dòlars que arribarà al mercat a finals del 2017.

D’altra banda, la UE ja obliga els fabricants a reduir les emissions mitjanes dels cotxes nous que es posen a la venda, intentant afavorir una mobilitat més neta. I els usuaris estan comprant vehicles que cada cop menys contaminants. L’any 2015, 2 de cada 3 cotxes nous venuts a Catalunya emetien menys de 120 gr CO2/Km. Al 2020, el llindar estarà en 95g CO2/Km i, el 2025, s’estima (pendent d’aprovació) que en 75g CO2/Km. A més ja no es toleren determinades pràctiques, com ho demostra la denúncia pública del cas Volkswagen.

Emissions de CO permeses per la UE

Prioritat: ciutats més netes

A curt termini, mentre no s’impossin els vehicles amb zero emissions, hi ha opcions realistes que poden ajudar a assolir una mobilitat més neta per al medi ambient i la salut de les persones, com fomentar els carrils d’accés a les ciutats reservats per a vehicles amb 2 o més ocupants; construir aparcaments (els anomenats Park&Ride) als afores de les àrees urbanes que connectin a una xarxa de transport públic còmoda, ràpida i de cost raonable, o promoure la regulació variable dels límits de velocitat en vies ràpides dels accessos metropolitans. També cal fomentar mitjans de transport alternatius, des dels vehicles elèctrics i híbrids a bicicletes o els propulsats per gas natural o gas liquat per a les flotes. I promoure accions per identificar els vehicles que pol·lucionen més i per renovar el parc més contaminant.

El paper del cotxe

En un futur no molt llunyà, els cotxes nets i eficients seran majoria, així com el nombre d’usuaris connectats que podran informar-se a temps real de la situació del trànsit, la meteorologia o les incidències en el transport públic per escollir en conseqüència el mode de desplaçar-se més adequat segons cada moment: en transport públic, a peu, en moto, bicicleta, en cotxe o, com passarà sovint, combinant més d’un mitjà de transport.

La tecnologia, que evoluciona a gran velocitat i transforma els hàbits de consum i de comunicar-se de les persones, també té un impacte directe en la mobilitat que arriba, una nova mobilitat més sostenible i i de ciutadans més responsables amb el medi ambient i el canvi climàtic.

Aquest i més artícles sobre conducció eficient a la Revista del RACC.

Comments
  1. Mar

    Faltaria afegir una dada important: noves formes de moure ‘s com el projecte SOM MOBILITAT, un projecte cooperatiu que promou l ús compartit dels vehicles (electrics). Com bé dieu, la tecnologia juga un paper important en la transformació dels hábits de consum en mobilitat, pero encara mes important, el CANVI DE CONSCIÈNCIA COL.LECTIVA.
    SOM MOBILITAT, un projecte molt interessant que ha sigut finalista en el TEDxBarcelona awards 2016. Us deixo un link https://www.tedxbarcelona.com/2016/10/06/entrevista-a-ricard-jornet-som-mobilitat/?langswitch_lang=es

  2. No estic d’acord. D’on surt l’energia que fa servir aquesta mobilitat més neta?
    Mentre les energies que es facin servir per alimentar aquesta “mobilitat més neta”, siguin energies no renovables, a partir de combustibles fòssils com el carbó, el petroli i el gas natural, o els combustibles nuclears, no tenen res de netes.
    Quan les fonts de l’energia siguin renovables, com la de l’escalfor solar, el vent, les marees i l’escalfor dins de la terra, llavors aquesta mobilitat serà més neta.

Deixa un comentari