Les 14 propostes del RACC per millorar la qualitat de l’aire

En els darrers mesos, la Generalitat de Catalunya i l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) han anunciat mesures que contemplen diferents restriccions de circulació per als turismes i les furgonetes més antics.

El RACC ha estudiat aquestes mesures i ha presentat a la Generalitat de Catalunya i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona un document que inclou un seguit de canvis i un paquet de propostes a les mesures per a millorar la qualitat de l’aire.

El Club considera que cal prendre mesures per millorar la qualitat de l’aire, i algunes d’aquestes mesures passen per eliminar els vehicles més contaminants de forma progressiva i coordinada.

Per a dur a terme aquest objectiu, el RACC defensa un seguit d’actuacions que s’han de donar en paral•lel per tal que el seu efecte agregat doni els resultats esperats i la mobilitat obligada dels ciutadans es vegi garantida, tant per desplaçar-se per anar a treballar com per accedir als serveis sanitaris o a centres educatius o universitaris.

mesures qualitat de l'aire

A continuació trobaràs les 14 propostes del RACC per millorar la qualitat de l’aire:

1.  Aplicació progressiva, homogènia i coordinada de les restriccions  

La manca de coordinació entre el programa de mesures estructurals de la Generalitat i l’AMB genera confusió entre els usuaris, donat que les dues normatives difereixen pel que fa a quins són els vehicles afectats, el moment d’aplicació de les mesures i l’àmbit geogràfic d’aplicació. Per altra banda, no s’ha especificat si hi haurà vehicles o usuaris exempts de la normativa.

Propostes RACC:

El RACC proposa una aplicació progressiva de les zones de baixes emissions que inclogui els següents aspectes:

1. Una sola normativa

Establir una única norma per a tots els usuaris, enlloc de dues que no coincideixen en res. Preferentment, aplicar inicialment els criteris aprovats per la Generalitat, és a dir, restriccions a vehicles anteriors a 1997 i anar ampliant el veto progressivament segons els resultats obtinguts. Això garanteix que no quedaran afectats més usuaris que els necessaris per assolir uns nivells de qualitat de l’aire que compleixin la normativa europea.

2. Ampliació de la xarxa de punts de mesura de la qualitat de l’aire i rigor en  les mesures

Amb la finalitat de tenir més precisió en les mesures, ampliar la xarxa de punts de mesura de la qualitat de l’aire, de manera que les restriccions només s’hagin d’aplicar allà on veritablement s’estiguin donant els problemes de qualitat de l’aire. Caldria també tractar de forma rigorosa la informació relativa a les causes i les conseqüències dels valors de la qualitat de l’aire evitant generar alarma entre la població.

3. Ampliació del període d’adaptació

Implementar les mesures amb suficient anticipació per als usuaris (3 anys per a les mesures estructurals) de forma coordinada i en un àmbit territorial únic.

4. Incorporació dels vehicles pesants

Incloure dins les mesures als vehicles pesants més contaminants, ja que quan aquests vehicles són antics són més contaminants que els turismes i les furgonetes, tant de partícules com de NOx. Fer un estudi a fons de les emissions reals de les motos i decidir en conseqüència.

5. Limitació horària de les restriccions

Limitar les restriccions a les hores de màxima mobilitat: de dilluns a dijous de 8h a 20h i els divendres de 8h a 15h. Aquest últim dia tot pensant en la mobilitat de cap de semana.

6. Establiment d’excepcions

Deixar exempts de les restriccions els vehicles d’alta ocupació (3 o més passatgers), així com els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis d’emergències.

2.   Compensacions i regulació econòmica:

El canvi a vehicles nets pot suposar un elevat cost d’adaptació per als usuaris afectats per les restriccions, fet que requereix un sistema compensatori estable i la implantació d’avantatges impositius que beneficiïn a qui menys contamina.

Propostes RACC:

7. Inversió del nou impost de CO2 en ajuts per a la renovació del parc

Invertir la recaptació del nou impost de CO2 per ajudar econòmicament als usuaris afectats per les restriccions perquè canviïn el seu vehicle dièsel antic per un altre de més net que disposi d’etiqueta ambiental. Considerem aquesta compensació indispensable, ja que està previst que l’impost sobre el CO2 gravi més aquells usuaris amb vehicles antics, als quals per altra banda se’ls restringirà la circulació.

8. Establir les tarifes d’aparcament regulat en funció de les emissions

Establir les tarifes d’estacionament en zona regulada en funció del potencial
contaminant dels vehicles. D’aquesta manera es pot oferir una tarifa més baixa als vehicles més nets i més alta als més emissors, mantenint la neutralitat recaptatòria respecte l’escenari actual.

9.  Desincentivació  del consum del dièsel

Equilibrar progressivament l’impost d’hidrocarburs entre gasoil (0,37€/l aprox. actualment) i gasolina (0,46€/l aprox. actualment) per tal d’evitar seguir incentivant els vehicles dièsel.

10. Vincular l’impost de circulació a les emissions

Implantar un canvi fiscal que permeti vincular l’impost de circulació a les emissions nominals de NOx i PM, enlloc de fer-ho en funció de la potència fiscal.

transport públic a Barcelona

3.  Millora del transport públic i de les infraestructures de transport:

La congestió als corredors d’accés a Barcelona des d’altres punts de l’àrea metropolitana col•labora de forma important a empobrir la qualitat de l’aire. En els trajectes d’intercanvi entre Barcelona i el seu entorn metropolità la mobilitat en vehicle privat és més elevada degut a la manca de competitivitat del transport públic. Per tant, la connectivitat en transport públic entre Barcelona i el seu entorn és on s’ha de posar el focus de millora.

Propostes RACC:

11. Millora de la xarxa de Rodalies

Incrementant la fiabilitat tant en freqüències com en temps de trajecte per tal que siguin una alternativa àgil i vàlida al trànsit en vehicle privat (desdoblament de la R3, soterrament a L’Hospitalet, via orbital del Vallès, etc.) i reduint el preu dels bitllets.

12. Potenciar els Park&Ride de les estacions de ferrocarril metropolitanes

Integrant el preu de l’aparcament dins el sistema tarifari de l’ATM, incrementant el número de places de què disposen, millorant-ne la senyalització d’accés i oferint informació de la seva ocupació en temps real.

13. Implantar carrils Bus-VAO de baix cost

Implantar aquesta tipologia de carrils Bus-VAO de baix cost (amb marques viàries) a la B-23 i a la C-31 Nord.

14. Instal•lació de senyalització de velocitat variable

Continuar la instal•lació de senyalització de velocitat variable als corredors d’accés a Barcelona que encara no en disposen, com la C-58.

Comments
  1. JOAN DE BCN

    Srs. del RACC. Quan en nom del RACC us posicioneu en algun aspecte relacionat amb el mon del motos, en nom de qui ho feu?. Decideix un Sr. en un despatx? o te en compte els 3000.000 socis. Pel que porto llegint el sentir majoritari de socis del RACC NO ES insisteixo NO ES lo que els seus socis pensen i opinen. Molts no tenim capacitat adquisitiva per canviar-nos de vehicle i els socis del RACC tenen vehicles nous i vells. Crec que lo mes just seria que les ITV podrien deciris i en cas negatiu, modificar sistemes de combustio per fer-los menys contaminants. Tpota mesura que impliqui un 2castic2 al ciutadà es populista i demagogic i no aportarà res de res. Si no veig que el RACC defensi als seus socis, em penso de donar de baixa i animar ams meus amics i coneguts.. que en som molts…..

  2. Xavi Polo Y.

    Bon dia a tothom, quan vaig comprar el cotxe fa 16 anys, ningú em va dir que me’l farien il·legal, per tant ha de ser legal fins al seu amortitzament o per exemple 25 anys; pet tant, si ara em volgués canviar de cotxe, EXIGIRIA un certificat de què el vehicle serà legal almenys els propers 25 anys, perquè pel meu nivell salarial, canviar de cotxe als 10 anys, m’és completament impossible; vull afegir que al poble on visc, no hi ha transport públic, i això que visc només a 40km de BCN i està al pas de la N340. Per a mi el cotxe és una necessitat, no pas un luxe. Gràcies.

  3. Jaume

    Es una vergonya lo que estan fent amb les pegatines. Un mercedes nou diesel gla350 te una pegatina C de clean diesel???
    Es una pena que segueixin entossudita amb la idea. Pq un euro 2 benzina amb catalitzador de 1.6 16v m han de dir que contamina quan no fa ni fum i a la itv dona resultata optims de combustio. M agradaria que algu em pogues treure de dubtes. M he estat informant sobre les normativas de emissions euro… Se que a la euro 2 no es mirava la contaminacio per NOx pero un benzina no deixa anar aquestes porqueries si els aros i el motor esta be i no crema res d oli. Sempre ens putejen per on volen. Jo seguire fent kilometres amb el meu vellet de benzina. Pq?/pq va de conya el cotxe i encara pot fer moooolts mes kms i ja van 300 mil. Jejjeejje!

    Estic molt cabrejat amb els que estan montant tot aixo sense tenirne ni puta idea. Es mes segur k la majoria d ells ni condueix. Jajajaja!

    Politics feu vos ho mirar…

  4. Teresa

    No és gens difícil veure que si el que interessa és la contaminació es pendrien altres mesures. Crec que mitjançant l’ITV es pot determinar quin vehicle contamina i no fer com sempre les coses amb els peus. Com poden obligar-nos a comprar un cotxte nou si l’antic està en condicions i no contamina més que uns altres de nous.?

  5. MIQUEL

    Ah…. però encara s’ho creu algú que tot això es per al medi ambient….. vinga home ¡¡¡

  6. Antoni Ferrando i Gonzalez

    Ja quan vareu comença la campanya de estudi, vaig fer el comentari sobre els cotxes de una certa antiguetat, pero que cumplian totalment en la emisio de gasus, ja que els seus propietaris havian fet una bona manutencio o pocs quilometres, i sense forçar el motor. Aixi que un cop mes m’arrenglero en el que defensen el canvi, si les ITV ( que sian reals) donan un cert informe de la contaminacio de un punt sospitos. Aixi que crec que no tothom esta disposat o te posibilitats de camviar el vehicle en funcio de la edat i no d’els kms, ide les ITV. Que per algo crec que existeien.

  7. Jose Oriol Flaquer Viver

    Molt be per liderar un tema tan important.Gracies

  8. Rossend

    Espero, que las restriccions no siguin per als que vivim a la ciutad, perque si venim de fora que puguem anar a casa sense problemas,.
    Encar que crec que xo no als tindre perque ans a cabem de comprar un Fiat 500l pop star de bensina am etiqueta verda Eupea y am 5 estrellas de seguratad Europea.

    un cordial saludo. Rossend

  9. jordi

    Srs. del RACC. Com podeu veure el sentir majoritari dels socis del RACC es el que es. No podeu fer una política a l esquena de qui us paga religiosament i uns manté. No podeu actuar sense escoltar als vostres socis. No tothom pot canviar-se de vehicle cada 5 anys, i mensy ara amb la crisi. Com ha dit algú, que siguin les ITV que determinin si un vehicle contamina o no. Crec que si comencem a multar hauríem de muntar una plataforma d afectats i fer una demanda civil o contenciós adm. contra les Administracions per discriminació i limitació de la llibertat individual. El RACC te com a clients de vehicles tant antics com nous….OJO !!!! si no defeneu a tots els col·lectius, podria passar que hauria una demanda de baixa massiva de socis !!!!!!

  10. Ferran

    Estic completament d’acord amb la idea que sigui la inspecció ITV qui dictamini si les emissions d’un vehicle estan per sobre dels límits o no. Un vehicle de més de 10 anys ben mantingut segur que pot estar en perfectes condicions. No tothom pot estar canviant-se el vehicle cada menys de 10 anys. A més a més el fet de canviar el vehicle tant sovint tampoc és sostenible. També s’apuntaven en altres comentaris vehicles que contaminen més (camions) i penso que aquí s’hauria d’haver una intervenció més decidida. Jo tinc un vehicle Diesel de 2014 i que només el faig servir per sortir els caps de setmana; la ´darrera ITV la va passar sense cap problema i amb unes emissions per sota del llindar. No entenc per què haig de canviar de vehicle. Potser algú hauria de parlar de les emissions dels grans creuers a Barcelona: aquests contaminen moltíssim més i ningú diu res de res. Per què serà? Una mica més de serietat amb els estudis que es fan (i no parlo del RACC)

    • Ferran

      Disculpeu, però m’he adonat que per error vaig posar que tinc un vehicle Dièsel de 2014 quan en realitat volia dir de 2004!!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *